Varmeseter

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Varmeseter

Post by Gilbert »

Ja, jeg er også medlem i kalde-rumper-klubben men nå tenkte jeg å gjøre noe med det siden jeg allikevel skal bytte alle setene.

Elementet i førersetet var heldødt, så det har jeg byttet med nytt (det er de samme til BX). Et tips ved remontering kan være å spraye på litt kontaktlim på det nye varmesetet etter at det er montert slik at stofftrekket sitter pent i bunnen. Eller kanskje noen striper dobbelsidig tape; jeg vet ikke, jeg er ikke salmaker. Det tenkte jeg ikke på før etterpå, så nå ser det bittelitt shabby ut.

Bryterne er en smule tvilsomme, men jeg har ikke gått over dem enda. I mellomtiden har jeg brukt en jeg vet virker fra konas AX.

Fortsatt ingen spenning i kontakten under setet. Eller dvs. jeg måler 14mV når bryteren er av (lampen i bryteren lyser svakt) men når bryteren går på måler jeg 0mv.

Jeg trodde reléet var ved høyre eller venstre kne, men etter å ha prøvd å bytte med gode reléer har det ikke hatt noen effekt.

Etter utsagn fra citroenakuten skulle det kanskje være under askebegeret eller ved lyktene, men det tror jeg var gjetning. Jeg har ihvertfall ikke funnet noe relé på de stedene jeg ikke kan gjøre greie for.

Kablene fra bryterne går fremover og opp på høyre siden av varmeapparatet. Hvor de blir av da, er det forhåpentligvis noen som vet.

Jeg minnes at dette var tema for en mekkekveld annonsert i gasskula en gang, så det må være noen der ute som har peiling.

Hjelp!! Gilbert

PS. Ingen av El-skjemaene jeg har studert nevner varmeseter med et pip. Why oh why didn't I take the _blue_ pill... :wink:

PPS. Jeg _har_ sjekket sikringene. Kan det være konnektorPCBen som sikringene står i som er irret i stykker igjen? Uansett skal det jo være et relé et sted?
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Herlighet, man skal nå plages også da...

Etter å ha forhørt meg en del, søkt en del mer og lest http://194.236.34.199/frenchie/cx/sm/g12-86-06.pdf som er "Elschema CX, Svensk extrautrustning (5 sidor, 2.97 MB)" ser man at føden til varmesetene kommer gjennom sikring 2 og et relé og så gjennom sikring 14. (Reléet er jeg ganske sikker på er den midterste av tre på venstre side av rattstammen på min; jeg har ikke tatt av dekselet på nytt for å sjekke)

Sikring 14 ja, var det ikke noe rart der mon tro. *Titter på sikringsbrettet* Akkurat ja, det var der det var slisser til en sikring men ingen "innmat" på brettet. Det var det brettet jeg byttet fordi det som sto i da jeg kjøpte bilen var gåent.

Og jeg har byttet med et som _ikke_ har krets for skandinavisk ekstrautrustning! :shock: (Setevarme og lykteviskere). Forsyningen til denne utstyret er gjennom to blå ledninger i en plugg innerst til høyre på sikringsbrettet. Et nytt bytte til den fra TRI-en jeg nettopp har slaktet og voilà :D Det vil antagelig virke om en mekker til en sikring mellom de nevnte blå ledningene for dem som måtte ha samme problem og ikke har et annet brett å bytte med, men jeg kan ikke tenke meg at det er mange...

Hilsen Gilbert, medlem av "hot ass"-klubben :wink:

Som nå har laget mange små hull i det sorte plastdekselet under sikringsbrettet slik at det vannet som drypper ned på brettet ett eller annet sted fra skal renne videre og fordampe og ikke irre opp banene igjen.
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
Torres
Posts: 59
Joined: Tue 04 Nov, 2003 13:56

Post by Torres »

Gilbert wrote:Som nå har laget mange små hull i det sorte plastdekselet under sikringsbrettet slik at det vannet som drypper ned på brettet ett eller annet sted fra skal renne videre og fordampe og ikke irre opp banene igjen.
He he. Noen ganger kan det gjøres enkelt! :D
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Ja enkelt ja, jeg reiser til Fillipinene og kommer hjem 24 februar. Og kald rumpe er ikke noe problem.

Da håper jeg verste kulda har gitt seg :lol:

Blir vel ikke lett å finne seg en CX der nede tror jeg, men det føles godt at de jeg føler mest for her hjemme står tørt og godt.

Ligger rundt 28-30 grader der nå, det kaller jeg hot....

Litt trist å gå glipp av julegløggen i CX klubben men men.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Jeg har nå fått inn nye seter i min kjære bil.. men kontaktene for varmesetene på de nye setene og de gamle var forskjellige.. så jeg har ikke koblet de til enda.. Er det viktig her at jeg ikke bytter om på pluss og minus?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det viktig her at jeg ikke bytter om på pluss og minus?
Kan i farten ikke se at det skulle ha noen betydning om du bytter pluss og minus. Dette er en egen krets, og hvilken vei strømmen går skal ikke spille noen rolle. Prøv du, skulle det bli feil ryker vel sikkringen :wink:
Mvh
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Det er rein motstandstråd i setene, så det har ingenting å si. Det eneste andre elementet er termostaten i sitteputen, men jeg kan ikke forestille meg at strømretningen skal bety noe for denne. Koble i vei sier nå jeg!

PS Forutsatt at du har ikke noe annet elektrisk i stolene med felles jord til varmeelementene. Hydractive Beta I med oppstramming av ytre sidestøtte i setene ved krapp svingning for eksempel. Nei forresten, den var vel hydraulisk :wink:
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Hehe.. ok, får få på noen kabelsko i kveld og prøve.. spent på å se om varmen i disse setene funker :-D
Post Reply