Hengervekt på forskjellige utgaver av C5

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Hengervekt på forskjellige utgaver av C5

Post by pigland »

Noen som har i hode eller annen dokumentasjon på hva de forskjellige C5-utgavene frar serie 1 til nå klarer å dra av tilhenger? Det er jo gjerne avhengig av motorstørrelse, så det er stort sett tekniske data for utgavene større enn 1.8i og 1.6 hdi jeg er ute etter, siden disse antakelig er for små uansett til å være aktuelle.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hengervekt på forskjellige utgaver av C5

Post by mads »

Noen sammenheng mellom teknikk og tillat hengervekt tror jeg ikke du skal regne med, men listen med tall skulle la seg gjøre å finne.

Hva en bil kan eller klarer å dra er helt uten betydning for hva som er tillat å dra. Det avhenger av hvordan Lotto-hjulet hos Norsk Tipping på Hamar stod da tallet i vognkortet skulle bestemmes. For XM break er det f.eks slik at de siste 300kg med hengervekt blir farlige hvis bilen skifter fra svenske til norske skilt.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Hengervekt på forskjellige utgaver av C5

Post by citro1cx »

pigland wrote:Noen som har i hode eller annen dokumentasjon på hva de forskjellige C5-utgavene frar serie 1 til nå klarer å dra av tilhenger? Det er jo gjerne avhengig av motorstørrelse, så det er stort sett tekniske data for utgavene større enn 1.8i og 1.6 hdi jeg er ute etter, siden disse antakelig er for små uansett til å være aktuelle.

-Per
infoen du er ute etter finnes nok på "bil og henger" appen som statens vegvesen har laget: http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegve ... o/Mobilapp
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Hengervekt på forskjellige utgaver av C5

Post by pigland »

Appen og alternativt infoen som finnes på vegvesenets nettsider er bra den, bare man har noen registeringsnummer eller norske chassisnummer å gå ut ifra. Har ikke på hånden noe nummer for 2.2hdi (fortrinnsvis manuell hvis det finnes), disse dukker sjelden opp til salgs. 155thp finnes vel knapt i Norge i C5, bruktimporterte kan ha forskjellig hengervekt i forhold til nyimporterte. Så jeg stoler ikke 100% på den infoen annet enn at det er riktig i forhold til vognkortet. Hvis jeg f.eks vil importere en, vil jeg gjerne vite på forhånd hva hengervekten vil bli, så hvis det finnes generelle data fra Citroen/TÜV/andre kvalifiserte der ute er jeg interessert.

At noen skifter hengervekt hvis man bytter fra svenske til norske skilt har jeg også hørt om, og det er rart ikke EU-reglene har slått inn over oss på den fronten. Eller er det Sverige som har unntak mon tro?

Vogntogvekt er også et vesentlig element her, man kan f.eks ofte ikke kjøre full bil med full henger på en del biler, så det tallet er jeg også interessert i.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Hengervekt på forskjellige utgaver av C5

Post by mads »

pigland wrote:At noen skifter hengervekt hvis man bytter fra svenske til norske skilt har jeg også hørt om, og det er rart ikke EU-reglene har slått inn over oss på den fronten.
Fra 1997 skal det være slik at godkjenning i EU/EØS gjelder hele området og man da trenger en COC, certificate of conformity / samsvarsdokument fra produsent/leverandør for å få godkjent kjøretøy. Siden myndighetene altså pålegges å anerkjenne typegodkjenning fra andre land kan jeg vanskelig se at vekten skal kunne endre seg, men etatene det her er snakk om er et oppkomme av overraskelser..

Såh. Hengervekt på bil registrert 1997 eller senere burde ikke endre seg ved innførsel til Norge, men det kan man kanskje spørre konkret om. Er det et "Iglands oppkjøp og frakt" på trappene her? Sirkulere diskret med henger i sommerferien..? ;)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Hengervekt på forskjellige utgaver av C5

Post by pigland »

mads wrote:Er det et "Iglands oppkjøp og frakt" på trappene her? Sirkulere diskret med henger i sommerferien..? ;)
Har en 2-tonns henger i kompaniskap som jeg ikke har lov å dra med hverken sertifkat eller bil enda, så det kunne jo være greit å ha muligheten etter hvert. Og konebil-806Evasionen hangler og går forsåvidt enda, men ikke rare drakraften på den heller. Så er mer type ute-i-goooood-tid-til-å-vurdere-hvilke-alternativer-som-finnes-av-bil, og da ser jeg at ønske om å kunne dra sånn passe stor henger med en 2cv eller to bakpå kunne være kjekt å ha :D
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Hengervekt på forskjellige utgaver av C5

Post by pigland »

Denne må jo bare oppdateres, sånn 6 år etter :)

Status:

806-vasion ble solgt for en slikk og ingenting i 2014 til et polsk par der mannen var mekaniker på Peugeot. En del service var nødvendig. De kunne fortelle at de foretrakk å kjøpe rimelige biler av privatpersoner fremfor firmaer, for da ble man ihvertfall ikke lurt(!). Ikke lenge etter solgte de bilen videre og jeg møtte den en gang på E18 i Grimstad (gjenkjennelig med en bakluke i annen rødfarge). Gikk vel gjennom en EU-kontroll til før den ble registrert vraket en gang for et par år siden. Det var vi som fikk flest km ut av den ut fra det jeg kunne tyde på kjøretøyopplysningene :D

BE er stemplet på sertifikatet (feb.2019)
Trekkvogn type C5 V6 bensin er i drift rett som det er (tar av og på skiltene alt ettersom jeg trenger den). Drar 1600kg.
Trekkvogn type Pug Expert anno 2012 m/163hk hdi ble kjøpt inn nokså raskt etter at sertifikatet var i boks. 2 tonns hengervekt.
Kvasi-trekkvogn type C5 1.6 hdi, kun 1300 kg hengervekt. Strakk strikken sånn passe langt med den i dag, men tror det var innenfor :roll:

Med alt dette i boks forsvant Franz Åse (VW LT pickup) til de evige jaktmarker sommeren 2019. Samt en C2. Og en til C2 står for tur. Godt å få rensket opp litt. Og kanskje jeg snart kan få flyttet litt på CX-ene som står hos svigermor også etterhvert?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply