CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Moderator: moderator

ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

rundgren wrote:
ThomasWH wrote:Har det noe å si om verkstedet som bytter clutchen på C5en min aldri har jobbet på en C5 før? Har et greit tilbud som består av ny clytchcylinder, clutchpumpe, clutch OG svinghjul for litt i overkant av 15.000 kroner. Bør jeg ta dette, da verkstedet ligger langt unna meg og jeg må frakte bilen dit først? Hva hvis noe galt skjer i etterkant? Jeg har 1 års garanti isåfall, men, det er langt å kjøre frem og tilbake dit (45 min en vei) for evt. reklamasjon. :p
Erfaring på C5 burde ikke være noe krav - på dette området er vel ikke bilen spesiell.
Dette med avstand må du nesten vurdere selv.
Ok, da er dette et alternativ altså. Men etter at bilen sto stille ute i 1 måned har den begynt å riste (rattet, og til dels bilen) når man bremser. Bremseskivene har blitt påvirket av å ikke ha blitt brukt på 4+ uker, og skivene også.. Tror jeg. Dette kan gå vekk hvis man bruker bilen en stund og bremser en del. Men om det ikke blir bra, må jeg trolig bytte skiver og klosser. Kjedelig.
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by ThomasWH »

Ja, da var dommen klar:

Etter å først ha funnet ut at MASTERCYLINDER og CLUTCHPUMPE/PEDAL hadde gått, valgte jeg den "billigste" veien, og det var å bytte disse to delene.

Først etter å ha byttet de kunne man isåfall konstatere at alt var i orden ELLER at selve clutchen har gått.

Dessverre etter 8000 kroner (med 20% rabatt) fant man ut at clutchen hadde gått, for da man prøvekjørte bilen sa det pang og så gikk mastercyliner igjen.

Så nå må jeg ut med totalt 19.000 kroner (med 20% rabatt) for å bytte mastercyliner, clutchpumpe og clutch. 8000 kroner har alt gått. De må jeg betale uansett, for mastercylinder, clutchpumpe og arbeid. Selv om resutlatet nå er identisk med det det var da jeg leverte inn bilen. Clutch fungerer ikke pga. ødelagt mastecylinder. Jeg må altså ut med 8000, som allerde har gått, og 11.000 i tillegg, for å få ny clutch og ny mastercylinder. Det var regnestykket, altså.

Bilen er neppe verdt mer enn 30.000 kroner, og det er da med fungerende clutch (dvs. etter at jeg har byttet den). Og jeg har fortsatt en turbo som er svært ustabil/sliten. Bilen har gått 260.000 km, og er en 2002 2.0 HDi.

Jeg trenger rett og slett deres råd til hva jeg skal gjøre.. Selge den!? Kan den selges som den står nå? Den kan jo ikke kjøre engang! Jeg må ha C5 eller C6. Men jeg har egentlig ikke råd til ny bil nå. Vanskelig situasjon. Jeg kan strekke meg til 19.000 kroner.. For å få C5´en til å gå igjen.. Men.. Det er mye penger for en bil som ikke er verdt så mye! :/

Så hva gjør jeg?

Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: CLUTCHEN HAR GÅTT PÅ C5´EN MIN!!!!!

Post by pål »

Du må skille mellom bruksverdi ogh salgsverdi , 19tusen for å ha bil noen år til er da ikke så ille ?
har masse Citroèn:-)
Post Reply