INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by Vidar »

Jeg har fått en ubehagelig risting i motoren på tomgang, med litt diesel-lukt, på min 2001 C5, 2,3 HDI. Sist jeg hadde tilsvarende, men mye verre risting, var det foringen på en injektor som lakk. Det gikk greit å få skiftet den og det kostet ikke så mye, men det var i Frankrike. Nå lurer på om det er en ny injektor som har problemer og lurer på om noen har erfaring fra tilsvarende symptomer. Hilsen Bjørn Vidar
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by dagmatti »

Hm, nei kan ikke si jeg har vært borti noe liknende. Men jeg ser jo at det lekker ut litt "koks", eller olje eller hva det er, rundt tettingene til injektorene på min, så jeg har vel sikkert noe i vente........

Men er problemet at du mister litt kompresjon på en av sylindrene når dette skjer? I såfall kan jeg jo skjønne ristingen. Det er ikke mye jobb å skru løs injektorene, men jeg har lest at de kan sitte ganske hardt fast, og da går selvsagt timene.


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by pigland »

Har vært borti foringsproblem på broderens 1.6 hdi. Alle ble byttet når det først var oppe, og det var vel arbeidstimer som ble kostnaden her, ikke delene.

Mener å huske at det ikke ristet så mye, men bankelyd var det og lukten var værst da den trengte inn i kupeen. Kan det være større problem med risting jo større motoren er?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by dagmatti »

pigland wrote:Har vært borti foringsproblem på broderens 1.6 hdi. Alle ble byttet når det først var oppe, og det var vel arbeidstimer som ble kostnaden her, ikke delene.

Mener å huske at det ikke ristet så mye, men bankelyd var det og lukten var værst da den trengte inn i kupeen. Kan det være større problem med risting jo større motoren er?
Det kan kanskje ha noe med motorstørrelse ja, men tipper mest tilfeldigheter med hvor mye margin/justering som er "igjen" på injectorene. Motorstyringen kompenserer effekten fra hver sylinder (ved å øke/redusere drivstoffmengden individuelt pr sylinder) for å få den til å gå jevnt, så det kan sikkert avhenge fra motor til motor hvor mye det er å gå på.

Ser egentlig ikke ut til å være så mye å demontere før disse kan tas ut på min. Satt de fast på den bilen?

-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by pigland »

Han gjorde det på verksted, så hvor godt de satt vet jeg ikke. Mener jeg leste litt på akuten om det, og at største tabben man kan gjøre er å miste pakningene ned i sylinderen (skrev foring i forrige innlegg, er jo mer riktig å si pakninger/tette-ring eller noe). Så jeg tror det er en kurrant jobb å gjøre selv.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by Vidar »

Før jeg fikk sjekket injektorene, så røk starteren på bilen min. Det var bare å få Falken til å transportere bilen til Auto 2000 i Sandnes. Var overrasket over hvor dyr starteren var, kr 5000. Jeg sjekket på nettet og der var den dyreste på kr 3500. Vel, sånn er det vel med originaldeler. Starteren var av merket Valeo, som er mye brukt i Citroener, tror jeg.

Men uansett, da jeg først hadde bilen på verksted, ba jeg dem sjekke dette med vibrasjon i motoren på tomgang. Tilbakemeldingen var at det var en lekkasje på diesel returen fra sylindrene, noe de kunne fikse for kr 1300. Jeg pustet lettet ut, men da jeg fikk bilen tilbake, var vibrasjonen fortsatt der. Nå har jeg snakket med verkstedet som mener de kanskje må ta ut injektorene for å sjekke dem og det vil jo koste en del. Foreløpig har jeg ikke gjort noe med det. Vil følge med om vibrasjonen øker eller om det er noe jeg kan leve med.
Bjørn Vidar
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by dagmatti »

Hei,

har du en lexia? Hvis du kobler den til bilen og ser på undermenyen til ecu'en, og under fuel injection, så tror jeg du kommer til å se om det er en injector som er dårlig. Den gjør en "sanntids" kalibrering av hver sylinder i tillegg til kalibreringen som er gjort på injectoren når den ble laget, og hvis det er et stort avvik her er det en god indikasjon på hvilken som evt. lekker eller må byttes. Det kan jo også iofs være noe annet mistenkelig å få øye på enten under fuel eller air menyene.


