C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Moderator: moderator

Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Post by Asle »

mads wrote:Bytte F med P så det blir MAP, kanskje? I så fall har jeg hørt om MAP-sensor som måler manifold absolute pressure. Teknikken byks fram over fra luftmengdemåleren med dinglende klapp, slepekontakt, fjærer og annen underholdning..
Men hvor sitter den 8)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Post by mads »

..errr.. Midt under frontruta på gamle XM6'ere, så flytta den ned i boksen med motorstyringa på nyere 2-litere. Luftslangen fra manifold burde lede fram. Eller kikk på diagram for øsa. På noe så nytt som 2002 vil jeg gjette den sitter i boksen. Prøv for resten med ny slange, det er kanskje enklere enn å bytte boks og sensor.

Jo - og så tror jeg HDi har MAP-sensor. Herlig med alt man ikke vet ;-/
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Post by ThomasWH »

Heisann,

Jeg har nå kjørt med min nye MAF i 7 måneder eller noe sånt, og nå er bilen tilbak ei den tilstanden den har vært i året som gikk før jeg byttet MAFen; Det finnes da TRE varianter av hvordan turboen oppfører seg, og her er disse!

1.) Noen ganger (ikke hver gang.. kanskje halvparten av gangene?) når jeg begynner å kjøre, har motoren "sperre" for turboen. Husker ikke beskjedne som dukker opp på displayet, men det er en feilmelding. For hvert gir, stopper RPMèn bastant opp, slik at jeg ved første gir fks ikke får kjøre fortere enn 20 km/t, i andre gir maks 40 km/t. Det føles merkelig og total tkraftløst. Tar tusen år før jeg er oppe i 100 km/t. Denne syke modusen varer i alt fra 5 minutter til 1 time (altså hele kjørelengden) i verste fall, før den plutselig switcher over til full turbo modus. Og da blir turboen KRAFTIGERE enn den er til vanlig når alt er perfekt. (det er godt over 1 år siden alt var perfekt, altså, som ny..)

2.) Noen ganger (kanskje halvparten av gangene her også) når jeg begynner å kjøre, har jeg ikke turbo, MEN, til forskjell fra modusen i punkt 1, øker RMP`en hele tiden på hvert gir uten å stoppe opp ved et visst turtall, og så, (hehe dette er spennende, nesten som en rakett som tar av!) ved nøyaktig 4000 omdreininger, kicker HELE turboen inn og gir meg et kick som er mer massivt enn det jeg går i fatterns C5 136 HK 2.0 Hdi 2007 modell. Jeg har 109 hk 2.0 Hdi 2002 modell. Merkelig. Dette er absolutt modusen jeg foretrekker av disse to. Og kicket jeg får her, er mer å foretrekke enn det jevne draget jeg får når bilen fungere som den egentlig skal. Tro det eller ei.

3.) Og ekstremt skjelden starter bilen opp på vanlig måte og gir meg det den skal gi meg fra starten av; jevnt turbo-drag over hele registeret. Det skal sies (!) at når MAFen var byttet (å rense den gir samme resultat), var effekten jevn over hele registeret hver dag i et visst antall uker før alt ovenfor begynte å dukke opp igjen, akkurat som for 1 år sien. MEN (!) nå har bilen bedre turbo enn den har når den er normal og jevn. Vanskelig å forklare, og dette er ikke noe jeg bare "tror jeg føler" fordi bilen PLUTSELIG får turbo etter å ikke ha hatt det. All kraft på en gang = bedre ytelse, sier seg selv det! :)

Så ja.. Makan til opplegg! Går det an å "overhale" turboen eller MÅ jeg kjøpe ny til 25.000 kroner totalt med arbeid? Dette sier ikke-merkeverkstedet jeg har spurt at det koster.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Post by pål »

Hvorfor fikse turboen , hvis symptomene blir bort ved å rense luft-mengdemåler ??
har masse Citroèn:-)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Post by ThomasWH »

Hei Pål :)

Vel, jeg hadde valget; Rense den eller kjøpe ny. Så jeg kjøpte ny for å se hva som skjedde, av ren nysgjerrighet. Jeg hadde hørt jeg kunne rense den istedenfor å kjøpe, men kjøpte altså.. Kostet bare noen få hundrelapper. Resultatet ble det samme etter en stund; Så jeg kunne like gjerne ha rensen den orginale. :) Men men. At turboen er litt treg i begynnelsen, som den som oftest er, gjør ikke så mye egebntlig. Effekten kommer etterhvert, som regel. Det er derimot et større problem at clutchen har gått.. Vet du om en brukt clutch jeg kan få tak i billig? Bruksverdien på denne bilen er for meg høyere enn prisen jeg får for bilen, definitivt. Bilen ruller perfekt, den føles faktisk veldig bra på veien. Derfor kunne jeg tenke meg å kjøre den mer!
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Post by mads »

Høres ut som en waste-gate som ikke åpner og stenger som den skal, enten mekanisk eller elektronisk. Og det er omtrent så langt min innsikt(?) her strekker.
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Post by ThomasWH »

Hva er en waste gate?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Post by pål »

en ventil som"by-pass'er" eksosen i turboen for å regulere ladetrykket , denne styres enten rent mekanisk av ladetrykket , eller elektonisk ved hjelp av ladetrykk eller vakuum fra vacuumpumpe
har masse Citroèn:-)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5 2002 2.0 HDi turbo som sliter..

Post by ThomasWH »

Ok, kan denne byttes billig, og hvodan finner jeg ut at det er den som er problemet? :) Har byttet MAFen og det var ikke det som var problemet. TROR JEG. Men turboen virket veldig bra da jeg byttet den. Så ble den gradvis dårligere. Nå er den sånn at turboen kicker inn ved 4000 rpm. Men syntes fortsatt trøkket er bedre da når jeg får alt på en gang, enn hvis trykket er jevnt over hele registeret. :) Men så har vi de gangene man har NULL turbo, og DA er effekten PINLIG lav. Kommer såvidt opp bakkene...... Må nok fikse dette snarlig! Setter stor pris på all hjelp jeg får her!
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Post Reply