Mer muffens med vanninstrumentene...

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Mer muffens med vanninstrumentene...

Post by StaaleB »

Etter at jeg fikk kontroll over varsellampa for nivået har jeg gått løs på neste finurlighet hva overvåking av kjølevannet angår;

Instrumentet som angir temperaturen med en viser, lyser opp ved oppstart, og pila gjør utslag. Dette vedvarer i noen sekunder etter oppstart, men så skrur det hele seg av og slik forblir det. Viseren står konstant til venstre og bakgrunnsbelysningen er av. Ettersom det er egen, separat varsellampe for vanntemperaturen, går jeg ut fra at viseren skal være aktiv hele tiden og ikke bare flashe opp hvis noe er galt, eller har jeg misforstått?

Hvor sitter føleren for vanntemperaturen? Kan jeg måle meg fram til om denne er frisk?
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Bilen din har ikke noe instrument med viser som angir vanntemperatur. Det kan hende du har vanntemperaturmåler på et digitalt display i dashbordet, ved siden av klokken, elelr så har du ikke noe slikt instrument i det hele tatt.

Instrumentet du beskriver er den elektroniske oljepeilingen. Instrumentet lyser opp når tenningen slås på og så spretter viseren til høyre og viser oljenivået i motoren. Etter noen sekunder slår det seg av og forblir av, medmindre du har en GTI Turbo sedrie 1, der har man kombinert dette instrumentet med oljetemp, eller trykk, husker ikke.


Tron
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

wow! Det får man si var fancy... :D
Da forstår jeg jo hvorfor showet er over når motoren begynner å gå...

Da skal det vel være riktig hvis viseren står mellom de to små prikkene? Synes utslaget varierer fra gang til gang, men kanskje det kommer an på om bilen står rett eller ikke.

På den annen side, da har jeg ingen indikasjon dersom vanntemperaturen er på vei oppover før varsellampa slår inn, riktignok i to trinn, men dog...
Men man får vel godta de franske ingeniørenes prioriteringer. :?

I samme område som klokka er det plass til tre andre display, men ingen vanntemperaturdisplay montert... :(
Kanskje det kommer på lista over ting som kan være kjekt å ettermontere, men som kanskje ikke blir realisert...
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Tror du sliter med å ettermontere, det er ikke lagt opp ledninger til to-fire vindus display i din TRS, den har et enklere strømnett til displayet. Sorry.

I min TRD Turbo II er det display for vanntemperatur og utetemperatur i tillegg til klokken, bensin turbo II har oljetemperatur i tillegg, og man kunne få ( i hvert fall utenlands) kjøekomputer som brukte klokkedisplayet til denne funksjonen.

Du får satse på biltema...

Tron
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Hmm. Jeg ser fram til å slite litt... Det er derfor jeg har kjøpt slikt kjøretøy for ikke å dorme hen. Når du sier det slik får jeg litt lyst til å prøve... 8)

Hvordan fungerer originalinstrumentet da? Er det ikke bare en føler et eller annet sted i kjølesystemet og signal fram til displayet, evt. via en separat boks, eller er det masse saker i tillegg?

Uoriginalt er bare aktuelt hvis jeg finner et instrument med display som kan demonteres og som kan passes inn i originalgluggen.
Synes ikke stilen i interiøret for øvrig åpner for ettermonterte instrumenter hverken på fot eller innfelt. Da får det heller være.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Serie 1 hadde jo tempmåler på CX20 motoren,har en sånn liggende,men
fant aldri ut hvor føleren satt.
Om du tenker på å bygge om til displayet til cx25 så må du være klar over
at dette er en annen blokk en den som TRS har,så det er vel tvilsomt at du kan bruke samme følerene.Kablene til displayet ligger til opplysning under reservehjulet.I( hvertfall på gti turbo.)
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Som sagt så har ikke trs disse kablene lagt opp. Om det er mulig å skru inn en føler et sted vet ikke jeg, men det er ikke utrolig.

Jeg fant for noen år siden en side med nøyaktig beskrivelse av hva hver enkelt kabel til displayet var, med fargekode etc. Dette går ikke så kalrt frem av koblinsskjema. Tror kanskje dette finnes på

http://web.telia.com/~u84003985/STYRNING.HTM

Få med en god bit av ledningremsen når du henter deg et display (på skroten)

Tron
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ledningene til LCD displayet i bilene med 25 motor er som følger (sakset fra "Mekartips"). Går jo først og fremst på hvordan man ungår dimming av lyset, men resten står også her.

Svar från Bernt: Ledningen fra lysbryter/halvlysautomatikk inn til displayenheten er orange med sort stripe og går inn på kontaktpunkt 8 på displayenheten. Denne ledning får +12V når lysene er på, og gir signal til å dimme displayet. Kutt denne ledningen og displayet lyser sterkt hele tiden. Hvis vi holder pluggen til displayet slik den står fast, er kontakten lengst mot høyre nummer 1 og den lengst til venstre nummer 15. Den første fargen på fargekoden er ledningsfargen, mens den andre er et fargebånd ca. 5 cm fra kontakten.
Ledning 1-Orange/Gul = Jordledning
Ledning 2-Orange/Grønn = Utetemperaturføler
Ledning 3-Blå/Grøn = Utetemperaturføler
Ledning 4-Blå/Sort = Oljetemperaturføler (Hvis montert)
Ledning 5-Blå/Grå = Oljetemperaturføler (Hvis montert)
Ledning 6-Orange/Hvit = Kjølevanntemperaturføler
Ledning 7-Orange/Rød = Kjølevanntemperaturføler
Ledning 8-Orange = +12 volt fra parklys v/foran
Ledning 9-Orange/Grå = +12 volt ved tenning på
Ledning 10-Orange/Sort = +12 volt direkte batteri
Ledning 11-Blå/Gul = Kjørecomputer (Hvis montert)
Ledning 12-Blå = Kjørecomputer (Hvis montert)
Ledning 13-Blå/Rød = STOP-lampe (Høy motortemperatur)
Ledning 14-Blå/Hvit = Lampe for høy kjølevannstemp.
Ledning 15-Blå/Fiolett = Lampe for høy motoroljetemperatur

Ellers kan jeg gi deg et tips. Må du montere et uorginalt instrument kan du jo montere det i det ene lille oppevaringsrommet. Monter det slik at det ikke synes når lokket er lukket. :wink:
Mvh
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

jonsto wrote:Ellers kan jeg gi deg et tips. Må du montere et uorginalt instrument kan du jo montere det i det ene lille oppevaringsrommet. Monter det slik at det ikke synes når lokket er lukket. :wink:
Mvh
Takk for tips! Før jeg kan montere noe som helst inni oppbevaringsrommene må jeg få de opp. Alle tre er limt igjen! :evil:

Går ut fra at dette er gjort fordi de ikke har villet lukke seg. Hvis det er enkelt å bytte ut lokk og lukkemekanisme, så blir det vel å få tak i noe brukt. Fargen er blå, hvis det er noen som har et sett til salgs!
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Lukkemekanismen kan du sikkert fikse selv, men de er vel limt fordi disse pinnene som holder lokket på plass har brukket. Hvis du åpner å ser på denne mekanismen så forstår du fort om det kan fikses med litt plunder, eller om du må bytte.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Før jeg kan montere noe som helst inni oppbevaringsrommene må jeg få de opp. Alle tre er limt igjen!
Rart at dei skulle vera limt. Prøv å slå hardt på dei med fingrane for å sjå om dei sprett opp.
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Jeg vet at de er limt fordi limet delvis tyter ut! Riktignok blankt lim, men dog! Grrr!!! :evil:
...men planen er å lirke de opp, ja, for så å inspisere mekanismen. Kanskje kan det berges likevel. :D
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Dette er da helt vanlig, har gjort det selv! (Og montert koppholder på lokket, for å føye spott til skade...) :D

Det er neppe låsemekanismen som har skyld i dette, antagelig er hengslene til lokkene knekt, og da er det enten å lime dde igjen eller skifte de ut. Du får kanskje kjøpt nye, faktisk, eller du kan rane en skrotbil. Boksene må fjernes komplett med lokk, forsiktighet anbefales.

Tron
Post Reply