-m
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by Vidar »

Beklager sent svar! Jeg har ikke Lexia.
Det hører med til historien at vibrasjonen forsvant. Det vil si at jeg har hatt en normal bil de siste 7 måneder. Men i går stoppet den! Den ville ikke starte. Det hørtes ut som den ikke fikk diesel og jeg tenkte på defekt dieselpumpe, men den har jeg faktisk skiftet en gang før. Men det kan vel være mange andre ting. Vi får se. Nå er den kjørt til et verksted og jeg får vel diagnosen om noen dager. Trist hvis det blir dyrt, jeg har hatt bilen i 15 år og har satset på noen flere år. Men jeg kan jo håpe på noe billig også, tror jeg har glemt service på denne bilen for en stund. Kanskje der er et dieselfilter som er gått tett? Bjørn Vidar
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by Vidar »

Det ble en sær historie om denne feilen. Jeg satte bilen inn på et ikke-citroen-verksted i Bergen og fikk skiftet dieselpumpen for kr 5 900. Ok pris.
Imidlertid lekket bilen diesel da jeg kom tilbake til Stavanger. Bilen måtte dermed til Auto2000 i Sandnes. Der konstaterte de at pakningen til pumpen manglet og festeskruen på toppen var defekt. Ingen annen løsning enn å skifte diesel tank. Jeg reklamerte til verkstedet i Bergen som tok på seg rettingen av feilen. Auto2000 fant en brukt tank og fikset bilen. Jeg må virkelig gi honnør til verkstedet i Bergen som tok på seg reparasjonen. Jeg skal sjekke med dem om jeg kan nevne navnet. Bjørn Vidar
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by Vidar »

Nå er det gått et par år siden sist, så bilen har gått greit en tid. Men i oktober i fjor (2020) fikk jeg en lekkasje på injektor nr 4 som Auto 2000 fikset uten de store kostnader. I tiden etterpå fikk jeg det problemet at den ikke ville starte ved en rekke tilfeller, men startet etter å ha koblet fra batteriet noen minutter. Restarting av bilens datamaskin, med andre ord. Men i januar i år fikk jeg det problemet at motoren plutselig stoppet under kjøring. Det gjentok seg flere ganger med 14 dagers mellomrom. Jeg satte bilen inn til Auto 2000 og ba dem sjekke alle injektorene for feil. Tilbakemeldingen etter 2 ukers opphold hos Auto 2000 var at de ikke fant noe galt. Motoren hadde imidlertid stoppet 2 ganger under denne testen, men de fant likevel ikke årsaken. Imidlertid kunne de ikke ta ut injektorene og sjekke dem i benk. Det var jeg jo litt skuffet over. Jeg pekte på at de hadde reparert injektor nr 4 i oktober året før og at kanskje et skifte av den kunne være løsningen. Men det har jeg ikke fått noe svar på. Kort sagt, jeg har et stort problem med bilen i øyeblikket. Min franske verksmester i nærheten av Bordeaux, som har skrudd på denne bilen flere ganger under mine ferier, sier at han har opplevd dette problemet med akkurat lik bil, og da var det en injektor som måtte skiftes.

Hvis noen har noen som helst erfaring med slike utfordringer fra diesel motorer, kom gjerne med forslag. Jeg er spent på fortsettelsen. Bjørn Vidar
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by dagmatti »

Hei,

hvis en injektor går istykker vil jeg tro at motoren stopper ja. Skulle injektoren gå istykker slik at den blir stående åpen (tilsvarende om man tar av kontakten til injektoren mens motoren går) kan du få hydraulisk låsing og tilhørende havari, så istedetfor å hangle og gå videre er det en tryggere strategi av ecu'en å stenge ned motoren. Med andre ord kan dårlig kontakt ett eller annet sted til en injektor gi samme problem.

Hvis du får motoren til å gå og har Lexia tilkoblet kan du kanskje klare å spotte den dårlige injektoren under "fuel" menyen. Der står det hvor mye ecu'en kompenserer hver injektor, og har en av dem et problem kan den skille seg kraftig ut her.

Hvorfor vil de ikke bytte injektorene? Sitter de fast?


