Motorolje . 1,6hdi

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Motorolje . 1,6hdi

Post by pål »

Stadig tilbakevendene tema : Hvilken motorolje ?

Iflg "boka" skal denne motoren ha : Total Quartz Ineo MC3 5w-40

Er det kritisk ? Eller vil f.eks en "vanlig fullsyntet" som Total Quartz 9000 5w-40 fungere ? Er denne Ineo-oljen spesifisert for de lange serviceintervallene kanskje?

Erfaringer,, anyone?
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by rundgren »

pål wrote: Erfaringer,, anyone?
Tror man skal leve lenger enn et vanlig menneskeliv, og ha flere biler enn Jay Leno, før man kan bruke egne opplevelser til å trekke noen konklusjoner om olje.
Burde vel være mulig å finne spec på den Total-olja, og så sjekke opp mot alternativer?
Sjøl kjøper jeg tilitersdunker med Biltema helsyntetisk 5w-40, og ingen har (til nå) greid å overbevise meg om at den ikke er mer enn god nok for vanlig bruk.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by rundgren »

rundgren wrote:
pål wrote: Erfaringer,, anyone?
Burde vel være mulig å finne spec på den Total-olja, og så sjekke opp mot alternativer?
Ser ut som om den Total-olja har hakket nyere spec enn Biltema (API-spek. SN/CF i stedet for SM/CF) - men jeg mener at det er CF-delen av spesifikasjonen som gjelder for diesel, og den er jo den samme.. CF er vel nyeste diesel-spek (for biler med partikkelfilter), og så lenge oljen har denne bør den vel være god nok for C5en?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by pål »

Heisann !

Takker for svar så langt , men jeg vil bare presisere at Biltema-olje har aldri vært ett tema for min del (på mange år) Det var mer Total sin fullsyntet-variant kontra den "saps-suppa" som bilen skal ha :roll:
har masse Citroèn:-)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by rundgren »

pål wrote:Heisann !

Takker for svar så langt , men jeg vil bare presisere at Biltema-olje har aldri vært ett tema for min del (på mange år) Det var mer Total sin fullsyntet-variant kontra den "saps-suppa" som bilen skal ha :roll:
Jaok.
Servér gjerne saklige motargumenter mot Biltema-olje. Jeg er ingen ekspert, har bare sett lite til nå som tyder på at dyrere oljer med samme spesifikasjon er vesentlig forskjellige.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by pål »

total quartz 9000 5w-40 koster 280,- hos classicparts ,,, deter vel billigere enn biltema sin fullsyntet?

saklig og saklig : De fleste som mener de har peiling på olje er vel enige i en ting ; nemlig at å blande olje fra forskjellige produsenter/merker eller å bruke forskjellig olje fra ene skiftet til det andre KAN ha uheldige effekter i form av avleiring og koksing.
Jeg går utifra at Biltema , som andre store kjeder og billigmerker, kjøper oljer på det store marked fra den produsent som til enhver tid leverer rimeligst olje. Derfor vil man ved å kjøpe f.eks. Biltema , Comma , eller andre "no-name" oljer risikere å fylle forskjellig olje hver gang , og enda værre : blande oljer ved etterfylling.
Men jeg vet at oljene oppfyller de samme krav og spesifikkasjoner.
Jeg mente heller ikke å kritisere noen oljer , og det var heller ikke det som var mitt spm i denne tråd . Diskusjoner rundt leverandører kan man ta i en annen tråd!

Tilbake til mitt spm : "low-saps" olje : er det av nødvendighet for at motoren skal overleve/fungere eller har det mer med lange service-intervaller å gjøre ? Eller vil en "vanlig" fullsyntet være like god på en moderne motor ?
har masse Citroèn:-)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by tronde »

1.6 hdi og dårlig olje er omtrent som snakke om CX og rust. Dyrt.

http://www.assuredperformance.ie/assets ... issues.pdf

Enjoy.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by n10516 »

Jeg er vel en av de store skeptikerne når det gjelder "Skrottema" sine produkter, å kjøpe bildeler som har noe med sikkerhet å gjøre ville jeg aldri finne på. Men blant alt skrotet finnes det faktisk en del bra ting også. Jeg vil spesielt fremheve noe av verktøyet som i tester har kommet meget bra ut.

Når det gjelder oljene deres har jeg blitt fortalt, fra "vanligvis pålitelige kilder" at de ikke "shopper rundt", men har stabile avtaler med ett av de store oljeselskapene og at produktene er av god kvalitet. Jeg har derfor i flere år brukt deres oljer på mine motorer, de jeg har brukt har vært halv- og helsyntetiske. Jeg har aldri gjort erfaringer som har gitt meg noen grunn til å tvile på kvaliteten. Jeg tror at hyppige olje- og filterskift betyr mer for motoren enn at oljen nødvendigvis er den dyreste på markedet. Hyppige skift gjør at en unngår en at syrer og andre forbrenningsprodukter, som garantert vil komme til oljen uansett kvalitet, får hygget seg med lager- og sylinderflater i motoren. Så lenge oljen tilfredsstiller de spesifikasjonene som motorfabrikanten setter, skal oljen smøremessig være god nok.

Viskositet ved høye og lave temperaturer er jo også definert ut fra oljens spesifikasjoner, men det er likevel klart at det ER forskjeller om ikke fanges opp i disse. Noen av disse vil nok påvirke kaldstart egenskapene og oljeforbruket. For noen år siden syntes jeg det var lett å si noe om egenskapene til den oljen som hadde vært brukt når en tok en motor fra hverandre, i en motor som var kjørt med dårlig olje hadde masse avleiringer, en god olje, lite. Jeg demonterer ikke motorer daglig, men jeg synes ikke jeg har sett det samme nå.

Ja, det er forskjell på tilsetningsstoffene i oljene og jeg stoler ikke på at de nødvendigvis ikke reagerer med hverandre, selv om like oljer skal være blandbare. Så jeg etterfyller alltid samme olje som jeg har på motoren. Men om det har noen betydning å bytte oljemerke ved skift om både filter og olje byttes samtidig, tviler jeg på. De mengdene som er igjen vil være så små at innblanding av gammel olje er forsvinnende.

Min filosofi er at den som bruker en "bra" olje og bytter olje og filter ofte, er snillere med motoren enn den som velger en steindyr olje og kjører LAAAANGT før oljen byttes. Total har sikkert utmerkede oljer, men det har mange andre også. Jeg har aldri kjøpt Total, det er ikke de enkleste å få tak i her i landet - og jeg har aldri sett noe poeng i den jakten. Om det har noen betydning for C5 tviler jeg på, så spesielle er ikke de motorene heller!

Hadde vi snakket om topptrimmede racing motorer som skulle kjøres med ekstremt turtall og belastning i lengre tid, ville jeg nok sett annerledes på det, men jeg mener at det jeg har skrevet her, dekker det viktigste for "vanlig" bruk.

Tilsetning av PTFE og motorrens i den forbindelse har vært diskutert her tidligere. Det blir en annen diskusjon som jeg ikke blander inn i det jeg skriver her....


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by n10516 »

Etter at jeg skrev forrige innlegg, har jeg lastet ned og kikket på den pdf-en som tronde linket til. Jeg kan ikke se at den holder som dokumentasjon for noe som helst ut over at motoren må ha vært kjørt med et potte tett oljefilter som gjør at ufiltrert olje har sirkulert i systemet.

Det fremgår ikke hva slags olje som er brukt, ikke noe om filterbytte, ikke noe om bruken av bilen. Men det er klart at med så tette oljekanaler og så mye avleiringer MÅ det gå galt med turbo, lagere etc. Det fremgår heller ikke hvem som har utarbeidet rapporten eller hvorfor.

Jo, det ser forj... ut, men som grunnlag for en diskusjon om smøremidler holder dette ikke vann.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by pål »

"infrequent servicing" betyr vel egentlig at eier har gitt faen :roll:
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by pål »

Og jeg vet at denne motoren har en ganske idiotisk fasong på bunnpanne som gjør at man ikke får ut bunnslammet når man tapper av oljen, og at man bør ta av bunnpanna og rengjøre ved skifte.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by pål »

Ser ut som om man må ha "Acea C2" på plass . pga partikkelfilter og "eolyse-tilsetningen"

Total-olje-jakten er ikke noe problem for min del : http://www.torshovbil.no/sider/kategori/kategori/470
har masse Citroèn:-)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by n10516 »

pål wrote:"infrequent servicing" betyr vel egentlig at eier har gitt faen :roll:
Det er nok riktig det....

Om ikke "gørra" følger med når en tapper av oljen, er det en en klønete konstruksjon, ja. Å pelle av bunnpannen er ikke akkurat det en forbinder med oljeskift.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by pål »

Ja ikke sant! Tappepluggen sitter midt under bunnpanna , og den er trekt "oppi" slik at siste halve cm ellenoe slikt blir ikke tømt :roll:
Og dette fordrer jo at man enten bør bytte ofte , eller av med panna. I tillegg er jo dette en motor som gjerne brukes på lavt turtall (fin momentkurve ) det bidrar ikke til å "blåse ut" skitten heller akkurat , så det samler seg gørr i alle tenkelige rør både i oljegangene og manifolder osv
har masse Citroèn:-)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Motorolje . 1,6hdi

Post by mads »

"Noen" blandet olje hos Statoil og tappet den på blå dunker og klistret tema-lapper på dem en gang .. om jeg husker rett hva jeg hørte i skogen.. ;)

Minner om olje-diskusjonene på rec.motorcycles i gamle dager med Mobil1 til MC, ikke til bil og omvendt og helst til en dullion for literen. Oil is oil tror jeg var konklusjonen. Som nevnt er "ofte" skift viktigere enn akkurat ditt eller datt olje trur eg. Må vel på kaffe og repetere snart...

Å ikke få ut alt nederst i sumpen ved skift av olje er vel nesten på kanten av å ordne seg mer butikk selv. Utrolig om det stemmer :shock:
Post Reply