FORSTILLING PÅ C5 2012 MOD

Moderator: moderator

Post Reply
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

FORSTILLING PÅ C5 2012 MOD

Post by Vidar »

Fruen kjører en C5 2012 modell. Da vi hadde den til service denne uken, bemerket jeg at der var lyder i forstillingen som tyder på at stabilisatorstaget trolig måtte skiftes. Tilbakemeldingen fra verkstedet var imidlertid at at det ikke var stabilisatorstaget det var noe galt med, men en kule i hjulopphenget. Hjulopphenget på denne modellen er tydeligvis helt forskjellig fra min gamle 2001 modell, så vidt jeg skjønner.

Er det noen som kjenner denne modellen bedre enn jeg? Fins det noen bilder som kan gi brukbar forklaring av hvordan hjulopphenget er skrudd sammen?

Bjørn Vidar
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: FORSTILLING PÅ C5 2012 MOD

Post by mads »

Jeg har knapt holdt i kringla på en C5, men en del av dem har et C6-lignende apparat (ja, intet mindre) inni framhjulet for å holde det så-dær på plass: en diger tingest med drivaksel gjennom og kuler, kalipre, styreled montert på. Hele greia kommer visst som en del, men så finnes det 3.parts-deler som kuler/foringer å bytte på tingesten.

Klokere..? :)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: FORSTILLING PÅ C5 2012 MOD

Post by pigland »

For oss som ikke har tilgang til originale kataloger, så har Eurodel.no nokså gode tegninger.

hvis du velger bil (reg.nr) og klikker videre på bildeler, så blar du litt ned der det står Original bildelkatalog.

Tast inn chassisnummer, så får man opp en lang liste. Velg Front axle, og videre så får du opp bildet.

forsøker å legge inn lenke fra katalog for min 2011-modell her. Om du heller går inn på sida, så kan du også få opp liste over delene med referanse til bilde.

Image
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: FORSTILLING PÅ C5 2012 MOD

Post by tronde »

pigland wrote: Wed 10 Feb, 2021 20:39 For oss som ikke har tilgang til originale kataloger, så har Eurodel.no nokså gode tegninger.
Den du viser her er hentet direkte fra Citroën, så det er ikke noe bedre å finne der. Det du kan få bedre originalt er arbeidsbeskrivelser, men det koster enda mer enn delekatalogen.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: FORSTILLING PÅ C5 2012 MOD

Post by dagmatti »

Det ser ihvertall rimelig kompakt ut :!:


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: FORSTILLING PÅ C5 2012 MOD

Post by mads »

tronde wrote: Thu 11 Feb, 2021 16:53 Det du kan få bedre originalt er arbeidsbeskrivelser, men det koster enda mer enn delekatalogen.
"Skru ut skruen." ..ermm, mnja.. Men den er knekt ;D
Vidar
Posts: 76
Joined: Wed 11 Sep, 2013 22:36
Location: Stavanger

Re: FORSTILLING PÅ C5 2012 MOD

Post by Vidar »

Hei og takk for gode innspill. Jeg konkluderte med at jeg ikke ville skifte denne kulen selv og bestilte det gjort hos Auto 2000 i Stavanger. De gjorde jobben for kr 6500. Har et bilde av den delen som de tok ut, men jeg finner ikke ut hvordan jeg får det inn i teksten. Det er nr 14 i bildet til Pigland. Jeg synes nok det er tidlig at denne delen måtte skiftes, ca 120 000 km. Bjørn Vidar
Post Reply