Dør høytaler

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Dør høytaler

Post by s.bjelke »

Det er jo plass til noen små høytalere i dørene, rett ved vindusbryterne. Hullet måler 6cm i diameter, men høytalere med denne størelsen har i hvertfall ikke jeg funnet.
Er det noen som har funnet\kjøpt\stjålet slike høytalere? Hadde vært en utrolig forbedring i lydbildet med noen diskanter der 8)

Mvh
Simen Bjelke
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Forbedringen er minimal, men det er for så vidt også innsatsen for å få disse på plass, ledninger etc. ligger jo klart. Du finner originale høytalere på høgger´n, se etter BX, ikke CX,. BX´ene har disse småtassene opp på dashbordet i hjørnene, og de fleste biler har disse. Du kan jo også se etter peugeot 305/405 etc. Har samme høytalere. Dette er originale høytalere som også ble satt i CX.

Eller så kjøper du et par små diskanter type "Biltema" eller no´ og limer de til dørsiden under "gitteret" til diskantene, men originalt blir best.

Mens du er på høggern og raner BX´er kan du jo se om du finner bryter og kontrollboks+ ledningssett til "sekvens" vindusheis, dvs. ett-trykks bryter som sender vinduet helt ned og helt opp med ett lite trykk (har også "vanlig" kjørefunksjon til vinduet), alt ligger i førerdøren på BX. Andre deler som ofte overlever/er nyere i BX´er er brytere til el. speil og tåkelys (lys + brytere). Tåkelysene suger, men hart man dilla på utstyr så...

Tron
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

det finnes høttaler elementer som passer. Ikke det at jeg skal skryte av Biltemas hifi produkter, men de har noe de kaller "softdome". Et bedre navn kan være satelitt høyttaler. Ved å benytte seg av slike kan man bruke disse som diskant mellomtone og ev. legge en subwoofer under setene eller eventuellt bak setene. Et slikt system forusetter at du har en effektforsterker med mange non utgangskanaler for drive alt i fra 3 til 7 elementer. "softdome" har frekvensomfang 5.000 Hz-20.000 Hz (diskant), imp. 4 W, 90 dB/1 W/1m. Totalmål: 45 x2 5 mm (Øxd)., så de skulle passe med en liten individuell tilpassning. Ved montering ville jeg anbefalt å strekke opp nye kabler til forsterkeren. slike høtalere kan også brukes i bakdøra. En ev. oppkobling slik jeg ser det kan være:

2 "softdome" + 2 6" mellomtone i fordørene + "softdome" i bakdørene + subwoofer under setet eller i hatte hylle (ev. en 10-12" i hatthylla). dette forutsetter selvfølgelig en effektforsterker.

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=78514

om du vil bete dobbelt så mye og få kvalitetselementer kan denne anbefales:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1438

de orginale papp elmentene som leveres orginalt ville jeg ikke brukt tid på å montere, de er mildt sagt elendige.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

de orginale papp elmentene som leveres orginalt ville jeg ikke brukt tid på å montere, de er mildt sagt elendige.
De fleste nyere BX´er har ikke pappdiskant, men et eller annet mer eksotisk virkningsprinsipp og/eller materiale. De er helt ok, ikke High End akkurat, men greit. Og så passer de perfekt i den originale åpningen og de originale monteringshullene til skruer etc.

Tron
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citpilot wrote:
de orginale papp elmentene som leveres orginalt ville jeg ikke brukt tid på å montere, de er mildt sagt elendige.
De fleste nyere BX´er har ikke pappdiskant, men et eller annet mer eksotisk virkningsprinsipp og/eller materiale. De er helt ok, ikke High End akkurat, men greit. Og så passer de perfekt i den originale åpningen og de originale monteringshullene til skruer etc.

Tron
vi tro du har rett i dette ang BX. Det er også viktig å huske på at elementer taper seg betaktlig etter å ha sittet 10-15 år i en bil i vårt klima. Problemet er at spoler og metallet i elementene ruster og irrer. Magnetene taper seg også. Polypropolenmateriale i "nyere" elementer holder seg lenge og er nermest uslitelig, men de er i likhet med pappelementer limt fast i elementrammen, og limet kan etterhvert tørke opp og løsne.

