Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp!!!!

Moderator: moderator

Post Reply
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp!!!!

Post by ThomasWH »

Ok, C5'en min er nå 10 år gammel. Kjøpte den da den var 6 år i 2008 (dette er en 2002 modell C5 HDi 2.0 stasjonsvogn) og har ikke hatt NOEN problemer med den på over 3 år, til nå! Dro en EU-sjekk, og fant ut at den hadde gåent håndbrekk (begge vaiere med gåene tunneller også), gåen kalipp på høyre fordekk, oppbrukte skiver foran etter 10 års kjøring, og nedslitte bremseklosser foran, samt ødelagt bakre potte. Byttet dette. Merkeverkstedet sjekket jeg ikke engang, og det lokale verkstedet skulle ha 12.500 kr for alt tror jeg. Så da ringte jeg et verksted i drammen. De tok alt for 9500 kr. Men på vei ut fra verkstedet merket jeg 1.) at bilen føltes merkelig å kjøre; den var ustabil i over 80 km/t, litt vinglete og "flytende" på en måte, pluss at i hver sving i lavere hastigheter, ristet bilen på en merkelig måte. 2.) potta høres ut som en "rånerpotte" som brumler. Jeg var ikke fornøyd. Og når man bruker nesten 10.000 kroner på service på en bil bør man være fornøyd, mener nå jeg. Leverte den tilbake i går. Og fikk en ny telefon i dag. Da hadde kalippere bak gått - begge to. De hadde klemt seg fast, eller noe sånt. Det er vel vanlig at alle 4 kalippere går etter ca 10 år og 220.000 kilometer, eller???? I tillegg må jeg bytte bremseklosser bak. Men vinglinga på motorveien mente verkstedet kom av ujevne dekk foran; som igjen kanskje kunne komme av dårlig forstilling. Så de skal se på forstillingen i morgen tidlig. Dette skulle de ha 7500 kroner for. 3 års problemfritt bilholt ble til 17.500 kroner på en gang plutselig. Men det er vel sånn når en bil er 10 år gammel? Har noen erfaringer her? Jeg vet ikke mye om bil! :) Så nå spør det da... Kommer det til å koste enda mer i morgen når man kanskje finner feil på forstilligen også? For det MÅ jo være NOE galt der foran når dekkene blir "ujevne" etter bare EN vinter sesong. Dekkene var nye i November! (De beste til Continental, 4'ern, piggfri!)

Feedback hadde vært fint nå merker jeg! Av dere erfarine Citroen-hodene! :)


Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
fido
Posts: 74
Joined: Thu 16 Jun, 2005 18:50
Location: Lambertseter, Oslo, Norway
Contact:

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by fido »

I utgangspunktet vil jeg si at du har sluppet billig unna hvis du har reparasjoner av slitedeler for under 10.000 pr år på en 10 år gammel bil som er kjørt over 200k km, så det er i utgangspunktet ingen alarmklokker som ringer ift dette.

Når det gjelder calippere bak er det ikke uvanlig at disse blir skjeve over tid, da de er av aluminium, mens fjærarmen de er skrudd fast på er av stål. Dette reagerer med hverandre, og det mykeste metallet "taper". Dette kan man forhindre ved å ta dem av og smøre på litt aluminiumspasta på anleggsflatene med jevne mellomrom, men dette er det nok ikke mange som gjør..

Vet ikke om du har fått noen forklaring på lyden i eksospotta, men det høres jo ut som det enten er en uoriginal type av tvilsom kvalitet, eller at den er montert feil så den ligger inntil noe og vibrerer.

Min C5 er for øvrig en håndfull å håndtere på litt sporete vei med vinterdekk på. Har piggfri Conti 3 og er fornøyd med grepet, men med litt hjulspor i asfalten blir det litt kursendringer av og til. Dette gjerne fordi piggfrie vinterdekk har ganske skarpe kanter, og det er bedre med sommerdekk på.

Er ristingen i svinger lik både i høyre- og venstresving?
Morten
'07 C5 II Break
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'72 GS 1015
'71 Ami8-prosjekt
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by ThomasWH »

Ja det er sant, 3 års vedlikeholdsfritt bilhold (skitet olje 1-2 ggr pr år da, kjørt lite..) er alt for bra, og nå var det "på tide" med en liten oppsamling av problemer og fikser! :)

Er kalipperne et problem på C5 modell 2000-2007? Eller skal de gå etter 200.000+ kilometer eller 10 år? Faren min byttet aldri kalipperre på sin Caravelle som gikk 550.000 km mellom 1999 og 2012.

