REGISTERREIM

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

REGISTERREIM

Post by Vidar »

Jeg fikk en utfordring da C5'en min var til service forrige uke. Det er en 2,3 liters diesel fra 2001 som nok synger på et av de siste versene. Det vil si at jeg ikke har tenkt å bruke mye mer penger på den hvis den av en eller annen grunn stopper. Men jeg trives med bilen som funker utmerket. Verkstedet som gjorde service 'en gjorde meg oppmerksom på at det var tid for registerreim-skifte og at de kunne gjøre jobben for kr 11 000. OK, tenkte jeg, der kom den reparasjonen som stopper bilen, jeg kjører bilen til reimen ryker, deretter er det vrakpanten. Så jeg takket nei til registerreim-skifte.

Men etter noen dager kom jeg på andre tanker, kr 11 000 var kanskje ikke så mye hvis det forlenger bilens liv et år eller to? Jeg sjekket når jeg skiftet registerreim sist og fant ut at jeg gjorde det i juli 2009 ved 147 000 km. Kilometermessig kan jeg legge til 160 000 km, dvs at jeg kan kjøre til bilen passerer 307 000 km. Speedometeret står nå på 292 000 km. Men så er regelen også at reimen skal skiftes før bilen blir 10 år eldre enn ved siste skifte av registerreim. Det tidspunktet passerte jeg for 5 måneder siden!. Dette gjorde meg svært nervøs. Reimen kan gå når som helst! Det ble faktisk svært ubehagelig å kjøre bilen. Jeg har selvfølgelig lurt på om det er viktigst med kjørelengde og at det sikkert går bra om reimen blir noen måneder eldre. Og slik har det vært i 5 måneder allerede. Nei, nå har jeg bestemt meg for å kjøre bilen minst mulig, og så få skiftet reimen en gang over nyttår.

Tar gjerne i mot noen kommentarer eller råd.
Bjørn Vidar
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: REGISTERREIM

Post by dagmatti »

Ikke godt å si egentlig, produksjonsvariasjoner kan gjøre at den holder vesentlig lengre, eller litt kortere, enn både km og tid skulle tilsi. Normalt er det vel en del margin her...

Kan det være et alternativ å bytte reima selv? Da blir det nok mye billigere. :)


-m
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: REGISTERREIM

Post by Vidar »

Det er jo fristende å bytte reimen selv. Jeg har bare skiftet registerreim en gang i mitt liv, og det var på en GSA i forbindelse med at jeg byttet motor på bilen.25 år siden! På GSA'en var det oversiktlig og greit, ettersom hele fronten var plukket ned. Det forekommer meg mer komplisert og trangt på C5'en. Skal tenke på det!
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: REGISTERREIM

Post by Vidar »

Jeg skiftet registerreimen hos Auto2000 og satser på at jeg får bilen godkjent ved neste EU-kontroll. Da har jeg en herlig bil i 2 år til!
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: REGISTERREIM

Post by dagmatti »

Hva kostet det å bytte på den? :)

-m
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: REGISTERREIM

Post by Vidar »

Beklager sent svar på dette spørsmålet. Jeg betalte kr 10 500 for jobben med ny registerreim.
Post Reply