KJEDELIG DILEMMA - REPARERE ELLER VRAKE

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

KJEDELIG DILEMMA - REPARERE ELLER VRAKE

Post by Vidar »

Jeg blir fristet til å uttrykke litt frustrasjon. Det gjelder fortsatt min sønns 2003 modell C5 som stoppet helt plutselig på vei hjem fra verkstedet etter service. Bilen ble fraktet rett tilbake til auto 2000 i Stavanger av Falken. Etter noen dager kom diagnosen: Drivstoffpumpen defekt. ny pumpe kr 8000 + timer ca 2000 = kr 10 000 ca. Pluss risiko for at tanken blir ødelagt ved skifte av drivstoffpumpe... Min sønn sier at nok er nok og at bilen vrakes! Mens jeg synes det er mye bil igjen, kjørt bare 130 000 km, og super bil å kjøre når den går.. Men jeg har nok biler og trenger ikke en gammel bil til. Er der noen C5-liebhabere der ute som har lyst på en billig bil, vrakpant + kr 1000 + reparasjon. Bilen er EU-godkjent til 30. september 2021.
Bjørn Vidar
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: KJEDELIG DILEMMA - REPARERE ELLER VRAKE

Post by mads »

Høres kjent ut.. Selv går jeg og vrir meg unna en håndfull annonseringer av biler jeg ikke får gjort noe med når jeg har for mange.

På bruksbil tror jeg poenget er å begrense antall og skru på den eller de man har igjen. Hør hva jeg sier, ikke se hva jeg gjør.. ;-/
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: KJEDELIG DILEMMA - REPARERE ELLER VRAKE

Post by dagmatti »

Hm, ja kjedelig. Men det er mye som kan gå istykker på gamle biler. Hva slags motor har den? Det hjelper på motivasjonen om den er en påkostet bil med stor motor - da er den adskillig finere å kjøre når den først går. :)


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: KJEDELIG DILEMMA - REPARERE ELLER VRAKE

Post by pigland »

Koster virkelig pumpa i tanken så mye? Har byttet fødepumpe til både HDi- og bensin-Citroener, og trodde slike lå fra 1000-2000 for en pumpe. Det vanskelige med pumpa i tanken er å få løs ringen pumpa sitter fast i uten å knekke den, men tanken klarer seg vel. Kan være en fordel å få tømt tanken, tatt den ned og løsnet ringen med hjelp av type verktøy som brukes til oljefilter.

Classic parts skaffer også deler til nyere Citroen, så ville hørt med Thomas. Evt en delebutikk på nett som eurodel/skruvat m.fl.

Så ikke avskriv bilen før man har sjekket alternativene er mitt råd. Og tenk evt brukt hvis man virkelig vil ha det billig.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: KJEDELIG DILEMMA - REPARERE ELLER VRAKE

Post by Vidar »

Sorry, men bilen ble vraket. Men jeg angret da det var gjort.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: KJEDELIG DILEMMA - REPARERE ELLER VRAKE

Post by mads »

pigland wrote: Sun 02 Aug, 2020 23:13 .. med hjelp av type verktøy som brukes til oljefilter.
Altså hammer og (utrangert) skrutrekker. Slå litt på alle/mange ører på ringen, ikke slegge på ett av ørene :)
Post Reply