DAB i C5 II

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

DAB i C5 II

Post by dagmatti »

Hey,

vet ikke hva slags løsninger dere har for DAB i bilene deres, men jeg har valgt å gå en denne veien:

http://www.ebay.com/itm/232114581122?_t ... EBIDX%3AIT

Kjøpte en android head unit, single din med 8" skjerm. Jeg har fått delene, og tester den på benken i verkstedet, men har enda ikke fått canbus adapteret til bilen, så har ikke montert den enda. Men den fungerer fint. Eneste feilen jeg har funnet er at den ikke klarer å spille dab når dab programmet legges i bakgrunnen, altså typisk hvis du skal navigere og høre på radio samtidig. Men da kan man jo høre på musikk via usb, sd kort, eller fra telefon via bluetooth eller wifi. :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: DAB i C5 II

Post by dagmatti »

Funker bra så langt! :)

Image

Men litt dårlig dab antenne. Må få den på taket tilkoblet til dab tuneren.

Gps mottakeren funker fint i det skraverte området på frontruta ved siden av bompengebrikken. Har ikke fått montert ryggekamera og ekstrent mikrofon enda, men har testet de og det fungerer fint.


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: DAB i C5 II

Post by pigland »

Har ikke kommet så langt som å montere dab i C5-en enda, men tror det skal gå greit på den også. Har montert det i et par andre biler, bl.a på konas Grand Picasso 2008-modell. Der kunne jeg bruke den eksisterende FM-antenna, og ved hjelp av antenne-splitter med forsterker så ble mottaket riktig så bra. For mottaket bruker jeg en dab-adapter som ligger skjult i hanskerommet, så det er ingen synlige ledninger noe sted, og den originale radioen brukes fortsatt.

På en 307CC var det litt mere heft og plunder, for det var en original antenneforstekerker som ikke er bygd for dab som jeg måtte koble bort. Dvs kunne ikke koble den helt bort, for den fungerer også som strømforsyning til LED-bremselys. Men koblet antenna utenom og via samme type antennesplitter som på Picassoen får jeg nå inn dab-radio som det er helt greie mottakerforhold på med den originale FM-antenna.

Det var hos http://audiocom.no jeg fant ut om den norskbygde antennesplitteren med +20dB forsterkning på DAB-signalet, men de selger den nå sammen med antennepisk som sikkert ikke alle kan bruke, ihvertfall ikke jeg på noen av mine biler. Og diverse overganger handlet jeg hos http://acb.no.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: DAB i C5 II

Post by dagmatti »

Oppdatering: Har nå hatt android datamaskina i bilen i over ett år, og den fungerer veldig bra. Ryggekameraet er kjekt å ha, men jeg vurderer å kjøpe et som er litt mere lysfølsomt. Jeg ser i mørket med det er litt mye støy. Jeg har montert det innenfor bakruta, og det tror jeg er ganske greit egentlig, trenger bare å kjøre vindusviskeren så ser jeg bra.

Kjøpte aktiv dab-antenne til å ha i sideruta bak, og den fungerer ganske ok. Merk at antenna på taket i min bil sperrer for dab signalene. Men optimalt sett bør jeg nok bytte ut takantenna. Men det er bare noen få tunneler den hakker innimellom, så savnet er ikke stort nok.

Handsfree med mobil fungerer veldig bra, streaming fra mobil også. Maskina låser automatisk opp telefonen.

Eneste jeg ikke har fått helt til er at man kan høre på den en tid etter at tenninga er av. Det kunne originalradioen.


-m
Post Reply