CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Moderator: moderator

ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Svarte.... Da skjedde det endelig.... Nøyaktig 1 år etter at Viking kom og så på clutchpedalen min så lå "flatt" på gulvet, og med advarselen om at clutchen kom til å vare i max 1 år til, så har det skjedd... I går da jeg sent kom hjem og kjørte inn i garasjeanlegget vi har under bakken, sa det plutselig "swoosj" og clutchpedalen lå flatt på gulvet igjen. Jeg "pumpet den opp", som Vikingmannen gjorde i fjor (da jeg fikk advarselen om 1 års clutch igjen), fordi det virket den gang da. Men da jeg dro pedalen opp, sa det KLIKK og pedalen ble 100% FAST. Umulig å rikke. Jeg skjønte da at clutchen hadde gått. Ringte så Viking, som kom etter 2 timer (tregt for å være så sent på kvelen, kl var 21 da jeg ringte dem) og etter 1 time til, var bilen ute av garasjen. Full cred til Vikingfyren som klarte på lirkende vis å få en så stor og tung bil, som sto med rumpa mot døren, ut av døren, opp en meget skjev og superbratt bakke, og avgårde til bilverkstedet.. Som i dag kunne bekrefte at clutchen hadde gått. Om de måtte bytte ett eller begge "svinghjul" visste de ikke. Prisen for clutch med arbeid var i allefall fra 13.000 kroner i beste fall til 23.000 kroner i verste fall. Bilen min har dessverre en lav markedsverdi på maks 40.000 kroner, men pga. riper i lakken (som en gal nabo har påført bilen min over lang tid, litt etter litt... lang og syk sak det der!!) og clutchen, og turboen som sliter, så tviler jeg på at bilen er verdt mer enn 20.000 kroner. I går da jeg kjørte bilen min tok jeg meg i å tenke "herregud bilen føles så perfekt på veien, ikke noe rister, alt føles smooth, fantastisk bil!", og det sier litt når en bil en 12 år gammel! Men så gikk altså clutchen, og det setter en stopper for en hvilken som helst bil. Penger må punges ut. Eller... Bilen må selges. Hva gjør jeg? Jeg har selvfølgelig mer lyst på en 2008-2014 modell C5, og finner noen fine brukte på nettet. Men da må jeg inn med et nytt billån på 130-200.000 kroner (jeg må selvsagt ha hydraulikk, nekter å kjøre springfjærbil!!!). Mitt forrige billån betales ned neste måned. Så den gikk opp i opp. Hadde håpet å sitte igjen med penger, men.. Ser ikke ut som om jeg får så mye for den, tror jeg. På tross av mange deler som er byttet ut (fire nye kalippere, nytt håndbrekk, nye bremser, osv.) er verdien trolig ganske lav på denne bilen.. :(

Tanker rundt dette folkens?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by Royrogers »

Det er vel som skrap å betrakte, jeg har modellåret før deg, gått uten feil 360 000km, så du har tydeligvis hatt uflaks med din. Den begynner etterhvert også å ruste...

Jeg hadde kastet bilen, les: solgt som repobjekt eller som delebil og kjøpt ny brukt. Har i tillegg til min gamle også 2.0Hdi 2008 Exlusive, med alt utstyr, 1 år i mitt eie nå, uten feil så langt.

Avgjørelsen kan ingen ta fra deg, dessverre :)
Image
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Bilen har nye kalippere, nye bremser, nytt håndbrekk, litt haltende turbo, men går som ei kule ellers, og er stabil og fin i gangen og på veien. Bruksverdien er selvfølgelig mye høyere enn den reelle markedsverdien. Synd at ikke KM på dieselbiler har mer å si kontra bensinmotorer, som varer 1/3 av dieselmotorene. Resten av bilen dog, går jo de km de går, uansett motor. Bilen er ikke skrap! :) Men jeg innser at jeg må kvitte meg med den. Innbytte - Kan det fungere? Jeg SKAL ha en C5 2.0 136 hk (minimum) 2008 eller høyere modell, med navigasjon, helst beige interiør. Det er drømmebilen min! :) Jeg ser ingen problemer med å kjøpe en billigere C5 2008 som har gått 250.000 km, som min bil har (min er dog 2002 modell). HVIS clutch er byttet på en 250.000 bil, anser jeg det som relativt trygt å kjøpe den. Hva ellers kan gå på en C5, bortsett fra clutch, håndbrekk og bremser/kalippere? Jeg snakker om forbruksdeler. Hvilke ting bør jeg sjekke hvis jeg kjøper en 2008 C5, som fks. har gått 150.000 til 250.000 km? Ja, bortsett fra de tingene jeg har nevnt!

Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Royrogers
Posts: 39
Joined: Sun 13 Oct, 2013 22:13

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by Royrogers »

Siste modell C5 har også sine demoner :) , ved manuell gearkasse, clutchen er ett svakt punkt, (kan være), har folk på lista som har byttet før 50000km og igjen før 100000 km, ikke ustlitt, det er svinghjulehelvete til citroen som slår til.....andre igjen har gått lenge uten problemer. Lekkasjer på fjærbein er slett ikke uvanlig, og klassikeren er vindusheiser som gjerne ryker. Mine er byttet begge sider før 100000km. Har automat, så jeg behøver ikke å plages med clutchproblemet. Bytte olje på kassen ved 60 til 80000 km så holder den også. Ifølge dustene på citroen så en den fyllt med olje(!) og oljen skal ikke byttes,skal vare gearkassens levetid 8) , og hvis den røyk på 125000km, ja så var det levetiden. Koster litt hver 80000km (ca 5000kr) men det er en god garanti.
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by rundgren »

Det er noe dritt med disse clutchene - på forhjulsdrevne biler er de forferdelig dyre å bytte, og de har en tendens til å ryke akkurat på et punkt i bilens levetid (som her) der verdi av bilen ikke er mer enn 2-3 ganger et clutchbytte...
Lite å gjøre med den saken, tror jeg. Er ikke noe man uten videre kan gjøre selv, selv om man har tid og motivasjon. For min del prøver jeg å unngå situasjoner som sliter mye på clutch (du vet du har dumma deg ut når det begynner å lukte av den): Tauing av andre biler, tung tilhenger, rygge oppoverbakke med tung last/henger, spinne seg ut av snøfonn eller grøft o.s.v. Mens jeg var ung og dum prøvde jeg å dra opp en tyngre bil av en grøft med fatterns Peugeot 306 1.4 - tipper det stuntet tilsvarte ti tusen km i clutchslitasje...
Og så er det jo en fordel å bytte clutchen mens bilen enda er kjørbar - da har man mulighet til å dra til utlandet for jobben. Byttet f.eks. clutch på CXen i Nederland, og sparte en del på det.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Rundgren, du har selvfølgelig rett.
Nå tenker jeg bare at jeg skulle solgt bilen før clutchen gikk. Huff, slitomt å være uten bil plutselig. Dama har en nyere Passat som vi nå deler. Men denne har såklart ikke bedre komfort enn min C5. Jeg er veldig opptatt av komfort.. Merkelig dette, etter å ha vokst opp med CX, GSA og BX... :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Jeg snakket litt med bilverkstedet i sjappa jeg kjøpte bilen fra i 2008... Mekanikeren der mente jeg burde sjekke ytre og indre clutchpumpe (hydrauliske) som denne bilen har. Jeg husker jo å ha "pumpet opp" clutchen 2-3 ganger da pedalen "falt ned og ble nede" i fjor. Dette var noe jeg kærte av en Viking-redningstjenestemann.

SPØRSMÅLET mitt er: Kan PUMPENE har gått istedenfor selve clutchen som ligger inne i girkassen? Har fått priser på 7500-15.000 kroner for å bytte clutchen, og 14500-24.000 kroner for å bytte cluten MED svinghjuene. Man ser jo ikke hva som er feil (clutch eller clutch OG svinghjul) før man har åpnet girkassen på bilen min. Men kommer jeg unna med å kun bytte en hydraulisk pumpe, ja da blir jeg glad!

Kan noen gi meg litt håp her??? Kan jeg selv sjekke dette ved å titte ned i motorrommet? Jeg har uansett bestilt time hos Auto Elite på Billingstad (Citroenforhandler) i morgen, og har bedt dem om å sjekke nettop dette. Pumpe vs. clutch.

Takk!
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by pål »

symptomet er ?? frir den ikke ut , eller går ikke bilen fremover ?
Gåen clutch (utslitte lameller) vil gi utslag i at bilen ikke rører seg uansett hvilket gir..
Er en av pumpene gåene , får du ikke løst ut clutchen , og kan hende pedalen "går i gulvet"
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by pål »

hmprf.. leste tråden pånytt ,,, tror veldig på pumpe
har masse Citroèn:-)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Hei Pål,

Ja, pedalen går som du ser rett ned i gulvet. Jeg har som sagt prøvd å "pumpe" den opp et par ganger og det har fungert. Men en dag sto altså pedalen ned i gulvet og ville ikke pumpes opp igjen. Viking-karen hadde peilig, virket det som, for han identifiserte clutchtypen til bilen min umiddelbart som å være en clutch med pedal som er koblet til "hydrauliske pumper". Det finnes to stykker. Mitt håp er virkelig at en av disse har gått, og at jeg slipper å bytte HELE clutchen og i verste fall da med svinghjul også. For da koster selve jobben mye, og man ender opp på alt fra 7500 kroner i beste fall, uten svinghjul, da hos et ukjent verksted jeg aldri har hørt om, og helt til 24.000 kroner hos merkeverksted.

