Varsellampe for vannivå

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Varsellampe for vannivå

Post by StaaleB »

Lampa for kjølevannivå (rød, med bilde av radiator i bølgeskvulp) lyste plutselig opp i går, under kjøring. Ekspansjonstanken var halvfull, så jeg fylte opp litt. Lampa sloknet og alt vel, men etter noe videre kjøring lyste det opp igjen. Nå var det ikke forsvunnet noe vann, så jeg ristet litt i tanken og lampa slokket. Så kom den på igjen etter en stund, men fremdeles uten at det var blitt borte noe vann, det står rett oppunder lokket. Derav slutter jeg at varslingssystemet består av en flottør, som tøyser det til. Er dette korrekt, eller fungerer det etter et annet prinsipp? Tenner lampa hvis det er for mye vann også? (Det skal vel være et par cm luft på toppen?)

Jeg fant ingen ledninger ut fra beholderen heller :?
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Derav slutter jeg at varslingssystemet består av en flottør, som tøyser det til.
Tror ikke det er flotør. Mener det skal være noe lignende som den som måler oljemengden på motoren. Altså en tråd av en eller annen sort. Åkke som, ta ut den delen og prøv å vaske den ren ved å spyle den med vann eller noe. Mener det skal gå å få ut den uniten. Kan sjekke nærmere på en tank jeg har om det er ønskelig.
En annen ting er at 22TRS ikke har dette utstyret originalt. Så om du ikke fant noen ledninger ut fra tanken er det vel ett eller annet som kødder med deg? :evil: (El feil på CX? :shock: er det mulig. :oops: )
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Heisann.
Jeg har det samme problemet, og min tank har et 1-2mm tykt lag av brun rustfarget masse..... Tror nok det vil hjelpe mye hvis jeg får bort dette, men skulle gjerne ha hatt det bort inne i hele systemet da. Finnes det noen (gode?) rensesystemer?
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

jonsto wrote: En annen ting er at 22TRS ikke har dette utstyret originalt. Så om du ikke fant noen ledninger ut fra tanken er det vel ett eller annet som kødder med deg? :evil: (El feil på CX? :shock: er det mulig. :oops: )
Mvh
Jeg leste et eller annet sted at mange mener det må ha vært en del alkohol med i bildet da det elektriske anlegget ble konstruert, men så ille kan det vel ikke være... :shock:

Er de bilene hvor dette ikke er standard, likevel utstyrt med varsellampa, bare at den skal være inaktiv? Eller er det slik at når varsellampa først er der, så tyder det på at slikt system er montert?

Jeg får evt ta ut tanken og se hva som finnes der inne. Moroa begynner! Dette blir bra! 8)
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Jonsto,er du sikker på at nivåindikatoren ikke er standard på TRS?
Begge TRS ene mine har dette,fungerende også.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

jank wrote:Jonsto,er du sikker på at nivåindikatoren ikke er standard på TRS?
Begge TRS ene mine har dette,fungerende også.
Sikker? Nei, er ikke sikker på noenting før jeg har sjekket. Er en stund siden jeg kjørte TRS. Mulig det er RSene som ikke har. Men i alle fall er det slik at om det finnes så finnes det også ledninger. Sitter i akterkant nokså langt nede.
Mvh
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Jeg fant feilen, dvs jeg fant ingen verdens ting oppi beholderen, bortsett fra kjølevannet, som ikke forsvinner heldigvis. Sensoren ser ut til å ha vært fjernet, og ledningen lå kveilet opp bakom beholderen, kortsluttet for at lampa ikke skulle lyse... Kontaktene var fulle av irr, så etter rens og ny kortslutning har lampa i alle fall sluttet å leve sitt eget liv. Etter et grundigere søk gjennom gamle tråder så jeg at dette ikke er en uvanlig måte for å få disiplinert denne lampa... :wink:

Kanskje jeg skaffer ny føler og setter i - eller kanskje ikke. Det ser ut som det er "et par" andre el-feil som skal få høyere prioritet først. Takk for tipsene i alle fall!
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

s.bjelke wrote:Heisann.
Jeg har det samme problemet, og min tank har et 1-2mm tykt lag av brun rustfarget masse..... Tror nok det vil hjelpe mye hvis jeg får bort dette, men skulle gjerne ha hatt det bort inne i hele systemet da. Finnes det noen (gode?) rensesystemer?
på tide med action da tror jeg. biltemas radiator rens fungerer utmerket. Det er bare å helle oppi innholdet i den lille flasken. Kjør rundt med dette et par timer, tapp av alt i kjølesystemet. Koble så på en slange med vann og spyl hele systemet på denne måten. Det som er viktig er at varmeregistret blirt skikkelig rengjort nå før vinteren. for at det skal bli skikkelig rent kan det være lurt å spyle begge veiene (koble hageslangen både på ut og inn slangen). Du vil nok helt sikkert bli overrasket over hvor mye gørr systemet ditt innholder. Jeg ville forøvrig vært forsiktig med å bruke høytrykkspyler i systemet av den grunn at jeg tror trykket kan bli for stort og at gørra kan sette seg enda mer fast. Derfor anbefaler jeg hageslangen. til sutt fyller du på med rent vann og riktig blanding med glyckol, ikke for mye og ikke for lite. Bilen vil garantert få bedre kjøling og varmeregistret vil virke bedre.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

