C5-dilemma

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

C5-dilemma

Post by pigland »

Da har jeg hentet en C5 1.6 hdi med diverse feil som jeg er i ferd med å få tilbake til normalstand. Den lå paddeflat på bakken hos forrige eier, han hadde gitt den opp etter å ha fått diagnose på verksted (uvisst hvilket). Verkstedet mente den måtte ha nye fjærbein foran. Og med diverse andre småfeil så ble det handel for småpenger. Egentlig var det en foran meg i køen men han droppet det da den manglet tilhengerfeste.

Lang historie kort, maxisikringen til hydraulikkpumpa og for lite olje på reservoiret var grunnen til at den ikke hevet seg. Eksosulyden forrige eier mente var der var gåene hjullager bak, det avtagbare hengerfestet lå ved reservehjulet men antakelig ikke så lett å se det når bilen lå paddeflat nedpå.

Mitt dilemma er at denne C5en er nokså mye bedre og vil sannsynligvis holde lengre enn V6-en, men så er jo V6-en på høyde med C6 kjøremessig og morsommere å kjøre så lenge man ikke bryr seg om literpris på drivstoff..

Tviler på jeg beholder begge selv om det også hadde vært artig. Jeg trenger i så fall noen gode argumenter for å ha begge (ett er jo at jeg kan f. eks. bruke hdi vinterstid og ha V6-en som enda en sommerentusiastbil. Kostnaden til årsavgift og forsikring er jo null på en avregistrert bil for tida :D
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: C5-dilemma

Post by pigland »

Nå er jo sjelden Adam lenge av gangen i paradis, og sånn er det foreløpig med 1.6 hdi også. Nye hjullager montert (lett så lenge ikke kalipperne trøbler), en bærearm bak har fått nye lager (drittjobb, men må jo av og til gjøres).

Prøvetur midnattstid og i måneskinn kunne blitt riktig så idyllisk. Men en snau kilometer før oppkjørselen så smeller det i bakhjulsopphenget. Jeg stopper, og det fosser ut LHS. Jeg skyndter meg sakte til oppkjørsla for ikke å oljelegge hele veien.

Opp på bukk og konstanterer at et fjærbein bak har knekt der hvor låsesplinten sitter på bærearmen. Jeg ser senter av låsepinnen, og resten av metallet fra fjærbeinet står igjen bak låsesplinten.

Tipper belastninga av å kjøre uten trykk på fjærene har blitt for stor og at det har blitt i meste laget for fjærbeinet. Classicparts er redningen og bilen er nok igjen på veien om en snau uke :D

Tror kanskje jeg må ha minst to C5 for å ha minst 1 i orden hele tiden :lol:
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: C5-dilemma

Post by dagmatti »

Jøss, det var utrolig å høre. Men ja, kanskje hvis du kjører uten trykk vil det bli tretthetsbrudd der etterhvert. Dessuten blir kanskje vinkelen litt merkelig hvis den kjøres i flat stilling?


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: C5-dilemma

Post by pigland »

Antakelig noe slikt. Samme løsning har jeg sett bilde av på Xantia, og jeg antar flere modeller har denne type løsning.

Fant en link på nett som viser det jeg slet med. Jeg måtte til slutt gjøre som disse og sveise på en tapp for å få tak til å få biten ut. Det gikk heldigvis greit med bare et par sveisepunkter.

https://www.frenchcarforum.co.uk/forum/ ... edb421c6ae

Tappen var umulig å borre i, og man kommer ikke til med vinkelsliper.

Det gamle fjærbeinet måtte jeg dessuten skjære i stykker for å få det ut pga fikk ikke av kula der den stod. Måtte sette restene i skruestikka og bruke solid verktøy (biltema kjederørtang 12-473 med 1 meter forlengerarm), da kom kula av nokså greit.

Nå er fjærbeinet på postkontoret hvert øyeblikk, og jeg har klargjort deler for montering. :D
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply