Calipere bak

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Calipere bak

Post by Vidar »

Min sønn har en C5 2 liter bensin fra 2003. Den skal til eu-sjekk neste uke. Da jeg skiftet til vinterdekk denne uken så jeg at det var litt rust på bremsekivene bak som trolig skyldtes at caliperne var rustet fast. Bakbremsen har trolig ikke virket på lenge. Jeg skal be om pris på skifte av calipere og skiver når bilen er på verksted, men kostnaden er trolig så høy at vi må vurdere å gjøre jobben selv. Jeg har gjort denne jobben tidligere på CX'er og GS'er, men ikke på C5. Men i følge Haynes-boken ser ikke jobben så komplisert ut. Det verste er vel luftingen av rørene og systemet etterpå. Det har jeg alltid hatt respekt for.

Hva synes dere? Skal jeg gjøre jobben? Er det sjangs for at jeg kan få løsnet sylinderne? Eller må jeg satse på å skifte til nye? Og hvor skal jeg kjøpe calipere? Finns de hos Biltema?

Bjørn Vidar
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Calipere bak

Post by mads »

Nå har jeg knapt satt mine ben i en C5, men er ikke elendigheten her den samme som på Xantia med bærearm i stål og kaliber i aluminium med dertil hørende ellevill korrosjon? I så fall byger det seg en kake av hvitt pulver mellom kaliber og arm så tykt at kaliberen vrir seg og boltene kniper. Tre saftige rapp med slegge, latarm og en finger på spissen av bolten for å kjenne om den går rundt eller knekker er vel måten å dra det av på. På verksted på Notodden var det så avbrenning av grunning, besvergelser og preparater (lakk trur eg) for å holde alu og jern hver for seg. De som var våkne i naturfag på ungdomsskolen kan ha hørt om metallenes elektrokjemiske spenningsrekke, en riktig grøsser ;D

Det andre som skjer er at det korroderer bak skraperinger og pakninger mellom stempel og kaliber. Pirk ringene ut uten å skade dem og skrap ren sporet de står i. Se til at stempel er rent utenpå og uten skader. Vask alle greiene i bensin, sett inn delene med lhm (eller hva er det på C5, bremsevæske? Et forferdelig stoff...) og monter sammen. Får du delene fra hverandre er det grei jobb, kanskje med noen ekstra deler i bakhånd, monteringsset til klossene for eksempel.

Så gjenstår stort sett moroa med å knekke lufteskruen, igjen jern i aluminium. Slegge med passe kraft og sveiseflammer er din venn her.

Så ja, gyv på. I verste fall får du liste seg til verksted uten bakbremser som du neppe har hatt på en stund likevel og si at det gikk i bøtta. Går aldri værre enn galt! :)
Högger'n
Posts: 70
Joined: Wed 02 Mar, 2005 21:37

Re: Calipere bak

Post by Högger'n »

Sikkert korrosjon som nevnt mellom kalipper og bærarm. Jeg greide å løsne mine bare med en ordentlig latmannsarm og NY pipe i passende dimesjon.Gikk (nesten) som smør. (Dette har ikke vært løsnet sidenbilen var ny, 2001mod med 400000 km). Jeg kunne pirke bort en halv centimeter av godset bak på kalipperen, så det var like greit å bytte denne. Hele jobben tok en halv time per side. Lufting av bremser akkurat slik som på bestefars Opel :)
Högger'n

Image
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Calipere bak

Post by mads »

Litt som bærebru på XM og sikkert Xantia. Guffent å tenke på at bærearm holdes på plass av en neve med hvitt pulver.. ;-/
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Calipere bak

Post by Vidar »

Vi var heldige, bilen ble godkjent med de dårlige caliperne. Årsaken er at verkstedet ikke har anledning til å skru av lokket over bremseklossene i en EU-test, sa de. Dermed så de ikke skaden. Og bremseskivene var ikke så mye rusten at de ikke ble godkjent. Tykkelsen var det jo ikke noe å si på. De sjekker vel om det er bremsevirkning på bakhjulene, så noe bremseeffekt har det vel vært Men jeg er tilbake der jeg var og vil skifte caliperne, men fikk bedre tid. Biltema hadde en caliper som passer til kun ca kr 800, mens en original fra citroen kostet kr 2.400. Skjønner ikke at den originale kan være så kostbar når kvaliteten er så dårlig. Det blir ikke skiftet calipere på denne siden av nyttår! Bjørn Vidar
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Calipere bak

