"Firehjulstrekk" på C5. :-)

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

"Firehjulstrekk" på C5. :-)

Post by jonsto »

Citroen først ute med "firehjulstrekk" med drift på bare to hjul. :wink: :D :roll:

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=562014

Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Denne kunne nok holdt lenge til mitt bruk på vinterstid :D . Har kjørt japansk 4x4 og del tysk med moderne antispinnsystem i vinter, og konkluderer med at antispinn er helt utmerket for urbant bruk og 4x4 for kjøring i ekstreme forhold. Jeg har lenge tenkt på hvor det synd det er at Citroën ikke lager 4x4 på sine store modeller som XM, Xantia og C5, men er blitt mer overbevist at antispinn gjør en god nok jobb. Spennede med dette snowmotion systemet som også "leser" føret. synd at systemt ikke fungerer særlig godt med vinterdekk, det er jo stort sett det vi bruker her i 6 mnd.
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Post by TransMedia Int. »

synd at systemt ikke fungerer særlig godt med vinterdekk, det er jo stort sett det vi bruker her i 6 mnd.
Er jo ikke helt dét det står; det står at dekktrykk-monitoren ikke fungerer særlig godt med vinterdekk, og det er jo et helt annet system. Citroen mener bare at man ikke skal kjøre på sommerdekk midtvinters og tro SnowMotion løser alle føreproblemer.

Hvorfor dekktrykk-overvåkingen ikke fungerer helt med vinterdekk forstår jeg ikke helt den tekniske begrunnelsen for, de trykksensorene som sitter på hver felg burde da vite svært lite om hva slags dekk som er montert på felgene...
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Post by fido »

Jeg vet at det ofte er to utfordringer med dekktrykkvarsling og vinterdekk: Det ene er at systemet må omkalibreres fordi det reagerer ved dekkskift om høsten (og våren) - det andre er at systemet krever bestemte felger, og vil gi feilmelding hvis det ikke er kompatible felger på vinterhjulene.

Run-flat-dekk krever vel dekktrykkmonitor. Noen som vet om C5 leveres med sånne? Finnes vel kanskje ikke mange run-flat nordiske vinterdekk
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
Post Reply