Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Post by Vidar »

Fikk bemerkning på periodisk kontroll på min sønns 2003 C5 med hydraulisk fjæring, enten 3 eller 3+.Det lekker olje fra sylindrene bak på begge sider. Jeg har ikke studert det i detalj og kjenner ikke helt systemet. Er det slik at det kan lekke hydraulikkolje dersom det er hull i belgen? Citroen i Stavanger ga uttrykk for at sylindrene måtte skiftes, der var ikke tilgjengelig et reparasjonssett med nye pakninger og O-ringer. Er der noen som har erfaring med disse utfordringene?

En annen sak var at jeg fikk bemerkning også på venstre fjærsylinder foran. Her var det imidlertid ikke synlig lekkasje, så jeg gikk tilbake til verkstedet (ikke et citroen verksted, men et lokalt i nærheten) og spurte hva som var problemet. Svaret var at "støtdemperen" var defekt, idet der var fuktighet på røret. Jeg prøvde å gjøre oppmerksom på at det var snakk om hydraulisk fjæring for 4 hjul med egen pumpe og reservoar og at om sylinderen svettet litt, så var funksjonen ok. Svaret var at om jeg var uenig i deres bemerkning, så fikk jeg henvende meg til Statens Veivesen som var eneste instans som kunne overprøve deres Eu-kontroll! Det hører med til historien at Citroen i Stavanger skulle ha kr 6200 for ny fjærsylinder, altså for selve delen. Der var ikke reparasjonssett! Vel, jeg får prøve meg på Statens veivesen først.
Vidar
ps fikk også krav om skifte av bremseskivene bak, så nå må de og calipere til pers, ref annen tråd om calipere
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Post by dagmatti »

Hey,

jeg byttet skiver og klosser bak på min for 2 mnd siden. Men det er et "morsomt" sammentreff her. Helt siden i sommer har jeg lagt merke til at bilen har senket seg bak ved parkering. Etter 3-4 dager har den vært helt flat bak.

Når jeg lå under bilen for å bytte bremsene (måtte bytte to rustete bremserør også, under 100 kroner pr stk mener jeg å huske, for kobber-nikkel-rør på Torshov bil), så jeg til min store forskrekkelse at det kom lds ut av belgen på venstre fjærbein.

Jeg snakket med Bøhm Auto på Kalbakken, og de sa det var sjelden belgen som var problemet. Men det er 3 o-ringer som tetter, og bytte av disse kan løse problemet. Jeg kjøpte o-ringene av dem, de kostet 150 kroner tilsammen; men jeg kjøpte også hele fjærbeinet til litt over 2000 kroner. Kan hende hadde jeg klart meg med o-ringene, men jeg hadde litt dårlig tid og ville bare kvitte meg med problemet. O-ringene tenker jeg å sette på høyre side når det ryker der, men i alle tilfelle er disse o-ringene fremdeles i vanlig salg!

Det var en skikkelig tøff jobb å få løs delene fra min bil. Håndgranatsplinten satt helt usaklig hardt fast, og det var bare flaks at den kom ut. Fjærbeinet satt også latterlig hardt fast etter at splinten var fjernet. Og selve gasskula var som limt fast, det var rimelig mange titalls slag med tung slegge og meisel før det kom løs. I kampens hete lagde jeg hull i mansjetten, så skal du bytte oringer bør du også kjøpe med en mansjett. Men obs, oringene kan byttes uten at du løsner kula fra fjærbeinet, og med beinet skrudd fast.

En overraskelse for meg var at returen var full av olje, og med ganske høyt trykk. Når jeg dro ut slangen kom det rimelig raskt mye olje ut av den. Det viker som noe bremser returen, vet ikke hvorfor. Men det nye fjærbeinet er tett, og nå står bilen oppe i uker av gangen igjen.


-m
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Post by Vidar »

Takk for info, Dagmatti, den var svært nyttig. Ettersom nye fjærbein koster 2.500 pr stykk hos Citroen, nøler jeg litt med å gjøre reparasjonen. Jeg har lekkasje på begge sider. Nye O-ringer er interessant, men jeg vet ikke om jeg får dem i Stavanger. Kanskje jeg skal kontakte Bøhm Auto på Kaldbakken og be dem sende meg O-ringene og prøve et skifte først.

Ellers lurer jeg på om noen vet om det er mulig å kjøpe disse fjærbeina (eller "strut" som de kalles i Haynes-boken) uorginalt og billigere enn hos Citroen.

Jeg gikk for øvrig til Veikontoret og reklamerte på EU- kontrollens punkt om skifte av venstre fjærbein (strut) foran. Og tro det eller ei, jeg fikk medhold, der var ikke lekkasje, kun litt fuktighet og fjærfunksjonen var helt ok. Må tilbake til det lokale verksted og markere Citroen-styrke!
Bjørn Vidar
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Post by dagmatti »

Når det gjelder o-ringene, så hadde ikke Bøhm disse hos seg selv, men de var på et sentralt lager i Norge (vet ikke hvor dette var). Det var i august/september jeg kjøpte dem. Det er ganske dårlig hvis ikke alle forhandlerene kan skaffe disse synes jeg.

Det står forklart i Haynes hvordan du skal bytte o-ringene. Det er ikke spesielt vanskelig, men som sagt, på min bil var det skikkelig vanskelig å få løs spliten, og ren sleggejobb å få løs fjærbeinet fra svingarmen etter at splinten var ute. Jeg har bare en 550 grader varmluftpistol, og den brukte jeg for alt den er verdt i lang tid, men selve spliten bør kanskje varmes til den gløder. Jeg rev den av og holdt på å finne frem bor for å borre den ut, men klarte tilslutt å få slått den utover med slegge. Antakeligvis lurt å la dette stå i flere dager med rustløser av noe slag.

Jeg sjekket pris på fjærbein på ebay.co.uk før jeg kjøpte, men alle der var mye dyrere enn Citroen.

Det var forresten gode nyheter med fjærbeinet foran! 8)


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Post by tronde »

Har du delenummer på de oringene? Mye enklere å finne dem da.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Post by dagmatti »

Ring-seal: 527228
Sliding seal: 527230
Tetning: 527232

Litt usikker på hvorfor den siste heter "tetning", men. :) Delenr til fjærbeinet venstre bak: 527270


-m
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Post by Vidar »

Takk for fine innlegg. Jeg blir litt redd for å starte reparasjonen når Dagmatti hadde slike problemer. Men jeg har ikke gitt opp ennå. Fortsettelse følger.....
Bjørn Vidar
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Post by dagmatti »

Jeg synes du bør prøve, men bare være forberedt på at det kan sitte veldig godt fast. Vil tro veldig store mengder varme er bra på splinten. Herjer man for mye med den ryker den tvers av. Jeg fikk den tilslutt ut med å banke (hardt) på tappen som stikker ut på den andre siden med tung slegge (tyngde er viktig), men du må samtidig holde den fast med en tang slik at den ikke får lov til å bøye seg.


-m
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: Lekkasje på fjærsylindre (strut) foran og bak

Post by Vidar »

Jeg sa i innledningen at det var min sønns bil dette. Da jeg var klar til å fikse bilen, fant han ut at han ikke ville bruke penger på bilen og reparasjonen stoppet opp. Jeg returnerte alle deler til biltema, nye calipere og skiver bak, begge sider. Dermed ble ingen ting gjort. Men rett før sommeren bestemte min sønn at han ville ha bilen eu-godkjent likevel. Imellomtiden hadde politiet vært og tatt skiltene. Veldig upraktisk. Jeg kastet meg likevel rundt og kjøpte nye deler til bakbremsene, fikset dem og fikk bilen kjørt til Auto 2000 som hadde lovet å skifte fjærsylindrene bak for 8000, DVs 5 for delene og 3000 i arbeid. De tok forbehold om problemer med splinten. Men jeg hadde kjent på splinten på begge sider da jeg jobbet med bremsene og de virket løse. Bilen ble eu godkjent 29. juni. Kostnad kr 8500 for fjærsylindrene + 3000 i deler til bremsene bak..
Resultat ble en super bil! Bjørn Vidar
Post Reply