V6 bensinmotor

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

V6 bensinmotor

Post by pigland »

Er litt i feriemodus, og jeg søker etter info om V6 60° bensinmotoren i C5/C6/C8, og vipps finner man ut at Porsche har tuklet med den :shock:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/V6_ESL_engine

Er det da passe harry å lage seg et klistremerke og sette på C5-en "Tuned by Porsche" diskret på bakluka ved V6-merket? Eller provoserer man bare tyskerbilmiljøet med slikt, kanskje best å la det forbli en godt bevart hemmelighet innad i miljøet? :D
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: V6 bensinmotor

Post by mads »

Hæ..?? Drømmer du om Pårhsje på bakluka? Hadde ikke trodd det om deg :D Han der lærlingen til Hans Lidvinka (stavet?) hadde noen rare ideer og det er ikke så mange som fortsatt insisterer på å ha mølla i feil ende lengre. Dem om det :)

Sjekk mølla på Visa du, den liggende 4'ern så kan det komme en überraschung til 8)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: V6 bensinmotor

Post by pigland »

Hva Porsche kan om kjøreegenskaper er jo et merkelig skue, og det er jo nok å nevne Activa til en Porscheentusiast hvis man vil være en festbrems i det miljøet.

Men motorkonstruksjon har de jo rimelig peiling på når de bare unngår dieseldyr/NOx-juks. I løpet av livsløpet til luftkjølt 911 fikk jo effekten tredoblet seg minst. Kjenner bare til en annen bil som også tredoblet effekten i løpet av produksjonslevetiden, nemlig 2cv.

Visablokka kom vel fra Bayeren, K-serien til BMW MC om jeg ikke husker feil?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: V6 bensinmotor

Post by pigland »

Det har jo kommet litt vel mange sjeletter ut av skapet i det siste så det spørs om jeg bør holde meg for god for å assosiere kjøretøyet med Porsche all den tid de har drevet med slikt..

http://www.dagbladet.no/nyheter/tysk-gi ... t/68547460

Jaja, fornøyd med bil og motor hvertfall :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: V6 bensinmotor

Post by mads »

pigland wrote:Visablokka kom vel fra Bayeren, K-serien til BMW MC om jeg ikke husker feil?
Det samme jeg mener å ha hørt, syns den er søt. Visa big-block deler mølle med en motorsykkel :)
Post Reply