Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Moderator: moderator

Post Reply
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Post by Asle »

Jeg får plutselig en sjelden gang feilmelding om oljetrykk, EPS og automat samtidig, bilen stopper straks.
Etter å ha stoppet bilen og parkert kan den startes igjen, automat fault kommer opp og den går kun i 3 gear.
Ved å slå av alt i over et minutt så er alt normalt, sjekket oljenivå selvsagt, så kan det gå ukesvis igjen, eller 10 min før det samme skjer.
Har skjedd 7 ganger siden i sommer, tror dette begynte etter at sw ble oppgradert.
Noen som har opplved det samme og har tips?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Högger'n
Posts: 70
Joined: Wed 02 Mar, 2005 21:37

Re: Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Post by Högger'n »

Har du fått lest ut feilmeldingene fra bilen? Uten de kan det vel noe trælvint. Automat foult kan jo tyde på feil i ventilblokka til automaten...men det blir bare å lese i kaffegruten, egentlig.
Högger'n

Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Post by Asle »

Högger'n wrote:Har du fått lest ut feilmeldingene fra bilen? Uten de kan det vel noe trælvint. Automat foult kan jo tyde på feil i ventilblokka til automaten...men det blir bare å lese i kaffegruten, egentlig.
Har fått lest ut i dag, har mistanke om at dette har vært et problem på denne bilen siden den var ny, men har ikke fått det bekreftet.
Meldingene går stort sett ut på kommunikksjonsfeil, siden CANBUS er et parallet grensesnitt kan det være mange feilmuligheter, det rare er at det kommer flere feilmeldinger samtidig, er vel sikker på at ikke er feil på gearkasse, oljetrykk osv, tror det er "falske" feil.

De ville feilsøke men feilen kan vel ligge hvor som helst i ledningsnettet, dvs hele bilen, de ville ikke gi en fast pris, de hadde heller ikke noen kjen punkter som burde sjekkes, siden det kun er kommunikkasjonsfeil så er det velingen fare for motor eller automathavari.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Högger'n
Posts: 70
Joined: Wed 02 Mar, 2005 21:37

Re: Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Post by Högger'n »

Kan du være så snill å nevne det her, når du har funnet ut av dette? Kan nok være interessant for flere.

Edit:

Her kunne det kanskje være ett spor: Fukt/Dårlig kontakt under sentralen (boksen bak batteriet) kan jo være en årsak

http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=153&t=60801
Högger'n

Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Post by Asle »

Högger'n wrote:Kan du være så snill å nevne det her, når du har funnet ut av dette? Kan nok være interessant for flere.

Edit:

Her kunne det kanskje være ett spor: Fukt/Dårlig kontakt under sentralen (boksen bak batteriet) kan jo være en årsak

http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=153&t=60801

Hm klipp fra akuten

Det kan se ut som min teori om SW bug stemmer, i sommer da jeg fikk kontrollert forstillnga ba jeg samtidig om å få kontrollert km stand mellom computer og teller.
Det de gjorde uten at jeg ba om det, var å oppdatere SW (automat). (dette ble utført på Bilhuset Tronheim Ola Brun)
Jeg snakket med den forrige eier som kunne bekrefte at denne feilen aldri hadde oppstått mens han hadde bilen, heller ikke hos meg før SW oppdatering.
Etter å ha lest litt på Citroenakuten kan det se ut som min teori om SW bug stemmer, det kan være slik at oppdatering av SW ( i automaten sa de) ikke er kompatibel/gjennomtestet med SW i den boksen det snakkes om. Som de skriver så skjer dette rundt 50000Km, kan det vær slik at de nettopp har hat service og at SW ble oppdatert samtidig??

Jeg får undesrøke videre rundt problemet, jeg spurte om de kunne nedgradere SW men var ikke mulig, jeg vet ikke om jeg helt tror på dette, noen her som har erfaring?