Poenget mitt er at vann og fukt kombinert med store variasjoner er høyttalerelentenes værste fiende . Husk også at en forsterker som ikke greier å "dra" elementene kan gjøre mer skade enn en som er tilpasset anlegget. For optmal glede av et musikkanlegg bør man planlegge og sette opp høyttalere etter visse kriterier. her finner du mange gode råd om hva man bør være obs på: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=34&ids=artID
Litt over middels interessert i Citroën cx!
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

hehe, dette var da fornøyelig å lese :lol: Og ta det med ro Citro1 Jeg har ikke tenkt til å bruke det eksisterende ledningssettet :wink: :P
Jeg har ikke planer om å bruke det eksisterende anlegget i det hele tatt. Det kommer en PC inn i bilen så snart lommeboka vokser. Kommer til å sette 5.25" (6" blir trenger kansje litt vel mye modifikasjoner) i dørene.
Men det er egentlig en annen sak, når det gjelder diskantene så er de 3" fra bilradiospesialisten for store. Og 1" er jo greit, men hadde jo vært fantastisk med noen 2", eller lignende Så hvis noen vet om en butikk der jeg kan få disse (helst ikke helt avsindig dyrt), ville jeg blitt glad :)

Og Citro1... skal vi starte dB konk? :lol: :lol: :lol:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

http//:www.ljudia.no Har akkurat det du er på jakt etter, tror det er Peerless med en "stor" dome med mål 53x53 mm tror den sitter som ett skudd! Og låter VELDIG mye bedre enn diskant type hugge-BX , er vel ca 200,- stk.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

De "bassene som sitter i døre er 5,25" og har nok også godt av å byttes, med de hatte hyllene i Berline får du jo faktisk inn tre stk 15" noe som skulle dytte mer enn tilstrekkelig med riktig forsterker. Break er en helt annen historie, men med u-ante muligheter :D :D
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

PS! Softdome og satelitthøytaler har ingenting med hverandre å gjøre.

Softdome kommer av Soft - membranmaterialet er av en myk variant / dome stammer fra membranfasongen.
Satelitthøytalere er et utrykk som brukes om høytalere som gjrne brukes som bak-høytale i et hjemmekino oppsett.
har masse Citroèn:-)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Oj, det var tre på rappen det Pål! :D
Takk for info om Ljudia, de har en helt forferdelig hjemeside, så jeg finner ikke produktet, men kan jo ringe.
Tenkte meg da fire av disse 53mm "dome" i dørene, 2x 5.25" i dørene foran
2x 6x9 i hattehylle og en 15" subb. Under hattehylla bygger jeg da selvsagt kasse til bassen og de to 6x9. Det er nok passe.

Tror jeg trenger ny dynamo og bateri jeg :roll:

hehe, neida. Har absolutt ikke råd eller behov for noe slikt. to nye "domer" og to nye 5.25"'ere foran bør gjøre susen. Blir ikke alt for dyrt heller, det er forsterkeren som koster. Skal man ha noe som drar de to "domene" på 100W og to høytalere på ca 200-225W så koster det flesk! :evil:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ja det er skjedd ett eller annet med den sida, den var enklere før, men jeg tror det må være noe galt der idag for jeg fant ikke jeg heller. Hadde jo tenkt å linke til produkt men fant jo ikke, så.... :(
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Image



Art.nummer: 930527
Peerless 53-NDT-811435
Normalpris inkl.moms: 225.00 / stk
Internetpris inkl mva: 225.00/stk

Manufactor: Peerless

Klikk for et større bilde
Klikk for et større bilde



Velkjent dansk produsent av høyttalerelementer som har produsert førsteklasses HiFi-elementer i over 75 år. Peerless- elementer brukes av ledende HiFi-produsenter over hele verden. Elementene brukes også til avansert billyd. Peerless er kjent for å lage robuste elementer, ofte med nye og interessante materialer. Peerless bilelementer har fått et veldig oppsving. Ved å dra nytte av sine kunnskaper om HiFi har Peerless kunnet utvikle en serie elementer for bil med enestående lydkvalitet.
1"" neodymium domediskant. Liten og smidig diskant, passer like bra i Hifi som bilsammenheng. Eff. 100 Watt. Føls. 90,1 dB. Frekv.omr. 3000 - 20 000 Hz. Imp. 8 Ohm. Anbef.delefrekv. >3500 Hz. Qts 1,55. Fs 1334 Hz. Ytterm. 54 mm.
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Der!! :wink:
har masse Citroèn:-)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Bukker og neier og svinger oss i dansen osv. :D
Lurer på om spilleren klarer å levere nok krefter til "domene" det er RMS 33W... så kunne jeg bruke en 2kanals forsterker til 5.25" Også skal jeg ha lyd fra PC inn til spilleren.

Hmmm ser jo ut til at jeg må kjøpe meg ny spiller også, detta blir dyrt :P
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

En gylden regel er vel å ikke spille så høyt at det begynner å høres "hardt" ut eller andre rariteter i lyden. Det som skjer om du presser en liten forsterker er at den "klipper" noe som i mange tilfeller vil gi spikerspenninger som igjen vil brenne av spolene i høytalerne, selv om disse er "store". derfor er det ofte en fordel å ha en stor forsterker og heller "spare" på høytalebudsjettet om man må det.
har masse Citroèn:-)
Post Reply