Død motor !!!!! Panikk !!!!!!

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Tjensen

Død motor !!!!! Panikk !!!!!!

Post by Tjensen »

29 feb om kvelden. Jeg har kjørt 40 mil den dagen og bilen er god form.
Så stopper den på tomgang, og lar seg ikke starte igjen. Jeg sjekker alt mulig. Big Blue er nettopp byttet og jeg hører det klikker. Startsperren fra alarmen har ikke løse ledninger. Det lyser ikke faregult fra bensinmåler.

Siden det er vinter og kaldt og jeg skal fly neste morgen kl 0645 må jeg la NAF kjøre bilen til et merkeverksted som ikke er av de mest entusiastiek eller ryddige (Scanauto) . Jeg venter meg det verste fra dem, så langt har de utsatt til 16/3 å i det hele tatt se på bilen...

Noen ideer ?. Alle lys lyser som de skal, startmotern surrer pent og det er HELT DØDT
Bjørn S.
Posts: 18
Joined: Wed 14 Jan, 2004 10:10
Location: Oslo

Post by Bjørn S. »

For å forsøke eliminasjonsmetoden:

Bensintilførsel:
- Fungerer bensinpumpa? Hvis ikke kan det være dårlig ledning/kontakt eller gåen pumpe. Hvis ja, er det kanskje lekkasje i bensinslangen (som jeg selv nettopp har vært ute for, se http://www.citroencx.no/forum/viewtopic.php?t=88)? Fungerer evt. innsprøytningen? Her er det vel en egen styremodul, tror jeg. Kanskje den er gåen eller har noen dårlige tilkoblinger.

Elektrisk:
Siden alt ser ut til å fungere, og starteren går rundt, og hvis det kommer bensin frem, må(?) det være selve tenningskretsen - coil, tennpluggledninger, tenningsmodul.

Andre tips???
webmaster
Site Admin
Posts: 141
Joined: Wed 17 Sep, 2003 12:52

Post by webmaster »

Er Big blue et kallenavn for Svinghjulsføleren? om ikke så kan det være en idé kanskje?
MartinZ

Post by MartinZ »

Big Blue er vel releet for tenning og bensinpumpe.

Min CX 25 TRi har jo hatt et mystisk problem som likner dette:
Nå har imidlertid bilen gått fint i to dager, og det eneste jeg har gjort er å rense alle synlige kontakter og byttet tennplugger (De var dog ganske runde i toppene).

mvh Martin
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Vet ikke hvordan det er på Turbo modellen men på min GTI var det MYE irr og skitt og gammel lhm på multistikk til spredere, bak reservehjul nedenfor lhm reservoir. Kontakten får en dose hver gang det fylles på lhm.

Mitt problem var, at selv om det kom bensin frem, det var gnist på plugger, men ikke antydning til start. Bilen hadde aldri før hatt startproblemer. Spylte på med elektronikk rens i kontakten, og da startet den igjen. Verdt et forsøk kanskje?

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply