C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Moderator: moderator

skeken
Posts: 388
Joined: Fri 03 Mar, 2006 14:38
Location: Fjellhamar
Contact:

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by skeken »

ThomasWH wrote:...bilder av hvordan den ser ut i normal hevet tilstand..
Det blir jo tendenser til "bil på stylter", en skulle hatt muligheten til trinnløs justering som på CX (bare å stoppe spaken litt under normal) :)
17" ser nok bedre proporsjonert ut enn 18" i normalposisjon sånn sett, gå gjerne opp i omkrets på gummien også! Ca. 3-4% over vil minske gapet mellom hjul og skjermbue, og du er fortsatt innenfor lovlig differanse på +/-5% i hjulomkrets.
Lykke til!
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by Helge S »

Det finnes mange "se felger på bilen din" løsninger på web. Velg din utgave av C5 og kjør i vei!

http://www.martins.no/felger/felg-på-bi ... å-bil.aspx (ops... ser forumet her ikke takler bokstaven å i web-adressen)

http://www.alushow.no/alushow.html

Som andre har nevnt her der det STOR forskjell på dekk selv med nøyaktig samme dimensjon. Om man ønsker best mulig komfort er det gjerne tryggere å velge bort de laveste profilene, men når det er sagt kan du oppleve dekk med lavere nivå av dekkstøy som sporer mindre og gir omtrent samme fjæringskomfort selv om de har lavere profil og er bredere enn de andre du sammenligner med. Dette er fordi det er flere forhold ved dekkene som er meget avgjørende for en del av komfortegenskapene:
- Runde kontra skarpe dekkskuldre (sporing og fjæring)
- Stive kontre myke dekksider (sporing og fjæring)
- Dekkmønster (støynivå)
- Med mer
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by ThomasWH »

Har tittet på felg og gummi igjen!

Hva med Michelin Primacy 225/45/17 HP "ZP" (punkteringsfrie dekk) W1 med SvF Le Mans 7x17 4/108 ET25 B65.1 ???

Er disse dekkene myke nok til at komforten beholdes kontra orginaldimm? Hva med svingning og skraping og dumper og at dekkene slår opp i hjulbuen?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by rundgren »

ThomasWH wrote:Har tittet på felg og gummi igjen!

Hva med Michelin Primacy 225/45/17 HP "ZP" (punkteringsfrie dekk) W1 med SvF Le Mans 7x17 4/108 ET25 B65.1 ???
Har ikke hørt mye pent om "run-flat" dekk, så ville ikke gått for punkteringsfrie hvis jeg var deg.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by ThomasWH »

rundgren, disse dekkene finnes i vanlig utgave også, som er billigere. men hva er galt med run flat dekk? fortell :)

jeg er mer intr. i om disse dekkene er omfortable nok for å vedlikeholde min C5's fantastiske komfort!

mvh.
thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by rundgren »

ThomasWH wrote:rundgren, disse dekkene finnes i vanlig utgave også, som er billigere. men hva er galt med run flat dekk? fortell :)
Alle jeg snakker med som har disse (kommer vel standard på BMW), og i alle tester jeg leser, så blir disse beskrevet som merkbart mer ukomfortable og harde enn vanlige dekk.
Dyrere er de også... Hvor ofte punkterer man egentlig? Personlig vil jeg heller ha med reservehjul og/eller "lappespray" enn å betale ekstra for å kjøre ukomfortable dekk når det går mange år mellom hver gang jeg punkterer.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by rundgren »

rundgren wrote:
ThomasWH wrote:rundgren, disse dekkene finnes i vanlig utgave også, som er billigere. men hva er galt med run flat dekk? fortell :)
Alle jeg snakker med som har disse (kommer vel standard på BMW), og i alle tester jeg leser, så blir disse beskrevet som merkbart mer ukomfortable og harde enn vanlige dekk.
Dyrere er de også... Hvor ofte punkterer man egentlig? Personlig vil jeg heller ha med reservehjul og/eller "lappespray" enn å betale ekstra for å kjøre ukomfortable dekk når det går mange år mellom hver gang jeg punkterer.
OG: Hvis du punkterer, så kan du bare kjøre ti mil på disse dekkene. Så du har altså betalt ekstra for ukomfortable dekk som egentlig bare gir deg mulighet til å utsette dekkskiftet i ti mil før du må kjøpe helt nytt dekk, som altså er dyrere og vanskeligere å få tak i....
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by trymgreg »

