Småproblemer i varmen

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Småproblemer i varmen

Post by olav48 »

Det har ikke vært så voldsom sommervarme i år, men nok til at min trofaste CX25 turbo 1986 kommer opp med noen irriterende småproblemer når den har kjørt noen timer i 20 grader eller mer:
- varselblinkeren slutter å virke (ikke lys i bryteren heller)
- hornet slutter å virke
Disse faller ut på ulike tidspunkt, de går kanskje på ulike kurser også? Men begge fungerer altså som de skal på noenlunde kald motor. Jeg har gått over sikringene, uten resultat. Motortemperaturen selv reguleres fint 78 - 93 grader sommer som vinter, så hunden ligger vel begravet et annet sted?
Jada, jeg har hørt at eldre damer kan ha hetetokter, men det er vel noe helt annet :?
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Småproblemer i varmen

Post by mads »

olav48 wrote:vinter
Her datt jeg litt av.. Mest fordi "vinter" er blitt noe griseri når vegvesenet har ødelagt det. Nuvel.

Det du beskriver er helt vanlig for gamle ledninger. Som ofte er litt korrodert i enden, litt gamle i isolasjonen, gjerne med litt knekte ledere rundt forbi og helt sikkert med flere lyter. Når de så blir varma opp og blir myke og bløte så starter moroa..

Hvis varme er en greie kan du jo starte der berørte deler får mest av det (varme, altså): Snu en kabelbunt, heng noen ledninger litt annerledes, bytt en stump ved mistanke. Skulle jeg tippe (hvilket ikke er noen verken etterrettelig eller pålitelig metode) er det strømtilførsel som svikter når en kontakt eller skjøt blir varm og glipper.

Men horn og varselblink, altså the park-any-where-button.. Joda, skjønner, noe må vel til for å komme seg fram med snurrboCX i tettbygd strøk.. 8) :lol:
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Småproblemer i varmen

Post by olav48 »

Takk Mads .. jeg trodde knekte ledere hadde noe med utbrent ledelse å gjøre :)
Får vel gi lavere prioritet på dette etter at Numedal ble gjennomkjørt i 29 gr C uten at problemet dukket opp :D Det er kanskje slik at problemet lever i temperaturintervallet 20 - 25 gr, og da begynner det å bli krevende for en amatør i faget! Men å snu kabelbunter høres ut som et bra vinterprosjekt :shock:
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
Post Reply