Motorolje . 1,6hdi

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by pål »

har masse Citroèn:-)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by tronde »

mads wrote: Å ikke få ut alt nederst i sumpen ved skift av olje er vel nesten på kanten av å ordne seg mer butikk selv. Utrolig om det stemmer :shock:
Det stemmer, og er nok godt kjent hos PSA. De oppgir forskjellig fyllemengde ved bytte av bunnpanne også. Det er nok av lesestoff om denne motoren på nettet. Klokkerholm i Danmark har laget ny bunnpanne som lar seg tømme helt.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by n10516 »

Dette høres ikke bra ut i det hele tatt. Å lage en slik løsning bør de skamme seg over! At ALL oljen skal ut ved oljeskift, er en selvfølge. Å suge ut oljen fremfor å tappe den av, har vært en juksemetode ved oljeskift som jeg aldri har akseptert av samme grunn. Men hvordan vil det fungere i denne motoren? Får en ut mere da? Hvis ikke, må jo Klokkerholm kunne selge tusenvis av modifiserte bunnpanner...

En ting til: De bildene jeg så av oljefilter, tyder på at bilen ikke har "patron" filter, men et "gammeldags" innsatsfilter. Dette var jo vanlig tidligere, engelske biler hadde det langt opp på 1970-tallet (mini, maxi, 1100, 1300 og tidlige Allegro er eksempler). På de motorene fungerte det bra, var svært bra med tanke på at filtrene var billige, men det var fullstendig mulig å sette dem inn feil pga. fjærer, skiver og pakninger, slik at oljen i praksis gikk gjennom ufiltrert. Jeg har sett mer enn en motor hvor spon fra gearboxen (i felles olje) fant sin vei til råde- og bærelagrene med totalt havari som resultat. Er det mulighet for slik feilmontering på denne motoren? Det vil i tilfelle kunne forklare de grusomme bildene som det ble linket til. I så fall er oljen rimelig uskyldig...



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by tronde »

Det er flere ting som diskuteres med den motoren.

-Får ikke tømt all olje.
-Lekkasje i flammeskiver (hva er det?) som gir sot.
-Oljesil før turbo.
-Oljerør til turbosmøring lagt uheldig så det blir for varmt.
-Burde hatt større oljemengde enn det den er konstruert med.

Det er sikkert ingen enkeltårsak som gir havari, men denne motoren er tydeligvis plaget. Det er en avansert diesel, og de liker ikke småkjøring. Det har nok noe å gjøre med at det er satt strenge krav til olje fra fabrikk i utgangspunktet. Kombiner dette med det som er nevnt ovenfor...
Post Reply