Dør høytaler

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

ja, det er klart. Men skal man ha 4kanals RMS 100W så er vi jo oppe i 6-7000,- ny! :shock:

Men kjøper man denne:
http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI ... Catg=11956
Og denne:
http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI ... Catg=22470

Kansje til og med to av den forsterkeren, for å drive domene også. Da blir det ikke så værst dyrt. Men lurer på om det følsomme elektriske anlegget til CX'en tåler det :?
Last edited by s.bjelke on Tue 23 Aug, 2005 21:55, edited 2 times in total.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Se her:
http://www.mamut.com/dynabel/subdet371.htm

BILLIG brukbar 13cm som går rett i dørene.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

http://www.mamut.com/dynabel/subdet371.htm

Her finner du også "SAGA" forsterkere, SVÆRT rimelig og bra dimensjonerte.
har masse Citroèn:-)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Supert, takk for tipset!

Du som vet så mye :wink: Du kunne vel ikke forklare hvordan man skal bruke høypass og lavpassfilteret?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Går ut ifra at du da tenker på de innbygde fitrene som er i bilforsterkere.

Høypass: Tenk da at du slipper igjennom de høye tonene(høy-passerer), dvs. diskant

Det akkurat motsatte med lavpass, det du justerer er ved hvilken frekvens du vil at filteret skal kutte, høypassfiltre deler vel gjerne fra 200Hz og oppover lavpass vil jeg tro at du kan dele fra 500Hz og nedover. Dette vil nok variere fra filter til filter (forstrker) noe forsterkere har jo også spesielle filter for sub-frekvenser, i bil vil det gjerne være ca150Hz eller lavere, Når vi snakker om subb i bil kan du glemme frekvenser noe særlig under 40Hz, her vil kupe'en være begrensende. Billig trøkk får enkelt med 15" fra Ljudia, de har noen flotte "krom"liknende elementer med plast membran, ypperlig i bil.
har masse Citroèn:-)
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Både Sony og Pioneer har en serie med 13 cm innbygningshøyttalere som ser ut til å passe rimelig greit. De er ganske dyre i Norge, men jeg fant noen av de dyreste Sony-modellene på en tysk nettbutikk (www.carhifisenter.com) til en fjerdedel av prisen her i Norge...
Jeg har ikke kjøpt dem ennå, fordi jeg har hatt så mye annet å tenke på, men planlegger å gjøre noe med det snart.
Sony XS-GF 1330I kostet € 26.99 da jeg sjekket sist, det er jo ikke så ille. Man må betale litt ekstra for frakt, men så slipper man å dra til butikken...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Har satt sammen et lite "kit"
Spilleren er veldig dyr, og det behøver den ikke være, er vel mere en ønskedrøm :roll:
Men uten spiller ligger man på 3500,- Og da har man anlegg som er perfekt til videre utvidelse.

1x Blaupunkt Woodstock DAB54 - DAB\CD spiller for bilen - www.bilradiospes.no - 3990,-
1x dynaBel BF1702 2x170 Watt RMS - Vnr. BF 0804 - www.mamut.com/dynabel - 2198,-
2x Delefilter 2veis - www.mamut.com/dynabel - Vnr. Dy 9090 - 196,-
2x Peerless 53-NDT-811435 - www.ljudia.no - Art.nr: 930527 - 450,- (for to) diskant som skal i dørhåndtaket 100W
2x Peerless WR130-830512 - www.ljudia.no - Art.nr: 195036 - 590,- (for to) 5" som skal i dørene 110W

Så senere kan man sette to 9x6 på samme forsterker i hattehylla og en 12" sub, også i hattehylla.
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Jeg ville ha prioritert bedre høyttalere og satset på billigere spiller. Og heller to gode høyttalere i dør og to gode i hattehylle enn å bruke penger på diskanthøyttalere foran.
Min GTI har for tiden åtte dårlige høyttalere og lyden blir ikke noe bedre av det...
Jeg har en JVC CD-spiller som jeg ikke tror jeg ga mer enn 1.500 kr for og som fungerer utmerket. Jeg hadde en Blaupunkt CD-spiller i den forrige GTI'en min som ikke likte å bli montert "feil vei" - jeg måtte stadig vekk åpne den og fiske ut CD'er som hadde satt seg fast...

I XM'en har jeg en fabrikksmontert CD-veksler under forsetet - den optimale løsningen og glimrende lyd blant annet takket være noen gode høyttalere som er en del av pakken fra Citroën. Ikke helt i klasse med Bose og Harman Kardon, men fullt på høyde med det som leveres i mange dyrere biler i dag, blant annet Volvo V70.
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Det er ikke akuratt dårlige høytalere vi snakker om her......
Og det er alment kjent at det er prioritereing av de framre høytalerene som er viktigst. Jeg bytter jo ut de vanelige coaxene med en bassmellomtone, derfor også diskantene. De rene bassmellomtonen gir meget bedre\renere lyd enn vanelige coax.
Går ann å bruke peerless fra Eltek også da 398,- pr stk. 70W RMS, dette er meget gode høytalere. Det er 62mm brønn i dørene, så sålenge høytaleren ikke er lengere en dette kan man åpne vinduet også. Tror disse høytalerene er 61mm så det er på håret.
Og spilleren var jo bare en ønskedrøm, som jeg nevnte litt lengere oppe :wink:
Tor Olav
Posts: 285
Joined: Wed 12 May, 2004 22:44
Location: Bærum

Post by Tor Olav »

Jeg kjenner ikke Peerless-høyttalerne, så jeg skal ikke uttale meg om dem, men lyden blir betraktelig fyldigere i kupéen når du har høyttalere bak - når jeg kjører fader'en helt frem blir lydbildet betraktelig tynnere, selv om jeg har noen skrekkelige Biltema-høyttalere bak (skal snart ut...).