Orginalpotten varte i iu 220.000 km på C5'en min, men nå måtte den byttes ut. Ble selvfølgelig en uorginal potte. Merket heter Walker, og er vel det best brukte merker i verden, tror jeg? Er ikke dette den beste uorginale potta? Og hvilket merker er orginalpotten? Jeg ba dem se på den, for jeg nekter (!) å kjøre rundt med rånelyd i 10 år fra nå. I verste fall høres alle Walker potter ut som rånerpotter!?

Jeg kjøpte også feil gummi da jeg skulle ha nye vinterdekk i November. Det ble 195 itedenfor 205 dekk. Kan dette være et problem? Kjenner meg igjen ang. sporing på motorveien. Vi har ekstremt dårlige veier i Norge, og man merker at bilen synker godt ned i sportene på diverse veier, særlig motorveier her til lands. Så vi har ca samme dekk vi to do; Continental piggfri. Jeg har 3'ern på ZX'en og 4'ern på C5'en. Men burde ikke smalere dekk være mindre sporete enn bredere? Eller?

Det med ristingen er litt sært, for det varte bare den første dagen jeg kjørte rundt da jeg henta den på service for snart 2 uker siden. Nå er ikke det problemet stort lenger. Men bilen føles merkelig.

Det som skjer nå er at begge kalippere bak byttes, nye klosser bak, fordekkene var skjeve (gummien) - TROLIG pga noe galt med forstillingen, så de dekkene ble satt på bak. Nå er bakdekkene foran. Og forstilligen går gjennom en kontroll i morgen og evt. justeres. Potten tror jeg de bytter til en ny en av samme type.

Etter dette bude alle problemer være løst. Eller?

Pappa's C5 2007 modell er helt fantastisk på veien. Den føles perfekt. Men min, som er så og si samme bil, bude føles identisk. Det gjør den ikke. Min 2002 modell føles ut som en båt på motorveien. Den er seig og rar og "svømmer" både hit og dit. Ikke svinger den særlig bra når jeg drar på rarttet i 80+ km/t heller. Så her er det NOE galt. Håper de finner ut av det i morgen! Som sagt; Skjev gummi bør være et tegn på at forstilling ikke er optimal!


Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by ThomasWH »

Ja og da ble det 9500 kr i tillegg til de 9500 kronene jeg betalte for et par uker siden for ny potte, nye skiver og klosser foran, høyre kalipper foran...
De 9500 som jeg må ut med nå er for begge kalipperne bak, klosser bak, og forstillingsjustering - den var så skjev at den spiste opp dekkene mine foran! :p
Så det ble plutselig en del penger ut her! :p Da har jeg lært at kalipperne på C5 er en fabrikkfeil, og at vi må smøre boltene med jevne mellomrom, ca. etter hver 50.000 km(?) for å unngå å ødelegge kalipperne.
Hvor ofte må man fikse forstillinga? Altså, å justere den? Dekkene mine pekt utover til begge sider foran! :p Kjipt å slite masse på to helt nye vinterdekk pga dette. Men uansett. Nå er forgummien satt bak, og bak satt foran. Så nå er ting bedre. Skal uansett bytte til sommergummi snart.

Er det forresten noen som vet om sommerdekk tåler å lagres ute i snø og is og minusgrader en vinter? "Glemte" å ta inn mine Michelin dekk på stålfelg i vinter. De sto ute under snø og is bare innpakket i tynne dekkplastikkposer.


Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by Göran W »

Däck mår bra av att förvaras kallt och mörkt! Enda risken är oxid på fälgarna som kan ge läckage.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
B1ack_Mi16
Posts: 15
Joined: Tue 21 Feb, 2012 09:42

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by B1ack_Mi16 »

Med mindre du har slått skjevt noe i forstillinga skal det ikke være nødvendig med noe justering.
Dersom foringer og kuleledd blir slarkete, noe de typisk kan bli etter ikke alt for mange år (avhenger av kjørestil) så bør disse absolutt byttes/sjekkes før man setter igang å koster på forstillingskontroll, da det er fare for at man bare justerer inn en forstilling som er full av slark :)
ThomasWH wrote:Ja og da ble det 9500 kr i tillegg til de 9500 kronene jeg betalte for et par uker siden for ny potte, nye skiver og klosser foran, høyre kalipper foran...
De 9500 som jeg må ut med nå er for begge kalipperne bak, klosser bak, og forstillingsjustering - den var så skjev at den spiste opp dekkene mine foran! :p
Så det ble plutselig en del penger ut her! :p Da har jeg lært at kalipperne på C5 er en fabrikkfeil, og at vi må smøre boltene med jevne mellomrom, ca. etter hver 50.000 km(?) for å unngå å ødelegge kalipperne.
Hvor ofte må man fikse forstillinga? Altså, å justere den? Dekkene mine pekt utover til begge sider foran! :p Kjipt å slite masse på to helt nye vinterdekk pga dette. Men uansett. Nå er forgummien satt bak, og bak satt foran. Så nå er ting bedre. Skal uansett bytte til sommergummi snart.