Post by pigland »

Dere som kjøpte biltema-caliper, er skruene som fulgte med til montering av caliper mot festet? Eller er det kun for å holde caliper sammen under transport? Vil bytte til nye skruer, for jeg synes de gav veldig etter ved demontering, og måtte bruke slagdrill for å få banket de løs.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Calipere bak

Post by dagmatti »

Det høres jo utrolig ut hvis de bare skal holde den sammen under transport! :D


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Calipere bak

Post by pigland »

Vurderte først å skifte bare klosser, men når jeg tok av dekselet som beskytter klossene så jeg at her var hele festet til den lille bolten borte. Så hadde det ikke vært for at klossene var halvveis rustet fast så kunne de ha falt ut av seg selv :shock:

Nye calipere på biltema ble kjøpt inn. Boltene passet heldigvis. Den ene av de gamle knakk under forsøk på demontering. Endte opp med at jeg måtte skjære hele kalipperen i biter og bruke pumpetang på restene for å få dratt ut bolten. Den satt faktisk ikke så veldig fast i gjengene men mellom caliper og bolt hadde det korrodert seg helt fast.

Hvis man skal si noe positivt om denne løsningen med forskjellig metall i hjuloppheng og caliper er det at det er den lettest utbyttbare delen som blir ødelagt av korrosjon :)

Fikk deretter montert alt og luftet bremsene, og nå er den tipp topp på bremser ihvertfall. Lista over jobber som må gjøres før EU-kontroll er noen hakk kortere men ikke fullført.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Calipere bak

Post by dagmatti »

Hvilken modell/motor er det?

Btw, er det forskjell på bremser bak på stasjonsvogna/personbilen?


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Calipere bak

Post by pigland »

Bakbremser mener jeg er like på alle C5 berline og break mellom 2001-2008 (ref catalog.meca.no)
Har rettet opp signaturen så der står nå min nokså nyinnkjøpte C5 v6 break :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Calipere bak

Post by Vidar »

Så skjedde det som var forventet, bremseskivene bak ble ikke godkjent. Og jeg som har hatt 2 år på meg for å skifte de ødelagte caliperne med skiver! Nå er det bare å sette i gang. Håper boltene ikke har satt seg helt fast.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Calipere bak

Post by dagmatti »

Hey,

disse caliperene bak er nok et litt svakt punkt på C5 (?). Jeg fikk etterhvert litt "skrape" og "dunke" lyder bak i min, og det viste seg å være selve caliperen som begynte å ta borti en ganske så slitt og rusten bremseskive.

Jeg leste i Haynes at min bil egentlig skulle ha festeboltene dynket i locktite - og da kan de sikkert være et mareritt å få ut. Men heldigvis hadde de alerede vært byttet en gang på min, så alt kom lett av. Det var en del irr på anlegget, men det ble ganske ok med litt sandpapir. Jeg tok på et tynt lag varmebestandig silikon på flaten før montering, det kan kanskje skape et galvanisk skille, og hindre noe irring - vi får se. :)

Jeg kjøpte nye skiver og klosser på ebay, sjekket egentlig ikke så mye priser først, men 4 skiver og 8 klosser kostet ca 1400,- med frakt og moms. Har kun byttet bak, men regner med å bytte foran etter vinteren.


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Calipere bak

Post by mads »

dagmatti wrote:4 skiver og 8 klosser kostet ca 1400,- med frakt og moms. Har kun byttet bak
-m
Wow... 6-hjuling? Tøøøøøft 8)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Calipere bak

Post by dagmatti »

mads wrote:
dagmatti wrote:4 skiver og 8 klosser kostet ca 1400,- med frakt og moms. Har kun byttet bak
-m
Wow... 6-hjuling? Tøøøøøft 8)
Ja bygde den om mens jeg var igang. 8)

-m
Post Reply