Har hatt det samme dilemaet som deg Thomas.
Kjøpte en -06 C 5II i november, og der var det stålfelger på både sommer og vinterhjul m/hjulkapsler. Den ene hjulkapselen måtte jeg dytte på plass hver dag fordi den løsnet litt. Både sommer- og vinterdekkene var nye, så jeg valgte å holde meg til 16" felger som er orginalt på denne. Citroën hadde en modell, men disse skulle de ha ca kr. 1600.- pr felg for, de lignet litt på de som sitter på nye C 5!
På Vianor fikk jeg noen til "kampanjepris", og gikk for disse. Ville ha noen der hjulboltene var skjult , så det ble ett sett med "Image Blade" og synes de passer bra på bilen. Dekkene er i dim. 215/55-16!
Kanskje jeg går opp til 17" neste gang, og bruker 16" på vinteren!

Image

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by ThomasWH »

rundgren wrote:
ThomasWH wrote:rundgren, disse dekkene finnes i vanlig utgave også, som er billigere. men hva er galt med run flat dekk? fortell :)
Alle jeg snakker med som har disse (kommer vel standard på BMW), og i alle tester jeg leser, så blir disse beskrevet som merkbart mer ukomfortable og harde enn vanlige dekk.
Dyrere er de også... Hvor ofte punkterer man egentlig? Personlig vil jeg heller ha med reservehjul og/eller "lappespray" enn å betale ekstra for å kjøre ukomfortable dekk når det går mange år mellom hver gang jeg punkterer.
La oss snakke om sommerdekk... Det er jo på sommeren man kjører hardest! ;) Det er på sommeren det er avslappende og morsomt å kjøre!

Takker for feedbacken! Da tar jeg fart og driter i run flat dekkene. Jeg vil ha komfort og handling. De beste dekkene jeg har hatt har vært Continental PremiumContact 2 på ZX'en min. Superbra handling, relativt stillegående (kunne ha vært enda mer lydløse, men da hadde det gått ut over andre egenskaper!), FANTASTISKE på vått føre - Jeg klarte ikke å skli i rundkjøringer uansett fart nesten, i regnet.. :) Jeg gir disse dekkene høyeste karakter!

Jeg har også noen års erfaring med Micheling Energy Saver på C5'en min nå. I begynnelsen var inntrykket at gummien var litt hardt, og dette gikk selvfølgelig utover egenskapene på våt veibane. Jeg føler dekkene griper litt for dårlig når det regner, og i svinger i rundkjøringer glipper de. Greit, nå er denne gummien minst 5 år gammel, og det er på tide å bytte den ut. Men første året jeg hadde disse dekkene (satt på bruktbil) var de neppe mer enn 1-2 sesonger gamle, og de glapp da også. Dette var da i 2008. Nå er det 2012, og jeg kan kjøre de ut sommeren. De har greit med millimeter igjen. Men jeg føler gummien er litt for hard - Dette er jo typisk Michelin, og særlig Energy Saver dekkene, som er designet for å vare lenger. Forbruket på bilen er lavt, så det er ingen tvil om at den hardere gummien hjelper på forbruket/varigheten på dekkene. Bruker rundt 0.5 pr mil på landeveiskjøring/motorvei. Jeg har også kjørt en del hardt så langt i sommer, og testet gummien en del på tørt føre. De er gode når det er tørt. Ganske stillegående er de også. Jeg liker disse dekkene mer og mer. Men kommer ikke til å kjøpe de igjen, da jeg hadde en skummel episode sommeren 2009; Jeg lå i 110 på motorveien fra Sverige mot Oslo da det begynte å regne ganske kraftig. Det kom en høyresving, og jeg følte denne ikke var dosert. Resultatet var i allefall at bilen begynte å slippe taket, og jeg slapp umiddelbart gassen og lot girbremsen ta over. Det gikk bra, men kunne ha godt ille. Etter den episoden har jeg ligget i 80-90 i lignende svinger på motorveier i regnværet. Jeg skylder på dekkene... Med mindre det er noe galt med akkurat min 5 (hydraulikken? datamaskinen?) evt. designet på hele bilen. Nei, jeg tror det er dekkene. Energy Saver er IKKE best på vått føre, det mener jeg at jeg har lest i tester av dekkene også. Fikk litt avsmak på Michelin merket etter den episoden, men skjønner jo nå at disse dekken ikke er de beste Michelin har. Og med tanke på at Citroen anbefaler Michelin, og alltid har gjort det (det har vel med Hydraulikken å gjøre, at Michelin med sine runde dekk kanter alltid er mest komfortable når det kommer til Citroen og Hydraulikk?), tror jeg at jeg velger Michelin igjen nå når jeg skal ha nye sommerdekk. Men jeg vil gå for gode dekk. Primacy HP er vel blant de beste de har? Det gjør godt i alle tester ser jeg.

Så var det å finne felger da... Takker for tips Trymreg! :) Jeg tror jeg vil gå for et mer "Business/Stilig" look. Du har litt mer sportslike felger, litt simplere igjen. 16" ser ok ut på C5'en din, som er et par år nyere enn min. Jeg har den første Type 1'en vettu. Men 15" ser uansett for merkelig ut på den. Jeg vil prøve 17" - 18" går vel også, men 18" kom ikke opp som et gyldig felgvalg på siden da jeg valgte bilen min der... Byttdekk.com !

Digg å finne ut, etter en del ratting rundt, at C5'en faktisk er ganske rå på grisekjøring! Jeg er DIREKTE imponert over HDi 2.0 literen min med "bare" 109 hk. Den er rett og slett meget sprek, og har alltid nok kraft på lager! Er det riktig av meg å føle at bilen har blitt enda sprekere etter en lang Sverigetur på over 150 mil? :)

Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by ThomasWH »

Har forøvrig hørt at Michelin Primacy HP dekkene, som er laget for å kjøre langt pr millimeter (samme som Energy Saver dekkene er!), har harde dekksider MEN runde kanter. Så dekket er ok, men ikke det mest komfortable, særlig for Citroen, eller? Hvordan er Sport Pilot 3 sammenlignet med Primacy HP?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by rundgren »

Personlig har jeg ikke fått sammenlignet så alt for mye av dekk, og det er ikke lett å mene noe kvalifisert om forskjellige dekk uten å systematisk prøve dem på samme bil under samme forhold.
Jeg forholdt meg til NAF sin sommerdekktest, leste poengoversikten: http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksper ... test-2012/ og endte opp med Hankook. Fikk fire Ventus Prime 2 på CXen til bare 3200 kroner hos Johs. Bjerke på Bryn, og er veldig fornøyd med disse. Forskjellen fra de kanskje 10 år gamle Fulda-dekkene jeg hadde før er enorm på vått føre.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by ThomasWH »

rundgren,

Takket for tipset. Pleier å lese disse NAF/Motor testene. Nokian, Michelin, Continental er som regel top 3... Tror jeg velger Michelin! :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Geir Olav
Posts: 1
Joined: Tue 07 Sep, 2010 21:09
Location: Gran

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by Geir Olav »

Hadde 17" felger fra en "C4 petter solberg edition" som ble solgt på slutten av forrige C4, synes de kledde bilen.
Attachments
17 tom felger c5.jpg
17 tom felger c5.jpg (102.18 KiB) Viewed 4196 times
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by Fredrik »

Det var faktisk meget vellykket Geir Olav

mvh

Fredrik
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5: Hvilke felger bør jeg kjøpe?

Post by ThomasWH »

Hei og takk for feedback og fine bilder folkens! C5 I ser beder ut med 17" (det er det største den kan ta?) - Men GÅR DET BRA å kjøre 225/45/17? Eller blir det problematisk mht hjulbuen osv. ? Skal bestille i dag, endelig, og må ha svar fort! :)

PS! Hvilken butikk på nett har størst utvalg av felger OG hvor kan jeg dra fysisk og SE PÅ felger i butikken? Er clueless! :)

Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Post Reply