Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Moderator: moderator

ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by ThomasWH »

Piugland, threadstealer! Haha!!!! *peke på*

Kjørte fatterns C5 i dag. God bil. MEN den bruker opp til 1.0 på blandet kjøring/bykjøring. Er ikke dette litt vel høyt? Min bruker 0.5 til 0.7 max, ved hard kjøring. Det er en 109 Hk 2.0 motor fra 2002. Fattern har en 136 Hk 2.0 motor fra 2006. Hmmmm! Meninger her? Bruker automatgir SÅ mye mer enn manuellt gir? Trodde nyeste triptronic-opplegget brukte like lite som manuellt jeg!

Så var det å finne ut hvordan Webastoen fungerer da... Med fjernkontroll.. Som trenger nytt batteri!
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by Black Lemon »

Tradisjonelle automagear bidrar til vesentlig høyere forbruk enn manuell kasse. Bare se på utslippene på en helt ny C5 2,0 HDi med manuelt gear sammenlignet med samme motor med automat. Det er derfor Citroën bruker EMG-kassen, som jo er en manuell kasse, men som kan geare automtisk på sine e-HDi modeller. VAGs DSG-kasse har jo fått mye skryt og det er en såkalt dobbeltclutchkasse der neste gear alltid ligger klart og gearskiftene skjer lynraskt og forbruket blir vel til og med lavere enn med tradisjonell manuell kasse. De gamle automatkassene blir svært kostbare i dag i form av høyere avgifter som følge av høyere forbruk og dermed utslipp. Min 98 XM Break TCT automat bruker nesten like mye drivstoff som min 86 CX 25 GTi turbo som ikke akkurat er kjent for å være utørst.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by rundgren »

pigland wrote:
dagmatti wrote:Bytter man ut turboen på en cx gti eller en cx trd t2 med dagens turboer vil man få et formidabelt smil om munnen (trykk på lave turtall, og lag vil være sterkt redusert). Det gjelder også for en 10 år gammel c5. Sterkere og lettere materialer i turboen tillater større trykk, høyere temperatur, og mye kjappere oppspinn.


-m
Har du eller andre noe tips til hva slags turbo som passer til CX Turbo 1 serie 2? På min ser ikke bladene inni turboen pene ut, og hvis noe av nyere dato er bedre enn originalt, så er jeg interessert :)
-Per
Har sett nevnt Garrett GT30R, f.eks her:

http://www.citroenvanderlaan.nl/page.ph ... ods_stages
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by dagmatti »

pigland wrote:
dagmatti wrote:Bytter man ut turboen på en cx gti eller en cx trd t2 med dagens turboer vil man få et formidabelt smil om munnen (trykk på lave turtall, og lag vil være sterkt redusert). Det gjelder også for en 10 år gammel c5. Sterkere og lettere materialer i turboen tillater større trykk, høyere temperatur, og mye kjappere oppspinn.


-m
Har du eller andre noe tips til hva slags turbo som passer til CX Turbo 1 serie 2? På min ser ikke bladene inni turboen pene ut, og hvis noe av nyere dato er bedre enn originalt, så er jeg interessert :)
-Per
haha, ja blir vel kapring av tråden dette ja. 8) Det finnes mange som kan hjelpe deg med dette rundt omkring, men det koster nok fort en del. Husk forresten at eksosturbinen og innsugkompressoren er nesten like viktige, men du kan gjøre mye gøy (og kanskje billigere) med å endre bare den ene av de. :D


-m
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by ThomasWH »

Vel og bra at man lærer at en C5 2.0 HDi tiptronic automat anno 2006 faktisk bruker mer enn en manuell kasse.. Så gammel lærdom gjelder enda!

Men, burde ikke servicehefte ha fulgt med bilen? Syntes det er en svak "skrape-ulyd" når man svinger til venstre i fks rundkjøringer. (man svinger lenge i rundkjøringer) - Samme lyd som kommer når man har slitne bremsekloser og skiver, og klossene tar nedpå skivene. Bilen var på Eu-kontroll i forrige uke, dagen før overtagelse, og da fikk den ingen feil. Ett endeledd ble byttet.

