Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Moderator: moderator

pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by pigland »

Noen som har sammenlignet kjørekomfort mellom C5 I/II med enkleste hydraulikk mot C5 III med hydraulikk?
Har jo C5 I og II, men nå begynner jo III og bli nokså rimelige, ihvertfall de langkjørte. Men har ikke kjørt C5 III, kun sittet på så er noe usikker på om det er noe poeng å bytte ut en C5 II med mange km igjen til fordel for en C5 III med hydraulikk. Det enkle kan jo ofte være det beste med tanke på potensielle feil som kan oppstå, men designet trekker jo også opp for III.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by dagmatti »

Hei,

jeg har kjørt c5 II med hydractive 3, og c5 III med hydractive 3+. Det er stor forskjell. C5 II blafrer som et løv på motorveien, mens C5 III er stødig. C5 II spretter rundt omkring når veien er humpete og dårlig, mens C5 III tar dumpene og er stabil. Men vil tro at C5 II med hydractive 3+ er vesentlig bedre enn den med bare hydractive 3? Vil ikke si at C5 III når helt opp til xm med hydractive 2, eller cx stasjonsvogn på dårlig vei, men den er vesentlig nermere enn (min) C5 II.


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by mads »

Mulig jeg leser med feil briller her, men med stadig høyere versjon av HA blir det nesten like bra som det var før elektronikken ble røra opp i fjæringa?

Ok, det enkleste anlegg på første C5 med pot-meter på høyden og nix mer er en mekanisk forenkling fra eldre anlegg og sikkert vesentlig billigere å produsere og montere. Men derfra? Tja, selv lurer jeg på om jeg snart har fått nok HA-underholdning. Nitro og olje tror jeg holder til min kjøring :)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by dagmatti »

Heh, ja men, de har hver sin personlighet. H3 er jo veldig lik systemet som finnes på CX, men det er kortere fjæringsvei, mye stivere stabstag, og pg.a. den korte fjæringsveien vil jeg tro noe stivere fjærer. Så den krenger lite i sving men er mere som en sprettball. Hydractive versjonene med variabel fjæringskonstant kan jo kompensere for dette ved at de er myke "i midten" og strammer seg opp når det trengs. Altså blir de mere like de gamle bilene, og flyter på langkjøring, men likevel mindre krenging i sving. :)

Hvordan er forresten C5II med komfortkuler, eller hvis man trikser med kuler fra cx? Vil tro den kan få en del mere flyt med andre kuler. :)

-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by pigland »

Måtte ta en rask avgjørelse før tips, synsing og erfaring tikket inn her, og jommen ble det en ny bruktbil på meg. De av dere som var på årets meget vel gjennomførte LHM-treff fikk nyte synet av en framsenka C5 tourer som ankom de sene nattetimer. Avreise Klæbu kl. 22 fredag førte til at der ikke var en eneste sjel var igjen i fellesteltet mens jeg tuslet rundt på plassen etter en sekk og telt som var blitt fraktet inn fra sørlandet i bagasjerommet til en XM. Heldigvis lå sekk og telt fortsatt i bilen som hadde ulåst bagasjerom (Takk, Olav!), så innen hanen galte kunne jeg innta horisontalen.

C5 med 163 hk og manuell kasse har nå fått strekt seg til riktig høyde, jord er dratt ut av understell, samt at det lokale Citroenverkstedet har skiftet kamreimsett så nå er eier og bil klare for sørlandske veieventyr. Og plutselig et treff når det lar seg gjøre.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by dagmatti »

Men hvordan synes du den er i forhold til C5 II? :D


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by pigland »

Alle er jo heldigvis komfortable :D

II med 1,6 hdi er jo dau i forhold, så det er noe helt annet å kjøre III med 163hk bare pga motor. Synes jo III er mer moderne både utvendig og innvendig, men det har vel med at det er en bil jeg nettopp har fått. Den er jo ikke moderne i forhold til mye annet på markedet med alskens elektroniske hjelpemidler, men den er moderne nok for meg, og forhåpentligvis varer den lenge. Det er jo vanskeligere og vanskeligere å få tak i bruksbiler med hydraulikk...

Nå fikk jeg tatt et bilde av alle tre jeg for tida har, og kan vel kalle det en smule ikonisk for min del. Er vel ikke så mange her i verden som har alle tre versjoner av C5 samtidig, påskiltet og eu-godkjente? Ikke at det var mange dagene det stemte, men det stemte da bildet ble tatt :D
Attachments
IMG_20200928_175135.jpg
IMG_20200928_175135.jpg (229.21 KiB) Viewed 3675 times
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by mads »

Tøøft!! Selv om jeg må innrømme jeg tenker GS når jeg ser bygningen. Sikkert noe med min alder i forhold til C5 at jeg syns den er .. underlig på et vis. Jeg har brukt sommeren til å venne meg til at XM 2.0 16v er en herlig bil, en slags fortsettelse av CX 20. Selv om det er XM-II og med pølse-servo. Funker strålende :)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by dagmatti »

Jeg hadde en 95 xm med 2,5 td, og styringen på den var som du hinter til litt pølse, men den var utrolig retningsstabil og fin i motorvei i alle slags hastigheter! Veldig mange hakk bedre enn C5'en jeg har.

Ser jeg en gammel CX felg til høyre i bildet der? :lol:


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by pigland »

Ingen cx-felg, men en gammel tilhengerfelg mener jeg det er. Står GS, Ami Super, 2cv, et par Fiat fra 90-tallet, et par T-ford, flere MC og Vespa scootere i denne garasjen :D
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by pigland »

Nå har jeg jo kjørt nesten bare C5 III siden jeg fikk den i høst, men en og annen gang II også. Liker fortsatt vesentlig bedre III. Forskjellen henger nok også sammen med slitasje, for jeg synes C5 II logrer litt med bakenden spesielt på ujevn vei. Et av svingarmslagrene er byttet, og byttet begge bakhjulslagrene av billigste sort når jeg kjøpte den for ca 30.000 km siden, men ingen av de holdt særlig lenge. Måtte bytte ett igjen før forrige eu-kontroll i 2019, og nå er neste også slakk i. Sitter et SKF nå på ene sida, og hvis jeg bytter blir det selvfølgelig det også på neste. Dilemma er vel om jeg trenger bilen i det hele tatt.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by dagmatti »

Hm, ja. Det er vel ikke så enorm forskjell i pris på kvalitetslagre og de billige heller. :)

-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by pigland »

Kjørte litt med dårlig lager bak på vårparten til jeg avskiltet C5 II før sommeren. Men nå ble det brått bruk for den igjen, så nytt skf-lager ble montert i helga, samt gått over bremser og håndbrekk som hang på venstre foran, og slipt litt på skivene bak. Prøvetur viser en helt ok brukbar C5 som fortjener noen flere tusen mil på veien. 189 av dem har det blitt til nå.

Går nok gjennom den berømmelige 2-årige kontrollen nå, men får se. Kan jo fort være en og annen bremsekomponent til som fusker. En Picasso står her med slitasjedefekter i forstilling men den blir da kjørbar igjen den også. Når man bor landlig må jo minst en bil pr voksen fungere til enhver tid, så nå kjører både meg og fruen her C5 :lol:
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by pigland »

Da har jeg rattet C5 II et par uker og det tok ikke lange tida før jeg savnet C5 III. Nå er heldigvis GPicasso på hjul igjen, så da kan jeg igjen kjøre III-eren. Men kommer nok til å sende II-eren ut i den værste saltsuppa når det står på som værst i januar/februar.

På rett strekke kan min C5 II logre noe. Jeg antar det er høyre lager i svingarmen som må byttes og at det vil bli bra igjen etter det. Merker ikke noe på svingete veier, så kan ikke være rare slarken. Fikk kjørt den sånn passe kvasst på tørre indre svingete sørlandsveier i helga i stort sett lovlige hastigheter, og den ligger godt i svingene. Og man merker jo definitivt forskjell mellom 109 og 163 dieselhester med slik kjøring :lol:
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kjørekomfort C5 II vs C5 III

Post by dagmatti »

Hei,

interessant dette med lagrene bak. Min c5 II har fått en liten "offset" på rattet, altså står det litt til ene siden når jeg kjører rett frem på flat og fin vei. Den trekker ikke egentlig til siden, så dette er ikke særlig plagsomt, annet enn at rattet ikke står rett. Hadde den på verksted for å sjekke hva det kunne være i forbindelse med et hjullager, og de mente det var slakke i svingarmlagrene bak. Kan det stemme altså, at rattet blir stående litt på siden? Det var Litt mere på ene siden enn den andre.

Jeg har byttet svingarmslagre på flere forskjellige cx'er, det er vel ikke særlig værre å bytte på denne?


-m
Post Reply