LEKKASJE FRA HYDROLIKKOLJETANKEN?

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

LEKKASJE FRA HYDROLIKKOLJETANKEN?

Post by Vidar »

Jeg har i den senere tid registrert en oljeflekk rett til venstre for høyre forhjul. Kan ikke tenke meg at det er noe annet enn hydraulikkolje. Der er en returslange der som jeg har hatt brudd i før, men den er nå skiftet. Hydrolikkoljetanken ligger rett over dette punktet, så jeg lurer på om det kan være fra den. Jeg står parkert i ganske bratt bakke med nesen opp. Kan det være at hydraulikkolje tanken har en overfyllingsventil som det renner ut i hvis det er for mye olje i tanken?

Er der noen som har greie på dette?

Bjørn Vidar
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: LEKKASJE FRA HYDROLIKKOLJETANKEN?

Post by dagmatti »

Fant du ut av det? Synes det er ganske rart at det lekker av tanken egentlig, men det går vel en del slanger til/fra tanken? Kan det være en av dem?

-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: LEKKASJE FRA HYDROLIKKOLJETANKEN?

Post by mads »

Høyre forhjul, lukter GS her. Har ikke de LHM-tank i kobber eler noe sånt? Noen av dem i hvert fall.

XM og Xantia har tank i plast/vinyl. Og det ruster/korroderer ikke. Helt sant.. 8) Ikke sjelden er det nemlig hull, riktignok små i bunnen av LHM-tanken på CX og da renner det ned over baklabbene til føreren. Kondens legger seg på bunnen i oljetanker. Jeg har fablet om å lage en belg eller membran, hekte en pose eller noe sånt på ventilasjonen av tanken så øsa peser samme lufta inn/ut av tanken og ikke drar inn ny fukt og dritt hver gang. Over tid har det dog vist seg at korrosjon dog er et større problem i andre deler av hele konstruksjonen :(
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: LEKKASJE FRA HYDROLIKKOLJETANKEN?

Post by Vidar »

Lekkasjen har stoppet av seg selv, så det har trolig vært overfylling. Slangene har jeg jeg hatt bra kontroll med. Beklager litt sen oppfølging.
Vidar
Post Reply