Reparere hydraulikkobling?

Moderator: moderator

Post Reply
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Reparere hydraulikkobling?

Post by pigland »

Har lekkasje på kjent C5-sted, i kobling mellom rør og slange fra røret som går mellom fjærbein høyre foran til kula midt under motor. På bilene med H3+ fjæring så går det to tynne rør (ca 3,5-4,5mm) sammen med et større rør (ca 10mm).

Delepriser kan man si mangt om, men er ihvertfall interessert i å få prisoverslag og reparert slangene og koblingene. Tess ville ikke gi meg tilbud en gang, bare at slike oppdrag tar de ikke selv om de kaller seg slangeverksted. Vet noen om andre firma som kan tenke seg å reparere? Har demontert rørene så kan godt sende det et sted.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by dagmatti »

Er det overgang fra 3.5 mm rør til slange, og begge tåler fullt fjærtrykk? Hvordan ser koblingen ut?

-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by mads »

Noe lignende HA-rør på Xantia og XM? Mener å ha hørt om TESS-løsninger der, uten at jeg regner med de vil ta noe ansvar eller gi garanti. Forståelig nok sikkert. Manfred Anderson, MAN på Akuten har noen greier til XM der, svenskene har en løsning til C5 og C6? Skulle tro det lignet..
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by pigland »

Den ene er vel retur og uten særlig trykk, de to andre har trykk, ukjent for meg hvor høyt.

Finnes en til kobling av den tjukkeste rett ved øvre fjærbein.

Har ikke målt eksakt diameter men ser ut som 3,5 den tynneste.
Attachments
C5 H3+
C5 H3+
20161201_170132.jpg (112.82 KiB) Viewed 3129 times
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by mads »

Øverste ligner retur, den i midten ligner HA på XM/Xantia og den nederste .. no' moderne greier .. sikker på det ikke er fra en Fård eller no' sånt..? ;D
Trykk-rør tipper jeg bør klare systemtrykk som på DS/SM/GS/CX/XM/Xantia er noe rundt 145-165 bar om jeg husker rett. Mener alle er shimset til samme trykk i ACC-ventilen.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by pigland »

Fård tror jeg ikke har klart å klusse det til her, det er nok en overivrig økonom* som har kommet opp med noe slikt.. Spiralene som skulle ta opp vibrasjon på tidligere hydraulikkmodeller er kanskje enklere og billigere, men klart mye bedre å ha et system som må byttes ut pga slitasje. Gir mer penger i kassa det på et vis..

Har noen følere ute i rør- og koblingsmarkedet her lokalt, så får vi se hva det ender opp med. Hvis ikke tyr jeg til Classic parts, delene er en god del rimeligere der men har fortsatt troa på at det vil lønne seg å reparere fremfor nye rør hvis noen tør ta i det da :)


*ikke meningen å støte noen hardtarbeidende økonomer her, men du får ikke en ingeniør til å skylde på en ingeniør sånn uten videre :lol:
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by dagmatti »

Men hvem av de tre har røket, og hvor? :)


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by pigland »

Den øverste (returen) er ok. Den er bare festet med enkle klemmer. Relativ enkel å bytte gummidelen hvis det trengs men trangt å komme til.

Den tjukkeste i midten er kjent for å lekke i den pressede koblinga mellom slange og rør. Det er denne jeg gjerne vil få laget ny kobling og slange til. Det finnes to slike slanger på røret og vil fikse begge.

Når jeg først er igang så kan jeg gjerne bytte den nederste av de, mest for sikkerhets skyld. Den er presset på, så ser for meg og bruke standard hydraulikkobling fra Xantia/XM hvis det kan passe.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by dagmatti »

Hmm, skjønner! Rart de lekker, men. Skulle tro at hvis de først startet å lekke ville det gå kjapt ut en del dersom det faktisk var høyt trykk inni der. Men hvor fleksible er de? Nesten som bremseslanger?


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by mads »

pigland wrote:Den tjukkeste i midten er kjent for å lekke i den pressede koblinga mellom slange og rør.
dagmatti wrote:Skulle tro at hvis de først startet å lekke ville det gå kjapt ut en del dersom det faktisk var høyt trykk inni der. Men hvor fleksible er de? Nesten som bremseslanger?
Mye stivere hvis det ligner HA. Slike kan svette og lekke lenge, hva som skjer til slutt vet jeg ikke. Enda.. Selv om jeg ser for meg noe med grønne dammer :?
dagmattti; Kjørte ikke du XM2.5 da? Bøtter med HA der.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Reparere hydraulikkobling?

Post by pigland »

Nå har jeg endelig fått bilen igang igjen, og løsninga som foreløpig ser ut til å fungere er ny slange montert av Hydroscand.

Jeg skjærte vekk de gamle koblingene mellom rør og slange med baufil (forsiktig for å ikke skade røret på innsida) og tok med delene til de. Der har de solid verktøy for slikt, og presset på en ny slange. Jeg traff sånn nogenlunde med vinkel på slangen (jeg bestemte den selv før montering og hadde tatt bilde av gammel slange slik at jeg så vinkelen), og den er tørr og fin på utsida. Har ikke kjørt lenge med det, så kanskje litt tidlig å si, men foreløpig altså lovende.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply