INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Moderator: moderator

Vidar
Sted: Stavanger

INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Legg innav Vidar » tir 12 des, 2017 18:21

Jeg har fått en ubehagelig risting i motoren på tomgang, med litt diesel-lukt, på min 2001 C5, 2,3 HDI. Sist jeg hadde tilsvarende, men mye verre risting, var det foringen på en injektor som lakk. Det gikk greit å få skiftet den og det kostet ikke så mye, men det var i Frankrike. Nå lurer på om det er en ny injektor som har problemer og lurer på om noen har erfaring fra tilsvarende symptomer. Hilsen Bjørn Vidar

dagmatti
Moderator
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Legg innav dagmatti » søn 17 des, 2017 23:21

Hm, nei kan ikke si jeg har vært borti noe liknende. Men jeg ser jo at det lekker ut litt "koks", eller olje eller hva det er, rundt tettingene til injektorene på min, så jeg har vel sikkert noe i vente........

Men er problemet at du mister litt kompresjon på en av sylindrene når dette skjer? I såfall kan jeg jo skjønne ristingen. Det er ikke mye jobb å skru løs injektorene, men jeg har lest at de kan sitte ganske hardt fast, og da går selvsagt timene.

-m

pigland
Sted: Grimstad

Legg innav pigland » man 25 des, 2017 11:11

Har vært borti foringsproblem på broderens 1.6 hdi. Alle ble byttet når det først var oppe, og det var vel arbeidstimer som ble kostnaden her, ikke delene.

Mener å huske at det ikke ristet så mye, men bankelyd var det og lukten var værst da den trengte inn i kupeen. Kan det være større problem med risting jo større motoren er?
1974 GS Club # 1985 CX T1 S2 -prosjekt # 2002 C5 V6 24v break # 2008 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, azu, ymse fra andre land

dagmatti
Moderator
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav dagmatti » man 25 des, 2017 16:13

pigland skrev:Har vært borti foringsproblem på broderens 1.6 hdi. Alle ble byttet når det først var oppe, og det var vel arbeidstimer som ble kostnaden her, ikke delene.

Mener å huske at det ikke ristet så mye, men bankelyd var det og lukten var værst da den trengte inn i kupeen. Kan det være større problem med risting jo større motoren er?

Det kan kanskje ha noe med motorstørrelse ja, men tipper mest tilfeldigheter med hvor mye margin/justering som er "igjen" på injectorene. Motorstyringen kompenserer effekten fra hver sylinder (ved å øke/redusere drivstoffmengden individuelt pr sylinder) for å få den til å gå jevnt, så det kan sikkert avhenge fra motor til motor hvor mye det er å gå på.

Ser egentlig ikke ut til å være så mye å demontere før disse kan tas ut på min. Satt de fast på den bilen?

-m

pigland
Sted: Grimstad

Legg innav pigland » tir 26 des, 2017 01:41

Han gjorde det på verksted, så hvor godt de satt vet jeg ikke. Mener jeg leste litt på akuten om det, og at største tabben man kan gjøre er å miste pakningene ned i sylinderen (skrev foring i forrige innlegg, er jo mer riktig å si pakninger/tette-ring eller noe). Så jeg tror det er en kurrant jobb å gjøre selv.
1974 GS Club # 1985 CX T1 S2 -prosjekt # 2002 C5 V6 24v break # 2008 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, azu, ymse fra andre land

Vidar
Sted: Stavanger

Legg innav Vidar » lør 13 jan, 2018 19:52

Før jeg fikk sjekket injektorene, så røk starteren på bilen min. Det var bare å få Falken til å transportere bilen til Auto 2000 i Sandnes. Var overrasket over hvor dyr starteren var, kr 5000. Jeg sjekket på nettet og der var den dyreste på kr 3500. Vel, sånn er det vel med originaldeler. Starteren var av merket Valeo, som er mye brukt i Citroener, tror jeg.

Men uansett, da jeg først hadde bilen på verksted, ba jeg dem sjekke dette med vibrasjon i motoren på tomgang. Tilbakemeldingen var at det var en lekkasje på diesel returen fra sylindrene, noe de kunne fikse for kr 1300. Jeg pustet lettet ut, men da jeg fikk bilen tilbake, var vibrasjonen fortsatt der. Nå har jeg snakket med verkstedet som mener de kanskje må ta ut injektorene for å sjekke dem og det vil jo koste en del. Foreløpig har jeg ikke gjort noe med det. Vil følge med om vibrasjonen øker eller om det er noe jeg kan leve med.
Bjørn Vidar

Gå tilbake til «Teknisk»