Oljelekkasje

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Oljelekkasje

Post by Vidar »

Hei, jeg har fått en skummel oljelekkasje på min 2001 C5 2,2 diesel. Super bil som jeg vil ta vare på, men liker ikke oljeflekkene under når jeg setter den fra meg. Det er ikke mye, for jeg ser ikke at nivået minker i motoren. Håper det bare er pakningen på tømme-bolten. Er det noen som har erfaring med dette? Jeg tror absolutt det er olje fra motoren, litt på høyre side av bilen.
Bjørn Vidar
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Oljelekkasje

Post by Vidar »

Jeg har sjekket litt rundt og skjønner at det er 1000 muligheter for oljelekkasje. Og noen er av en art som sier "game over" for bilen. For en bil som er kjørt så mye, er det ønsketenkning å tro at det er noe enkelt som foråsaker lekkasjen. Jeg har avtalt at Auto2000 i Sandnes skal se på bilen neste mandag og stille en diagnose. Spennende!
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Oljelekkasje

Post by Kristian N »

Hei.

Er du nå helt sikker på at det er olje og ikke diesel?
Det finnes jo nestet " et hav" av muligheter for lekkasjer, men ta nå det enkle først. Tappepluggen for olje, er den tørr?
Retursiden av diesel kan det også være og den går jo tilbake til tanken. Og høyre side.....hm.... der er vel ikke tappepluggen for olje?

Ha nå litt is i magen og vent på verkstedresultatet :D
Kristian N :mrgreen:
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Oljelekkasje

Post by Vidar »

Svaret fra Auto2000 var at det var sprekk i bunnpannen som måtte skiftes. Farlig å kjøre med. Jeg lot bilen stå på verkstedet til deler var ankommet og jobben gjort. Kostet kr 10.000. Jeg har verken kompetanse eller kapasitet til å skru på C5'en. Det får holde med 2Cv, CX og GS. Men det var likevel sure penger å betale, irriterende at dette ikke ble oppdaget da jeg var med bilen i Frankrike i sommer. Bjørn Vidar
Post Reply