Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Moderator: moderator

Post Reply
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Post by ThomasWH »

Fikk en pris på 9000 kr for å bytte denne etter en større lekkasje av lds over de siste par år. Nå er hydraulikken på høyre side foran så svak at rattet, som er skjevt selv om bil går rett frem, svinger tilbake til nøytral papirabonnent når jeg bremser. Ellers går bilen fint rett frem og drar ikke til siden.

Blir fort dyrt å bytte en fjæringssylinder ja. Hvor ofte går disse? Og hvorfor går de? Kan er hull i veibanen som smeller skikkelig ta knekken på en slik en? Kjørte til Notodden i sommer og traff en kant som veivesenet hadde glemt å varsle om. Grrr. Bør jeg sende regningen til dem?
Attachments
2F76F126-494A-43B1-9AAD-27E2442D3D30.jpeg
2F76F126-494A-43B1-9AAD-27E2442D3D30.jpeg (50.44 KiB) Viewed 2380 times
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Post by dagmatti »

Jeg byttet venstre bak for 2 år siden, da var det pakningene mot stempelet som lakk. For et par uker siden røk den på høyre side bak, da var det anlegget mot kula som var irret bort! Jeg var på hytte oppi fjellet... Kom oss hjem ved å sage et par treklosser som jeg satte imellom der gummimuffene er bak, da ble den så høy at lekkasjen stoppet! Men for en fjæring... :shock:

Den foran hat vel pakninger og kan irre også. Men hvor kommer det ut? Pakninger kan byttes billig bak ihvertfall.


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Post by tronde »

dagmatti wrote:... da var det anlegget mot kula som var irret bort!
Finnes løsninger for det.
tt.06.899_scale.jpg
tt.06.899_scale.jpg (34.69 KiB) Viewed 2364 times
Nytt punktgrafikkbilde.jpg
Nytt punktgrafikkbilde.jpg (165.78 KiB) Viewed 2364 times
http://www.autofrance.dk/

Kan godt være at det er noe få her i landet også.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Post by dagmatti »

Jepp, jeg kjøpte et par skiver med 42mm innvendig diameter på ebay. Men kjøpte også en brukt sylinder. Den brukte kom først med posten, så satte inn den, men er jo greit å ha skiver liggende. :) Men hvor pleier disse å lekke foran?

-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Post by tronde »

dagmatti wrote:Jepp, jeg kjøpte et par skiver med 42mm innvendig diameter på ebay. Men kjøpte også en brukt sylinder. Den brukte kom først med posten, så satte inn den, men er jo greit å ha skiver liggende. :) Men hvor pleier disse å lekke foran?

-m
Var dette noe ment spesielt som repsett, eller er det generelle skiver. Har du link?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Post by dagmatti »

Nei ikke rep sett. Jeg slipte av kanten på sylinderen, det gikk fint med en god fil, men har ikke testet. Kjøpte to typer:

https://www.ebay.com/itm/Flat-Washer-Co ... 2749.l2649

https://www.ebay.com/itm/10PCS-47x41mm- ... ect=mobile

Den med 10 pak er ganske tynn, men her kan man jo bruke flere. Den av kobber er tykkere, men den er av, kobber. :p Kan bli interessant med alu, kobber, stål sandwich. :) Så ville ha testet passe mengde av de tynne. :)


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Post by tronde »

Kobber er bare å glemme.

Dette er såpass grovt at det er fullt mulig å skjære ut et hull for hånd i ei passe tykk plate. Det er innvendig og tykkelsen som er kritisk. Utvendig er det ett fett så lenge godset gir nok styrke, og får plass. Dansken bruker aluminium med argumentet at da blir den skiva spist opp før resten av sylinderen går føyken. Er en viss logikk å spore der.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Post by dagmatti »

hehe, ja kobber kan bli morsomt. :) Men stålskivene kan godt hende funker. Jeg har fått de i posten nå så tar og tester om størrelsen er riktig for pakningen en vakker kveld. :)


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte fjæringssylinder på høyre side foran etter lekkasje

Post by dagmatti »

Har testet pakningen inni stålskivene nå, ser ut til å være perfekt match. På bildet er det satt på 5 skiver, det er litt tynnere enn pakningen, men går nok å teste med 4 også. :)

Image

-m
Post Reply