Lading

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Lading

Post by Tor Olav »

Min nyinnkjøpte 88 GTI automat vil ikke lade dersom motoren ikke først ruses opp til ca. 3.000 omdreininger. Etter dette, lader den såvidt jeg kan skjønne også på lavere turtall, men man altså over en viss terskel for at den skal lade. Interessant er det også at ladelampa ikke lyser selv om den ikke lader.
Hvis man putrer av gårde i lavt turtall fra starten av vil den etter hvert gå tom for strøm.

Dette er et problem jeg ikke har vært borti før med mine fem tidligere CX'er... Noen som har noen erfaring på hva som kan være galt?
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Dette har kjenner jeg igjen fra tre av mine biler, en må til og med ruses en god stund før den vil lade. Er ikke sikker , men det er vel typisk børster?
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:Dette har kjenner jeg igjen fra tre av mine biler, en må til og med ruses en god stund før den vil lade. Er ikke sikker , men det er vel typisk børster?
ikke bare børster, men spenningsregulatoren. Den koster ikke allverden og er enkel å skifte. Skift denne og bilen vil sannsynligvis lade som den skal. Dessuten er dette enkelt å måle med et spenningsmåler. den skal lade 14,2 V på tomgang. Lader den mindre f.eks 10 V er det på tide å skifte det som er nevnt ovenfor. Sjekk også om reima er stram nok.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Dynamoen ser ut til å ha vært skiftet en gang for ikke alt for lenge siden, og når den først lader, så lader den OK, så jeg tror ikke det er noe børsteproblem. Tidligere eier hevder å ha målt spenningen til 13,8 volt, men jeg tror det er etter rusing, jeg merker at lysene blir sterkere når jeg ruser bilen etter start. Ikke helt sunt med kald motor, dette...

Høres logisk ut at det kan være spenningsregulatoren, men trodde ikke at slike gikk i stykker lenger? Fra min VW/Audi-periode i min spede ungdom minnes jeg å ha byttet en, men det er mer enn 20 år siden...
Koster vel ikke så mye å prøve.
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Høres logisk ut at det kan være spenningsregulatoren, men trodde ikke at slike gikk i stykker lenger?
Å jo da, det hender. Men om det er skiftet regulator i en dynamo uten at sleperingene er skiftet kan det fort oppstå problemer. Jeg vil anbefale deg å ta ut dynamoen, demonter regulatoren og sjekk børster og sleperinger. Sett den i en benk og prøvekjør den. Er mye greiere å prøve før du monterer den igjen.
Får du problemer har jeg overhalte dynamoer som hører klubben til.
Mvh
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Jeg har tenkt at det er regulatoren Tor Olav, viftereimene er nye og drar som de skal. Biltemas regulator til BX passer Paris Rhone/Valeo dynamoene og koster 150,- eller noe slikt.

Men du har jo tenkt å ha den en stund, så en bytte dynamo er kanskje det sikreste. Alle mine GTI´er har vært plaget av det samme, så jeg reagerte ikke noe videre på denne feilen. Men ikke rus den på tomgang/kald, dra den litt ut i første gir istedet til feilen er reparert, kassene tåler ikke så godt tomgangsrusing har jeg hørt (høyt oljetrykk).

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Biltemas regulator til BX passer Paris Rhone/Valeo dynamoene
Vær bare klar over at det ikke er samme regulatoren på dynamoen på 20/22 motoren som på 25 motoren. (Dynamoen på 22/20 går andre veien også).
Mvh
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Hvor mye skal du ha for en overhalt dynamo til en 25GTI, Jonsto?
Du får den gamle i retur hvis du vil :)
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Lading

Post by hl »

Hadde same feilen. Ladelampen lyste ikkje, men batteriet gjekk stadig tomt. Problemet viste seg å vera dårleg kontakt i kabelskoen på den tynne ledningen som er kopla til dynamoen. Ny kabelsko, og problemet var løyst.

Helge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

dårleg kontakt i kabelskoen på den tynne ledningen som er kopla til dynamoen. Ny kabelsko, og problemet var løyst.
Da fikk du ikke magnetiseringsstrøm til dynamoen. Det må den ha før den begynner å lade.
Mvh
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Lading

Post by Tjensen »

Jeg skiftet til ny dynamo (dvs generator, og bytteenhet fra en firma på sørlandet) og etter det har ladelampa lyst til først gang jeg gir gass. Antagelig regulatoren. Aldri skapt problemer, så jeg lever med det.
CX Turbo 1 1985
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

...og etter det har ladelampa lyst til først gang jeg gir gass.
I instruksjonsboki står det under Ladelampe:
"Kan lyse når motoren går på tomgang, og skal slukke straks man trår på gasspedalen."
So dette er nok OK.
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Tor Olav wrote:Hvor mye skal du ha for en overhalt dynamo til en 25GTI, Jonsto?
Du får den gamle i retur hvis du vil :)
Anbefaes..
Har et jonsto agregat i bilen.
dengår på over 80% belastning hele vinteren.
har
50+120+100+100+120+50 W lys i fronten. Når vifta går på fullt og det 110 A batteriet skal ha sitt grunnet mye gløding. Og musikken går tungt og hardt hele tia. + dill og dall og baklys bakrutevarmer rompevarmere speilvarmere +++ Da går det varmt frammi elektroavdelingen der. :)

Men den har levert utrolig bra.

Den hadde litt hikke første 100 timene men gikk seg fort til.
Post Reply