Glødeplugger HDi

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Glødeplugger HDi

Post by dagmatti »

Hey,

noen som har byttet glødeplugger på en hdi her, gjerne en med 16v? Jeg har en 1.6hdi som sier den trenger nye plugger. Jeg har byttet glødeplugger på 2.5 xm og cx, men da jeg startet å lese på diverse forum om denne 1.6'en fant jeg ut at en ikke ubetydlig andel av de som har byttet selv også har knekt en eller flere plugger i motoren. Noe som medfører en betydlig andel rynker i panna... :!:

Bilen har gått ca 150k, men vet ikke egentlig hvor lenge en eller flere plugger har vært defekte. Ser at de brukes under regenerering av filteret, som ikke har noen feilkoder, så vil vel ikke tro at de har vært defekte lenge?


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Glødeplugger HDi

Post by dagmatti »

Hey,

prøvde meg på å bytte disse idag. De to første kom veldig lett, den 3. satt litt mere, mens den 4. gikk veldig tregt. Jeg skrudde den bare noen mm hver vei, og forsøkte å få den til å gå noen flere mm ut enn inn, men den røk av med veldig lite kraft. Tuppen sitter fast i toppen:

Image

De nye pluggene fra denso ser ut til å være smalere ytterst, noe jeg tror er en stor fordel.... men problemet her er nok at når de først slutter å fungere brenner de ikke av soten lengre, og da setter de seg veldig fast.

I alle tilfeller, tips til å få ut denne? :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Glødeplugger HDi

Post by dagmatti »

Etter 60 mil og 2 regenereringer med den brukne glødepluggen kom den ut idag! Den har nok vært delvis løs en stund, men fordi jeg hadde skrudd i den yttre delen av den brekte pluggen, der tettingen sitter, har den ikke kommet ut. 6-7 omdreininger etter start idag sa det "pang", og så var det bare å sette inn ny plugg. :lol:


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Glødeplugger HDi

Post by mads »

dagmatti wrote:men problemet her er nok at når de først slutter å fungere brenner de ikke av soten lengre, og da setter de seg veldig fast.
Så man må bytte i tide, altså..
Spanande med dajsel altså med knekte detaljer som skytes ut etter hvert...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Glødeplugger HDi

Post by dagmatti »

Egentlig litt for spennende. Jeg hadde delvis slått meg til ro med den pluggen, men så leste jeg på et annet forum om en som hadde opplevd at den brekte delen istedet ramlet INN i motoren. Han var ikke like rolig lengre...... :roll: Så da bestemte jeg meg for at jeg skulle ta det lange boret jeg har kjøpt, og den lange gjengetappen jeg har kjøpt, og sette inn en gjengestang i den, for å prøve å dra den ut. Men prøvde heldigvis utskytningsmetoden først.

Ja, hvis man bytter dem før de ryker er dette aldri ett problem. Jeg betalte 350 kroner med frakt for 4 denso plugger. Meget overkommelig. Veldig enkel adkomst også i en c5, der denne motoren er mildt sagt ganske liten. :lol: En sak er at disse denso pluggene har vesentlig tynnere tupp. Så jeg tror ikke de kan sette seg fast på denne måten, men de fester seg sikkert på en annen måte da.... :roll:


-m
Post Reply