citro1cx wrote:
s.bjelke wrote:Heisann.
Jeg har det samme problemet, og min tank har et 1-2mm tykt lag av brun rustfarget masse..... Tror nok det vil hjelpe mye hvis jeg får bort dette, men skulle gjerne ha hatt det bort inne i hele systemet da. Finnes det noen (gode?) rensesystemer?
på tide med action da tror jeg. biltemas radiator rens fungerer utmerket. Det er bare å helle oppi innholdet i den lille flasken. Kjør rundt med dette et par timer, tapp av alt i kjølesystemet. Koble så på en slange med vann og spyl hele systemet på denne måten. Det som er viktig er at varmeregistret blirt skikkelig rengjort nå før vinteren. for at det skal bli skikkelig rent kan det være lurt å spyle begge veiene (koble hageslangen både på ut og inn slangen). Du vil nok helt sikkert bli overrasket over hvor mye gørr systemet ditt innholder. Jeg ville forøvrig vært forsiktig med å bruke høytrykkspyler i systemet av den grunn at jeg tror trykket kan bli for stort og at gørra kan sette seg enda mer fast. Derfor anbefaler jeg hageslangen. til sutt fyller du på med rent vann og riktig blanding med glyckol, ikke for mye og ikke for lite. Bilen vil garantert få bedre kjøling og varmeregistret vil virke bedre.
Takk, da er det en ting til på lista :D
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Hugs å setja varmeapparatet på fullt ved spyling.
Kanskje lurt ogso å ha oppi litt radiatortetting ved påfylling av ny kjølevæske.

Helge L
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hl wrote:Hugs å setja varmeapparatet på fullt ved spyling.
tja, ser egentlig ingen grunn til det egentlig. varme og kaldluft styres vel av mekaniske klaffer som er styrt av elektriske motorer som igjen er styrt av varmefølsomme sensorer (etter 1984) i taket, og vifta blåser varmen bort fra registret. Det kan derimot være en fordel å la motoren gå hvis man kobler på hageslangen. På den måten får man bedre sirkulasjon i og med at vannpumpa hjelper til (men husk at vannpumpa skjærer seg fort uten vanntilførsel.
hl wrote:Kanskje lurt ogso å ha oppi litt radiatortetting ved påfylling av ny kjølevæske.

Helge L
om det er anntydning til lekasjer er dette et bra triks, men er systemet tett er det unødvendig.

et annet tips er å ta ut sensoren på ekspensjonstanken for rengjøring. sensoren kan etter mange års bruk bli forkalket, eller innholde skitt og partikler. Dette kan gi chaufeuren feilmelding om kjøleveskens tilstand.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Hugs å setja varmeapparatet på fullt ved spyling.
Det eg meinte var at varmeapparatet måtte vera på, slik at kjølevæska fekk sirkulera i registeret, ikkje at vifta eller motoren skulle vera i gang.
Eller kanskje kjølevæska sirkulerer i registeret uansett om ein stiller på varmt eller kaldt?

Helge L
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hl wrote:
Hugs å setja varmeapparatet på fullt ved spyling.
Det eg meinte var at varmeapparatet måtte vera på, slik at kjølevæska fekk sirkulera i registeret, ikkje at vifta eller motoren skulle vera i gang.
Eller kanskje kjølevæska sirkulerer i registeret uansett om ein stiller på varmt eller kaldt?Helge L
ja det gjør den. varme/kulde styres av klaffer som åpner og lukker, enten ved manuell instilling, eller automatisk termostatstyrt ved hjelp av en elektromotor, og har forsåvidt ingen påvirkning på kjølevannet. Det som eventuelt kan gi dårligere gjennomstømming er en def. termostat.

Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Ser no i servicemanualen at det står føljande:
FILLING AND BLEEDING THE COOLING SYSTEM
Fully open the interior heater control


?
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

står så mye rart i disse manualene, men det er vel best å gjøre som de sier, bare for å være på den sikre siden, men jeg vet ikke helt om jeg skjønner poenget med det....men men, jeg bøyer meg i støvet for dem som leser manualen :oops:
Post Reply