Varsellampe for vannivå

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citro1cx wrote:står så mye rart i disse manualene, men det er vel best å gjøre som de sier, bare for å være på den sikre siden, men jeg vet ikke helt om jeg skjønner poenget med det....men men, jeg bøyer meg i støvet for dem som leser manualen :oops:
Helt enig med citro1cx. Dette skjønner jeg ikke vitsen med. Men så er det vel bare erke byråkrater som tar det skrevne ord for absolutt sannhet.......... :shock: :cry:
Mvh
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

hl wrote:Ser no i servicemanualen at det står føljande:
FILLING AND BLEEDING THE COOLING SYSTEM
Fully open the interior heater control


?
Ikke noe mystisk med det, luft i kjøle systemet er ikke bra.
Lufte skruv på vannpumpen skal slippe ut luft fra systemet v/fylling av kjølevann.
Fully open the interior heater control er en god regel.
Luft kan medføre att punkter i toppen blir over opphetet, som kan være årsak til sprekker i toppen.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Fully open the interior heater control er en god regel.
Ja, men hvorfor? Det er jo full sirkulasjon på vannet gjennom varmeapparatregisteret enten du har full varme på inne i cupeen eller ikke. Det finnes jo ingen vannventil på disse bilene, om det ikke gjorde det på de tidligste modellene. :roll:
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Kanskje det har noko med den svarte kula attmed ekspansjonstanken å gjera? Kva funksjon har forresten den?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

hl wrote:Kanskje det har noko med den svarte kula attmed ekspansjonstanken å gjera? Kva funksjon har forresten den?
Vannet fra blokka går gjennom her før det går til varmeapparatregisteret. Det er den som så har forbindelse med ekspansjonstanken. Vannet får også en sirkuler bevegelse i denne slik at eventuell luft lettere skal frigies. Det fungerer nok vesentlig bedre med denne beholderen enn om det bare var påsatt en T.
Se skjema som du finner lenger fram i denne tråden.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Finnemann wrote: Ikke noe mystisk med det, luft i kjøle systemet er ikke bra.
Lufte skruv på vannpumpen skal slippe ut luft fra systemet v/fylling av kjølevann.
Fully open the interior heater control er en god regel.
Luft kan medføre att punkter i toppen blir over opphetet, som kan være årsak til sprekker i toppen.
dette kaller jeg "å blande føggel og fesk". luft i systemet har ingen ting med luft inn i kupeèn å gjøre. Det kommer ikke mer luft ut fra kjølesymet om du setter alle luftespjell på fullt gap. At luft i kjølesystemet er skadelig er helt riktig, derfor denne lufteskruen på vannpumpa som du nevner. Etter å ha tenkt igjennom dette kan jeg kun komme på en god grunn til å åpne heatercontrollen, og det er eventullt å sjekke om det kommer varm eller kald luft etter at du bytta kjøleveske. blåser det bare kladluft er det mest sannsynlig luft i kjøleanlegget og det må derfor luftes.
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

ja så løftet jeg på ullteppene og tittet litt på varme radiatoren og på høyre side er der en helt normal ventil for og oppne og stenge for varme i bilen.
da denne bilen er en 1976 import bil fra Nederland, kan jeg ikke svare for norsk importerte biler.
Og i min tyske CX bok står denne ventil benevnt som kule ventil.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

1976 import bil
Det forandrer sagen sa mannen han sagde i spiker. :wink: :roll: For som jeg sa.
om det ikke gjorde det på de tidligste modellene.
Har 2 stk. 76 mod., men de har jeg faktisk ikke kjørt med. På 82 mod. er det luftblanding. Vet ikke når de begynte med det.
Mvh
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

hl wrote:Ser no i servicemanualen at det står føljande:
FILLING AND BLEEDING THE COOLING SYSTEM
Fully open the interior heater control


?
Tipper det er en "klipp og lim" fra andre bilers bøker. I biler der varmen reguleres med vannventil er det absolutt et poeng. Forfatteren skriver det kanskje av gammel vane ;)
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
Post Reply