Dørene tåler normalt ikke så mye bass uten at man foretar arbeid med å minimere vibrasjonene i plasten - bare høyttalergitteret i seg selv skrangler jo som et halvt sambaorkester...
6 CXer fra 1988 til 2007...
'00 Alfa Romeo 166 2.5 V6
'00 Volvo V70 2.0 Turbo (på vei ut)
'59 Mercedes 220 SE (under restaurering, en av ca. 100 igjen i verden!)
'91 Peugeot 605 SV 3.0 Aut. (som ny, pakket ned til neste generasjon)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Nei vibrasjoner er et problem, men jeg skal forsterke rundt høytaleren med trevirke og så skal det komme islasjonsmatter i døra. Og min er ikke så utrolig ille egentlig. Ganske bra for å være så gamle sprengte papphøytalere :P :wink:

Forstår godt at det blir "fyldigere" lydbilde med noen høytalere bak, men det kommer så ann på hva slags oppsett du har forran. Hva slags høytalere, hvilken forsterker og spiller osv.
Egentlig gasnke vanskelig å diskutere hvis man ikke kan ha bilene ved siden av hverandre for å høre. :)
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Og kanskje hvilken type musikk en spiller :wink: pling pling fra Kina
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Citrusen wrote:Og kanskje hvilken type musikk en spiller :wink: pling pling fra Kina
Ja, det er meget vesentlig! Bare vent, jeg skal bygge en dB CX en annen gang :wink:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Å få fylde(bass) er egentlig mye enklere enn en god mellombass/mid, derfor ville jeg gjort som Simen her, og prioritert en god dør-løsning først. Bassen (sub) er meget mindre retningsavhengig og kan(må) bak da dette krever plass.
Avhengig av krav til "trøkk" så kan man enkelt og rimelig gjemme etpar 10-15 tommere under trekket i hattehylla (500pr.stk.) disse drives greit av en rimelig og god forsterker (1500 eller oppover) Et tips når det gjelder forsterkere er å se på sikringsstørrelsen, er denne på 20A eller mer (ja jeg vet at det finnes forsterkere som har mye mer) så får man en indikasjon på at den bruker endel strøm og dermed takler å drive store strømkrevende høytalere, som subber gjerne er.
har masse Citroèn:-)
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Her var det mye bra og noe dårlig.

Enig i at de høyttalerne som er originale i CX eller BX ikke er takk verdt lenger, de er rett og slett for dårlige til å gi god lyd. Ledningsnettet er heller ikke å anbefale å bruke ettersom det ikke er noe delfilter i tilknytning til de to elementene som det er plass til i dørene. Ett annet problem som kan opptre ved å benytte seg av det originale ledningsnettet her er at de to høyttalerelementene i hver dør er parallellkoblet noe som gir dobbel belastning på utgangen som skal drive dem. Dette kan være nok til å ta knekken på en god del forsterkere.

For å få god lyd i en bil trengs et realt frontsett, det straffer seg å spare på kvaliteten her. Ett 5,25"komponentsett med justerbart utvendig delfilter er absolutt å anbefale. Å kombinere elementer og delfilter fra forskjellige fabrikater vil gi en langvarig justeringsjobb for å legge delfrekvensen riktig i forhold til de forskjellige elementene som tilkobles.

Selv har jeg benyttet høyttalere fra DLS av type Reference R5 i min serie2 (http://www.dls.se). Det er god plass til delfilteret i nederste delen av dørpanelet samtidig som det er feste for skruer der slik at filteret kan settes fast. Diskanten festet jeg med en plate som jeg skrudde oppunder de festeørene som finnes under dekselet. Bass/mellomtoneelementet passer rett inn i festene i døren, men magneten på elementet er såpass stort at den stive plasten bak panelet måtte modifiseres slik at magneten fikk dypt nok hull.

Husk ellers på tverrsnittet på kabler både når det gjelder strømtilførsel, jording og høyttalere. Gode jordingspunkt er også en vesentlig detalj, ikke minst med tanke på støy. Det er også en fordel med en stor kondensator tilkoblet strømforsyningen tett ved forseterkeren. Dette gjør at forsterkeren kan trekke noe mer strøm over en kort tid enn kablene fra motorrommet kan levere, vil gi renere lyd og fjerne kutteproblemer ved kombinasjonen høy lydstyrke og sterke peaks i musikken.

Ellers kan jeg anbefale denne siden når det gjelder utstyr og produkter for å få god lyd i bilen: http://www.emtech.no

Ta gjerne kontakt for råd og vink hvis dere ønsker.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
Post Reply