Jeg syntes også rattet vibrerer/rister litt når man når 90 km/t eller høyere. Denne ristingen var verre da vi prøvekjørte bilen, men ble bedre etter bytte av endeledd, og bytte av felg og gummi. Men er det fortsatt... Anyone? Jeg er IKKE særlig "god på bil", men elsker Citroen alikevel! :) Setter pris på litt feedback her!

Ellers er bilen svært stilig og man føler at man sitter i en "Business-man" bil i denne pga. de svarte skinnsetene, det svarte dashboardet osv. :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by Black Lemon »

Du har byttet felger og dekk og likevel rister den? Den kan være dekkene ikke er riktig avbalansert. Det enkleste og billigste er å forsikre seg om at dekk og felger er som de skal før man begynner å sjekke annet. Oppsøk en seriøs dekkforhandler og sjekk felger og dekk er mitt råd. Jeg har på XMen min to ganger opplevd at vinterdekkene har løsnet fra banen slik at dekkene ikke lenger er runde. Det skjer relativt ofte med piggfrie vinterdekk da gummien er så myk og oppstår gjerne når dekkene er 4 år og eldre. Det du da merker, er at ubalanse i lave hastigheter, men også risting i høye hastigheter.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by ThomasWH »

Black Lemon,

Skal sjekke dekkene igjen! Takk for tipset!

Det har dukket opp et nytt problem: Bakruten åpner seg hele tiden! Også under kjøring! Hva er galt her? Elektrisk feil? Eller kan man programmere datamaskinen i bilen til å holde den lukket til alle tider? Irriterende for min far, mildt sagt...!


Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by Göran W »

ThomasWH wrote:Det har dukket opp et nytt problem: Bakruten åpner seg hele tiden! Også under kjøring! Hva er galt her? Elektrisk feil? Eller kan man programmere datamaskinen i bilen til å holde den lukket til alle tider? Irriterende for min far, mildt sagt...!
Det är ett välkänt problem med kablaget till bakrutan på C5. Gå till citroenakuten och kolla gamla inlägg i frågan. Finns mycket skrivet där!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by ThomasWH »

Takk for tips men skulle gjerne fått info her! :)

Problemer jeg har lagt merke til etter noen uker med bilen som passerte EU-kontroll uten noen feil nå nylig:

* Bakvindu går opp hele tiden
* Merkelig lyd når man svinger, kan minne litt om lyden av dårlige bremseskiver
* Vinter/Sport knappene på automatgiret virker ikke/det kommer ikke lys på dem når man trykker på dem - Hva kan være galt her!?
* Bakre visker virker ikke - Når man prøver å vri på hendelen til høyre står den bare BOM fast. Vet av erfaring at ny hendel til C5 koster 6000 kroner ferdig montert. Hjelp!!


Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by fido »

Problemet med bakruten som åpner seg går ofte på at det har kommet vann inn som kortslutter mikrobryteren i plasthåndtaket på vinduet. Jeg har aldri opplevd det, men har to ganger fått reparert det motsatte problemet - nemlig at den ikke åpner seg. En vanlig årsak til dette er ledningsbrudd i ledningen som er støpt inn i glasset.

For å løse problemet med låsen som åpner seg vil jeg tro den billige fiksen er å deaktivere funksjonaliteten ved å sørge for at bryteren er koblet ut og ikke kan kortslutte. Hvordan dette gjøres vet jeg ikke.
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Fattern kjøpte nettop denne brukte C5 2006'en!

Post by ThomasWH »

fido mhm dette ble gjort på min C5 2002 modell.. men pappa sin har altså samme problem; bakvinduet åpner seg hele tiden. hvor mye koster det å fikse dette slik at vinduet faktisk virker?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Post Reply