Styring av varm-/kaldluftsspjeld

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Håvard
Posts: 39
Joined: Tue 15 Jun, 2004 18:08
Location: Stord, Sunnhordland

Styring av varm-/kaldluftsspjeld

Post by Håvard »

Hei

Eg har ei stund no hatt problem med at eg berre har hatt tilgong til varmluft frå ventilasjonssystemet. Det viser seg at det er spjeldea som styrer varmluft/kaldluft som har kilt seg i varmluftsposisjon. Eller, dei er kilte så lenge motoren som styrer spjelda [Bosch AXF 0 390 726 002 BEHR 90.948.01.285] er montert. Når eg avmonterer motoren, kan eg bevege dei. Korleis skal denne motoren oppføre seg? Eg prøvte han når han var avmontert, og observerte følgjande:

- Eg skrudde først temperaturen opp til 30C, og då gjekk han rundt utan å stoppe.

- Eg skrudde temperaturen ned til 15C, og då gjekk han attende cirka ei halv omdreining, for så å stoppe.

Skal ikkje motoren også stoppe av seg sjølv når eg skrur temperaturen opp til 30C? Nokon som kan tenkje seg kva som er gale, og kva eg kan gjere for å få funksjonen til å fungere normalt?

Vennleg helsing
Håvard
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tror disse motorene skal stoppe i endestilling når de får motstand. Ser derfor ut som motoren ikke er god. Prøv å skift og se hva som skjer.
Mvh
Håvard
Posts: 39
Joined: Tue 15 Jun, 2004 18:08
Location: Stord, Sunnhordland

Post by Håvard »

Hei

Er det metodar for å finne ut om det er reostaten i motoren, kontrollboksen i midtkonsollen, eller temperatursonden i taket som er gåen? Eg vil helst unngå å kjøpe ny motor om det er kontrollboksen som er gåen.

Er det forresten nokon som veit prisen på ein ny motor, og om det er direkte frå Bosch eg må tinge han?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

hva med å skaffe en delebil? alternativt høre om det er noen i nærheten?
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

kjære vene...har dere ikke hørt at CX klubben har et eget delelager :?:
Håvard
Posts: 39
Joined: Tue 15 Jun, 2004 18:08
Location: Stord, Sunnhordland

Post by Håvard »

hva med å skaffe en delebil? alternativt høre om det er noen i nærheten?
I følge mine foreldre er det nok med eitt "skrap" i tunet. Men det skulle ikkje vore meg imot, det er litt av kvart som skulle vore byta på bilen min. Det er diverre ikkje andre CX-ar i nærleiken av meg, på skroten eller i privat eige.
kjære vene...har dere ikke hørt at CX klubben har et eget delelager Question
Jaudå, eg har kjøpt ein del deler frå det lageret, og kan med det erfare at det tek uendelig lang tid frå varene er pakka, til eg har dei i hendene. Eg hadde vona å få bilen køyrbar innan kort tid.

Men er det ingen som har vore borti liknande problem, og klart å løyst det utan å kjøpe nye deler? Eg har lest litt i http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g13-85-03S.pdf , men fekk problem når eg skulle stille inn reostaten i høve til motoren. Akkurat det dokumentet der det blir beskrive korleis ein går fram då, manglar. Er det nokon som kan gje meg tips om korleis eg skal stille inn korrekt?

Vennleg helsing
Håvard
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

citro1cx wrote:kjære vene...har dere ikke hørt at CX klubben har et eget delelager :?:
Virker det?
Hvor ligger det?
Hvordan handler man?
Hvilke priser gjelder?
Hva finnes der?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Citroencx wrote:
citro1cx wrote:kjære vene...har dere ikke hørt at CX klubben har et eget delelager :?:
Virker det?
Hvor ligger det?
Hvordan handler man?
Hvilke priser gjelder?
Hva finnes der?
Lagret virker og ligger på Årnes. Må være medlem av klubben, send en mail eller ta en telefon til Helge eller Kristian. Prisene er billig og det meste finnes. Klubben har vel hogd en 40 talls biler.
Er det noe som haster veldig kontakt meg. Har jeg det sender jeg det og dere betaler til klubben. :)
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Det virker, men ikke forvent altfor rask behandling. Er travle mennesker som må reise langt for å hente varer og så sende.
Hører at Helge faktisk har brukt lunchpauser til dette :P

Men jeg kjøpte en "splitterbox" og fikk raskt svar og hadde varen i postkasse innen en 4-5dager. Så en fornøyd kunde her altså! :)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det noe som haster veldig kontakt meg. Har jeg det sender jeg det og dere betaler til klubben.
Det er riktig at det kan ta tid. Men det er et stykke fra Oslo til Årnes. Det koster vel mer for Helge å kjøre fra Oslo til Årnes og tilbake enn en ny spjeldmotor koster. Det er derfor jeg foreslår det jeg gjør. Har etterhvert fått et "lite" :wink: delelager selv også, og det vokser. Jeg har det like i nærheten og kan ordne det i løpet av kort tid. Jeg er en erlig mann, så jeg kommer ikke til å snyte klubben. Og det er Helge som setter prisen. :wink: :D
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Hei Håvard

Jeg har i lang tid hatt det lignende problem. Spjeldende lukker ikke skikkelig slik at det alltid siver varmluft inn i kupéen. Jeg har ennå ikke tatt meg tid til å demontere konsollen for å finne problemet. Jeg har forsøkt å skifte sonde i taket uten at dette har hjulpet. Jeg har hatt CXen min i snart 16 år og når jeg går tilbake i mine papirer ser jeg at jeg hadde et lignende problem i de årene jeg hadde bilen jevnlig til merkeverksted. Jeg ser at de ved en anledning brukte mye tid på feilsøking før de mente å finne problemet. Den gangen måtte jeg skifte selve kontrollenheten med temperaturregulatoren. Den fikk jeg tak i brukt fra www.classicparts.org. Problemet viste seg fortsatt å være tilstede. Jeg tror ikke jeg finner feilen før jeg har plukket hele konsollen fra hverandre og det er en stor jobb.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Jeg hadde også det problemet at spjeldet ikke ville stenge skikkelig for varmluften. Kipt om sommeren. Motor, kontrollenhet og tannhjulet inn til spjeldakselen var ok, likeså automatisk varmeregulering. Jeg kom frem til at det var slitasje/slark i staghengslene mellom forskjellige spjeld inni der. Vurderte å ta opp slarken med strikk, men det er ikke så lett å finne egnede festepunkter. Nå har jeg ingen problemer med det lenger, bilen er spiker.
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
Håvard
Posts: 39
Joined: Tue 15 Jun, 2004 18:08
Location: Stord, Sunnhordland

Post by Håvard »

Hei

Eg har no fått funksjonen til å fungere, med god hjelp frå herr Storløkken på telefon. Eg var ikkje naudd å byte verken motor, kontrollboks eller temperaturfølar.

Takk for svar!

Vennleghelsing
Håvard
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har et komplett anlegg som jeg satte på benken, koblet opp og begynte forskning. Konklusjonen var som følger: Bilen vil ikke at du skal fryse i hjel, så den nekter deg å ha det kaldere enn 15 grader i kupeen. :shock: :D Ved å varme føleren i taket med en varmepistol åpnet den mer for kaldluften. Bra noen tenker på at vi skal ha det komfortabelt. :wink: :D
Mvh
Post Reply