"Hej igen!
Felet inträffade två gånger igen, samma dag, för några veckor sedan. Ringde citroënverkstan och fick prata med deras elektronikexpert. Ha sa direkt vad felet var på min beskrivning. Det skulle vara en bug i en programvara i en processor som sitter i en reläbox "BSM". Antagligen den som Macsteff nämnde ovan.
Har fått den bytt idag och får betala själv trots att det är en bug, ett konstruktionsfel. Hoppas nu att diagnosen var korrekt. Tycker att Citroën borde återkalla och byta alla boxar som de vet är felaktiga. Felet är ju trafikfarligt. Ett stopp på en mitträckesväg kan ju sluta i katastrof...…"
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Post by mads »

Hm klipp fra akuten
"Ringde citroënverkstan och fick prata med deras elektronikexpert. Ha sa direkt vad felet var på min beskrivning. [...] Har fått den bytt idag och får betala själv trots att det är en bug, ett konstruktionsfel.[/quote]

Fantastisk, det firmaet holder stilen. Kanskje slik det er nå? Har man solgt en dings er det kunden som må finne ut av evt plunder..
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Post by Asle »

Asle wrote:
Högger'n wrote:Kan du være så snill å nevne det her, når du har funnet ut av dette? Kan nok være interessant for flere.

Edit:

Her kunne det kanskje være ett spor: Fukt/Dårlig kontakt under sentralen (boksen bak batteriet) kan jo være en årsak

http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=153&t=60801

Hm klipp fra akuten

Det kan se ut som min teori om SW bug stemmer, i sommer da jeg fikk kontrollert forstillnga ba jeg samtidig om å få kontrollert km stand mellom computer og teller.
Det de gjorde uten at jeg ba om det, var å oppdatere SW (automat). (dette ble utført på Bilhuset Tronheim Ola Brun)
Jeg snakket med den forrige eier som kunne bekrefte at denne feilen aldri hadde oppstått mens han hadde bilen, heller ikke hos meg før SW oppdatering.
Etter å ha lest litt på Citroenakuten kan det se ut som min teori om SW bug stemmer, det kan være slik at oppdatering av SW ( i automaten sa de) ikke er kompatibel/gjennomtestet med SW i den boksen det snakkes om. Som de skriver så skjer dette rundt 50000Km, kan det vær slik at de nettopp har hat service og at SW ble oppdatert samtidig??

Jeg får undesrøke videre rundt problemet, jeg spurte om de kunne nedgradere SW men var ikke mulig, jeg vet ikke om jeg helt tror på dette, noen her som har erfaring?




"Hej igen!
Felet inträffade två gånger igen, samma dag, för några veckor sedan. Ringde citroënverkstan och fick prata med deras elektronikexpert. Ha sa direkt vad felet var på min beskrivning. Det skulle vara en bug i en programvara i en processor som sitter i en reläbox "BSM". Antagligen den som Macsteff nämnde ovan.
Har fått den bytt idag och får betala själv trots att det är en bug, ett konstruktionsfel. Hoppas nu att diagnosen var korrekt. Tycker att Citroën borde återkalla och byta alla boxar som de vet är felaktiga. Felet är ju trafikfarligt. Ett stopp på en mitträckesväg kan ju sluta i katastrof...…"
Fikk pris på BSI boks på Fredag, som jeg tenkte, den er oppgradert, den gamle koster Kr 4553 + nva, den nye koster Kr 2933, den nye leveres ferdig programmert ift chassis nr, skal ikke forundre meg om de selger den gamle selv om den kanskje har en bug, noen som vet mere?
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Post by Asle »

Da er BSM boksen byttet (koster ca 750Kr og den kan byttes uten inngripen av SW), den nye boksen er oppgradert pga av dette problemet, bilen stoppet hvor som helst uten forvarsel, TRAFIKKFARLG, seriøse merker ville tibakelkalt og fikset gratis og utenfor garanti.
Nå er vinduspusserene som er skadet pga vann som renner rett oppå de ca 6800kr for 2 stk, men noen fix fra Citroen for å unngå vann? Nei!

XM en og C5 2003 HDI var stor sett problemfrie, ingen plutslige feil, kun normal slitasje unntatt webasto som alle sliter med.

Jeg er redd for at kvaliteten de fikk til på bla BX XM er på vei tilbake, dette gir ikke større markedsandeler.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Feilmeldinger C5 2008 Ex aut

Post by Asle »

Da tror jeg bilen er "friskmeldt" kjørt lang og flere uker nå uten noe stopp, godt at man kan finne svaret på nettet når forhandlere i gidder å lete systemet sitt.
Så da vet dere at det er BSM boksen (releboksen ved batteriet) som må skiftes, pass på få den siste og oppgraderte versjonen av boksen, det er ingen FW i boksen og den kan derfor byttes selv, den koster ca 675Kr + mva
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply