BREMSESTEMPELVERKTØY

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

BREMSESTEMPELVERKTØY

Post by Vidar »

Jeg prøver å skifte bremseskiver og klosser på min 2001 C5. Jeg har imidlertid oversett at stemplene må presses tilbake for få plass til nye klosser. Til dette brukes det et verktøy. Er det noen som vet hvor en kan kjøpe dette verktøyet. Går det bra med Biltemas verktøy, eller må jeg til Citroen og kjøpe spesialverktøy? Fint om noen kan gi råd om dette.
Vidar
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: BREMSESTEMPELVERKTØY

Post by Vidar »

Glemte å si at dette gjelder foran. Stemplene bak kan vel bare presses tilbake. :?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: BREMSESTEMPELVERKTØY

Post by dagmatti »

Hei,

jeg byttet skiver og klosser på min for et par år siden, og mener å huske jeg kun brukte to flate skrutrekkere (jeg har ihvertfall ikke noe verktøy for dette). Men det er slik at man skal skru motsatt vei på en av dem, jeg klarer ikke å huske i farta hvilken som var hvilken vei, men tror det står i Haynes (kan sjekke senere).

Tror også det er lurt å koble fra bremseslangene slik at du ikke dytter (gammel) væske tilbake i systemet.


-m
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: BREMSESTEMPELVERKTØY

Post by Vidar »

Takk for svar. Skjønner ikke helt hvordan du løste det med skrujern, men jeg ser at det er mulig å vri med annet verktøy. Regner med at en må presse inn samtidig. Det er rett, det står i haynes at det skal vris mot klokken på høyre hjul og med klokken på venstre hjul. Jeg kjøpte et verktøy av Biltema i morges og er spent om det kan brukes.
v
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: BREMSESTEMPELVERKTØY

Post by dagmatti »

Ja det skal vel klemmes samtidig som det skrues, men det er ikke tungt å skru; er ganske sikker på at jeg fikk det til med et par skrujern, ett i hver hånd. :)


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: BREMSESTEMPELVERKTØY

Post by tronde »

Originaldok.

Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: BREMSESTEMPELVERKTØY

Post by dagmatti »

Hm, trenger ikke koble av bremseslangen mao! :)


-m
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: BREMSESTEMPELVERKTØY

Post by pigland »

Jeg klarer meg med et enklere sett fra biltema som de ikke har lengre, men ville kanskje vurdert dette?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000031723

Bremseslanger pleier jeg ikke å koble fra, men når man først holder på kan man jo bytte bremsevæske siden kokepunktet blir kontrollert på EU-kontrollen.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: BREMSESTEMPELVERKTØY

Post by Vidar »

Takk for gode råd. Fikk tak i passende verktøy og fikk presset og skrudd stemplene inn. Skiftet skiver og klosser på alle 4 hjul. Bremsene ble supre og bilen ble godkjent ved EU kontrollen.
Post Reply