C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Moderator: moderator

Post Reply
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by ThomasWH »

Denne feilen har bilen hatt siden 2008 da jeg kjøpte den. Jeg merket fort at ved -10 eller kaldere begynte den å slite med å starte. -20 er det ganske umulig og ved -30 går det ikke.

Hva trenger jeg å bytte? Glødeplugger? Er det noe som heter forvarmere? Hva er det? Bilen er norsk.


Mvh.
Thomas
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by pål »

jeg har feilmelding (på Lexia) på forvarmere + rele formarmere , mistenker at det er "dansk" for glødeplugger
har masse Citroèn:-)
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by ThomasWH »

Ok så motoren min har kun vanlige tennplugger altså. Jeg kan LITE om bil rent teknisk, men syntes å høre at dieselbiler hadde en annen oppbygning av startmekanismen hva tennplugger angår enn bensin?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by pål »

ikke tennplugger , men glødeplugger , ikke samme greie
har masse Citroèn:-)
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by Kristian N »

Spørsmålet blir som følger:
drar starteren rundt selv om det synker på minusgrader?
høres det ut som den liksom vil starte?

Ved bruk av dieselmotor skal det slukke en lampe, det er glødingen som først skal virke. Og det blir viktigere og viktigere når temperaturen synker. Glødingen er til for å varme opp dieselen før start, da tenner den lettere. Ved litt aktiv bruk av bilens instruksjonsbok og spesielt den siden som viser varsellamper på instrumentbordet, vil du også kunne se hvilket varselsymbol som bør slukke før du vrir videre på nøkkelen.

Har du byttet dieselfilter noen gang?

Glødeplugger kan byttes, tar bare litt lengre tid enn forventet.

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by ThomasWH »

Hehe!

Lampen lyser, og lenger om det er
Kaldt. Bilen høres ut som den vil starte, men den tar aldri tak når det er veldig kaldt. :)
Har fulgt servicene opp til 266.000 km!
Så en diesel har glødeplugger istedenfor tennplugger, ok. Får bytte disse da. De er fra 2002 nemlig! :)
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by Kristian N »

Ja det å bytte glødeplugger kan gjøre underverker.

Normalt slukker lampen ganske kjapt og motoren bør starte.
Det kan også være andre feil, det skal, om jeg ikke husker feil, være et dobbelt rele, som kan skape vanskeligheter ved start av motor. Det finnes 4 stk glødeplugger og det kan være feil på en av disse. Trøbbelet er i gang. Og er det feil på dette bør alle byttes.

Det er riktig at det tar lengre tid før lampen slukker, men vi snakker om noen sekunder. Mer en 30 sekunder tyder på noe annet. Selv ved lave temperaturer. Og siden du har en HDI motor, skal den være rask i glødingen.

Men få avlest om det er noen feil i systemet, før den endelige konklusjon tas. Forhandler kontaktes og time bestilles for dette. Etter mulig feil, kan det utbedres. Husk spørsmål om : HVA KOSTER DET MEG......

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by skogn »

Kristian N wrote: Det er riktig at det tar lengre tid før lampen slukker, men vi snakker om noen sekunder. Mer en 30 sekunder tyder på noe annet. Selv ved lave temperaturer. Og siden du har en HDI motor, skal den være rask i glødingen
Lykke til :mrgreen:
30sek er lenge på en HDI ja. Dem oppgir vel 0,5sek ved 0 grader, 5sek ved minus 10 og 16sek ved minus 30. Etter at glødelampen slukker fortsetter glødingen i max 10 sek. Dvs man kan vente litt etter at lampen har slukket før men starter.

Det er også en etterglødings tid etter motoren er startet og den er feks 30sek ved +18 grader og 3min ved -10 grader.

HDI motorer blir også vanskelige/umulige å starte hvis en eller flere dyser er dårlige, dvs intern lekkasje.
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by ThomasWH »

Kanskje jeg må bytte glødepluggene. Noen som vet pris på disse og pris på arbeid for å bytte disse på merkeverksted? Kan noen fortelle mer om dette "releet" det er snakk om også?
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: C5 2002 HDi starter dårlig når det er veldig kaldt!

Post by Kristian N »

Hei

Først hadde det vært greit å få målt glødepluggene. Er de i orden, må det være en annen feil.

Om du går inn på Mekonomen.no og slår inn reg nr ditt, får du stykk prisen. Biltema leverer også, men her skygger jeg banen. Så blir det og se om det er praktisk mulig å gjøre dette selv.
Og det må ikke være merkeverksted for å bytte glødeplugger. Hør litt rundt og hør også med merkeverkstedet. Ikke bestandig at de er dyrest. De bør jo være raskes, da de er merkeverksted. Prisen blir sikkert noen kroner høyere for glødeplugger.

Det er jo eller bør være et rele som styrer innslagstiden for glødingen. Var borti det for en del år siden. Men tidene endrer seg, så det kan jo handle om noe annet i dag. Utviklingen stopper jo som kjent ikke.

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
Post Reply