Er det forresten noen som vet om sommerdekk tåler å lagres ute i snø og is og minusgrader en vinter? "Glemte" å ta inn mine Michelin dekk på stålfelg i vinter. De sto ute under snø og is bare innpakket i tynne dekkplastikkposer.


Thomas
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by RolandM »

Ut fra det jeg har hørt andre beskrive om C5 er ikke dette unormale utgifter på en bil som er 10 år gammel og er rundet 200'. Jeg vil heller si at du har sluppet relativt greit fra det så langt. Det er også kjent at C5 kan ha behov for å bytte komponenter i forhjulsopphenget etter relativt lav kjørelengde, eksempelvis hjullager. Også XM har en del feil med kalipere; stempelet har en tendens til å sette seg, men det er ikke alltid så lett å oppdage fordi det kan komme og gå (reagerer på svinging). I det hele tatt er det vel realistisk å forvente at man på en ti år gammel bil som har gått i krevende nordisk klima må forvente kostnader til utbedring/skifting av bremsekomponenter. F.eks er det helt vanlig at skivene bak ruster selv på relativt nye biler, blant annet fordi de ikke belastes i nevneverdig grad under vanlig kjøring. Jeg kommer heretter til å time servicene til hver høst og få smurt opp det som kan smøres opp på det vi benytter som helårsbiler, og det er vel et standardråd uavhengig av merke og modell.

Med de sporete veiene vi har, kan enhver bil uten Diravi fremstå svømmende...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by skogn »

Nå har vel Citroen en delepolitikk sim gjør at det er mange helt vitale deler som dem ikke kan skaffe til biler FØR dem var 10år gamle så da vil jeg vel ogst tro at dem synes det er helt grei at det meste av bremser er utslitt etter 10år, da burde jo bilen vært skrotet for lengst.

Når det gjelder sporingen og at bilen føles utsabil kan dette ha noe med bærearms lagrene bak. Dette er vist ett kjent problem også på C5
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by ThomasWH »

Bilen ble nettop brukt tur retur Sølvesborg i Syd-Øst Sverige og var stabil i 160 km/t. Lå for det meste i 130, som var ca fartsgrensen: :) Men nå har jeg lært at det bare er å smøre kalipperne så slipper man å bytte dem ut. Det ble en erfaring, dog.

Det eneste jeg har å utsette på bilen nå er at det sier "klunk" på høyre bakside når jeg kjører over større fartsdumper. Hva kan dette være?

Og så er jeg drit lei at jeg mister dyre orginal hjulkapsler hele tiden. Kjøper jo en ny en hver andre til tredje måned!! 350 kr stk!! Så nå MÅ jeg ha nye felger og gummi.....

Bilen var flott på langtur!!! ;) Forbruket var ca 0.5 - 0.6 med 5 i bilen! :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by ThomasWH »

Ja, det skulle ikke gå et helt år engang før høyre frontkalipper hang seg IGJEN. Dette er den NYE kalipperen. Den gamle hang seg trolig fordi bilen var 10 år gammel da det skjedde (i fjor) og fordi de aldri hadde blitt vasket og smurt. Den nye kalipperen dog.. HVORFOR hang den seg i forrige uke!?!? Merkert først at bilen stoppet "litt for unaturlig og brått" mens jeg rullet bortover i første gir med clutchen inne. Da skjønte jeg at noe var på fære. Så dro jeg ut på motorveien (samme dag som jeg merket noe var galt mht at bilen stoppet for fort i fri), og etter 3-4 kilometer begynte rattet å riste. Jeg stoppet på en bussholdeplass ved Blommenholm og kjente på alle hjulboltene. Joda, høyre fordekk hadde satans varme bolter!!! Skjønte da at dette var kalipperen.

Samme dag slittet symptomene helt plutselig. Boltene forblir kalde under og etter kjøring, og rattet rister ikke lenger. Weird. Betyr dette at kalipperen hang seg bare litt, og at bremseklossen ble slitt vekk slik at alt er ok nå? UANSETT ikke noe som skal skje! Dette må fikses snarest!

Så, hva gjør jeg? Har jeg ikke 12 måneders garanti på en ny del? Tror jeg ringer verkstedet som byttet kalipperen i fjor med en gang! Møkkaverksted.....
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by pål »

det er som regel glideboltene som setter seg , ikke selve caliperen , bør ikke koste mer enn en 200lapp i deler og en liten halvtime i jobb pr hjul---
har masse Citroèn:-)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Kalippere på en 2002 C5! ++ andre serviceutgifter! Hjelp

Post by ThomasWH »

Det endte jo selvfølgelig med at jeg byttet alle fire kalippere til full pris! :p
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Post Reply