Dynamo - styrke

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Dynamo - styrke

Post by s.bjelke »

Lurer bare på hva slags dynamo vi har på bilene våre. Og hvor mye strøm den produsere.
Det er en plate med informasjon på den, men det er uleselig på min.
Hvis noen vet vennligst del det med meg :lol:

Og hvordan kan man evt. måle tilstanden på dynamoen? Jon driver jo med vedlikehold av disse, men ingen vits å restaurere en som er i orden.
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Pleier bare å måle hvor mange volt som kommer inn på batteriet med og uten elektrisk utstyr på, som lys, varmapparat og varmetråder.

bør vel lade overkant 14 volt uten belastning. Men dersom batteriet er toppladet går vel også ladningen ned.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Dynamo - styrke

Post by citro1cx »

s.bjelke wrote:Lurer bare på hva slags dynamo vi har på bilene våre. Og hvor mye strøm den produsere.
Det er en plate med informasjon på den, men det er uleselig på min.
Hvis noen vet vennligst del det med meg :lol:

Og hvordan kan man evt. måle tilstanden på dynamoen? Jon driver jo med vedlikehold av disse, men ingen vits å restaurere en som er i orden.
det kommer vel litt an på hvilken modell du tenker på og hvor mye ustyr bilen har. Normalt sett er vel dynamo på cx levert fra 50/60 Amp til 100 amp. Biler med mye ustyr og aircondition bør ha 100 amp. Din gti har kanskje 80 amp. Dynamoen kan måles med et enkelt multimeter fra biltema for under 100 lappen. Laddingen måles i volt. Den skal normalt måle mellom 13 og 14,2 volt. Målinger kan foretas på flere forskjellige punkter, men om du vil måle den direkte spenningen dynamoen prod. måler du direkte på dynamoen, og den bør da ladde tett opp til 14,2. Måling på batteripolene gir vanligvis 0,5-1 volt mindre. Hvis du måler for lite volt kan det være feil på batteri eller dårlige kabler eller rett og slett dårlig dynamo. i 9 av 10 tilfeller er det børstene i dynamoen som er slitt. Om du måler for høy spenning er spenningsregulatoren gåen, og den må da byttes. På Valeo dynamoer er børster og spenningsregulator i ett. Om du ikke er Houdini må du skru ut dynamoen for å skifte denne.
Post Reply