-m
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by Vidar »

Jeg valgte å kjøpe en injektor fra Euro-del.no. Jeg hadde nummeret på en Bosch injektor som skulle passe og fikk den kjøpt for kr 2400. Auto 2000 skulle ha 9 000 for en tilsvarende. Jeg bestemte meg for å skifte injektor nr 4 som jeg hadde lekkasje på i oktober i fjor, selv om dette var et skudd i blinde. Auto 2000 satte inn injektoren uten problemer og jeg fikk bilen igjen i går. Etter 40 km oppsto feilen igjen, motoren bare stoppet. Etter 30 sekunders venting, startet jeg opp igjen og alt virket som normalt. Altså, det var ikke injektor nr 4 som det var feil på.

Jo, Dagmatti, neste skritt er vel å skifte de siste 3 injektorene. Men da bør jeg vel skifte til nye? Ellers er det fristende å sette inn igjen den brukte nr 4 og sjekke om feilen er knyttet til neste injektor. Det hele er et kostnads-spørsmål. Hvor lenge skal jeg bruke penger på denne gamle bilen? Men jo mer som brukes, jo mer vil en vel fortsette å bruke. Jeg må tenke meg om før neste skritt.
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by Vidar »

Neste skritt for min gamle C5 ble å skifte VEIVAKSELFØLER. Dette var et forslag fra en av verkstedets teknikere, men som absolutt ikke som en sikker løsning. Jeg aksepterte det fordi kostnaden var rimelig. Jeg kjørte bilen hjem uten problemer etter denne reparasjonen, men samme dag litt senere stoppet bilen igjen etter start, men startet så igjen etter noe sekunder. Dagen etter imidlertid, fikk jeg ikke start på bilen etter 2 timers parkering. Jeg prøvde flere ganger i løpet av kvelden, den startet, men sluknet straks. Deretter ville den ikke starte. Det samme skjedde neste morgen og jeg ringte til Viking for å få bilen til verkstedet. Etter et par dager fikk jeg melding fra verkstedet om at det ikke var noen feilmeldinger som ga opplysninger om hva som var feil, men at det sannsynligvis er feil i BSM styringsboks som burde skiftes. Pris kr 9500. Jeg snakket med teknikeren som kom med denne opplysningen, og han baserte sitt forslag på lang erfaring med C5 og at han hadde skiftet mange slike bokser på C5 ved tilsvarende og andre problemer. Men, han ville ikke garantere at dette ville løse problemet. Han sa også at boksen var dyr, men at den var lett å skifte, det var noe jeg kunne vurdere å gjøre selv. Så nå er jeg i gang med å søke på nettet etter en sikringsboks med benevning BSM STYRINGSBOKS, som er billigere enn Citroen original del. Jeg har funnet en, men den er utgått fra lager og har trolig lang leveringstid. Fortsettelsen vil vise hva som skjer.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by dagmatti »

Hmm... det er vel det samme som ofte kalles BSI? Har aldri hatt trøbbel med den, men den kan sikkert skape litt krøll ja. Jeg tror den har en finger med i spillet når motorstyringen skal låses opp med nøkkelen, altså tyverisikring.

Det er kjedelig at det ikke kommer frem noen feilkoder, da er det vanskelig å feilsøke. Er det mulig å omprogrammere brukte til å passe til din bil og motorstyring? Har program for å avprogrammere startsperre på 1,6 liter motorstyringen, men tror den har en nyere ecu enn 2.2, så det kan antakeligvis ikke gjøres på samme måte.


-m
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: INJEKTORENE PÅ DIESELMOTOR

Post by Vidar »

Jeg hadde planlagt en tur til Frankrike i oktober og kom på at min franske verksmester i den lille byen nær min bolig kanskje kunne noe om BSM eller BSI som den heter i Heynes-boken. Og ganske riktig, han kunne bestille denne delen til min bil som han kjente godt etter mange reparasjoner. Delen var ikke rett billig, kostet 300 euro, men jeg bestilte en slik. Han mente også at jeg kunne sette den inn selv og viste meg på en lignende C5 hvordan det skulle gjøres. Men der var mye ledninger involvert. Jeg tok delen med hjem og gikk til Auto 2000 og spurte hva de skulle ha for å sette den inn. En halv times arbeid, kr 800. Jeg slo til på det. Og, EUREKA, bilen har gått som en klokke i 2 måneder siden. Jeg stoler likevel ikke helt på bilen og tenker på problemet hver gang jeg starter opp. Men jeg må vel etter hvert friskmelde bilen.
Post Reply