Savner virkelig å kjøre C5en min. Har brukt en 2008 modell Passat i det siste, og selv om det er en god "racerbil" som ligger godt i sivingene, taper den stort til C5 når det kommer til komfort, spesielt på langveiskjøring/motorvei. Det er også noe spesielt å sitte i en Citroen. Alt virker så mye mykere og mer komfortabelt. Og C5 er langt i fra den mykeste Citroenen. Hadde jeg bare hatt en CX... Sukk! :)

Så i morgen setter jeg bilen min nede hos Auto Elite, så får vi se hva de finner ut. Krysser alt som kan krysses for at dette ikke koster skjorta. Må kjøre den ned dit i andre giret også.. Alle de 10 kilometerene det er ned dit.. Og så må jeg kjøre uten å stoppe! Jeg kan jo ikke stoppe! Har ikke clutch! Hehe... Uff!
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Ja kjære godtfolk, da var C5en min kjørt til merkeverksted for en ordentlig diagnose på clutchen. I morgen får jeg vite om det er noe "Utenfor" girkassen som kan løse problemet mitt med den "dævve" clutchpedalen. Er alt i orden utenpå, er det dessverre clutchen som har tatt kvelden. Da blir det dyrt. Grugleder meg til i morgen!! :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Ja, da ringte vekstedet meg og sa følgende:

En av clutchpumpene og clutchcylinderen har gått. Delene koster 900 kroner tilsammen. Men arbeidet er 5 timer. Altså 8000 kroner tilsammen med arbeid og deler. BARE når man har byttet cylinder og pumpe kan man konstatere at clutchen inni girkassa fungerer eller ei. Men nå trenger jeg altså å bytte cylinger og pumpe (pedal). Jeg tror jeg bare kjøper delene, tar de med hjem, og så gjelder det å finne billigst mulig timearbeid. Evt. kan noen her inne gjøre jobben for meg?

Det jeg også lurer på er:

Er det ikke like greit å helgardere ved å åpne girkassa og sjekke om clutchen er ok, og evt bytte den, når man først skal bytte cylinder og pumpe? Jeg mener, hvis jeg bytter cylinder og pumpe, og clutchen fortsatt ikke virker... Har jeg brukt 8000 kroner.. Og da må jeg fortsatt bruke mange tusen på å åpne girkassa i tillegg for å bytte clutchen...

Er det noen som har noen råd til hv jeg bør velge her? Her er tilbudene jeg har fått, fra forskjellige verksteder og i forskjellige varianter:

1.) Bytte bare cylinder og pumpe (8000 kr med 5 timers arbeid på merkeverksted)
2.) Bytte clutchen (7500 kr for deler og arbeid, ikke merkeverksted)
3.) Bytte cluthen og cylinder og pumpe (12500 kroner med arbeid, 20% rabatt, fra merkeverksted)

Nummer 2 er billigst, men der er altså ikke pumpe og cylinder inkludert i prisen.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Dagens oppdatering:

Vi vet nå at clutchpumpe og cylinder har gått. Dette koster 8000 kroner å bytte, med arbeid. Delene har jeg allerde bestilt, mottatt og kjøpt, disse kommer på underkant av 1000 kroner. Er det noen her som kunne ha gjort jobben med å bytte disse delene tro? Jeg bor i Asker.

Jeg må jo uansett bytte clutchpumpe og cylinder, som sitter utenfor girkassen, for å se om resten av clutchen fungerer eller ikke.. Dette koster 8000 kroner for jobb og deler.

Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Har det noe å si om verkstedet som bytter clutchen på C5en min aldri har jobbet på en C5 før? Har et greit tilbud som består av ny clytchcylinder, clutchpumpe, clutch OG svinghjul for litt i overkant av 15.000 kroner. Bør jeg ta dette, da verkstedet ligger langt unna meg og jeg må frakte bilen dit først? Hva hvis noe galt skjer i etterkant? Jeg har 1 års garanti isåfall, men, det er langt å kjøre frem og tilbake dit (45 min en vei) for evt. reklamasjon. :p
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by rundgren »

ThomasWH wrote:Har det noe å si om verkstedet som bytter clutchen på C5en min aldri har jobbet på en C5 før? Har et greit tilbud som består av ny clytchcylinder, clutchpumpe, clutch OG svinghjul for litt i overkant av 15.000 kroner. Bør jeg ta dette, da verkstedet ligger langt unna meg og jeg må frakte bilen dit først? Hva hvis noe galt skjer i etterkant? Jeg har 1 års garanti isåfall, men, det er langt å kjøre frem og tilbake dit (45 min en vei) for evt. reklamasjon. :p
Erfaring på C5 burde ikke være noe krav - på dette området er vel ikke bilen spesiell.
Dette med avstand må du nesten vurdere selv.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply