Bilen har låst meg ute, med motoren i gang!

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Håvard
Posts: 39
Joined: Tue 15 Jun, 2004 18:08
Location: Stord, Sunnhordland

Bilen har låst meg ute, med motoren i gang!

Post by Håvard »

Utrulig nok, men sant! Eg hold på med litt mekkeri i bilen, medan bilen var i gang. Eg skulle ein liten tur inn for å hente noko verktøy, og lukte att dørene då det blås heise ute. Når eg kom attende, hadde bilen låst seg. Eg har ikkje reservenøklar. Dei einaste eg har står i tenningslåsen. Korleis skal eg klare å lirke opp låsen?

Vennleg helsing
Håvard
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Uffda :? :shock: . Regner med at dette ikke er noen Break, ellers har du vell klattra inn bakluka? Har aldri måttet dirke noen låser, så det eneste jeg kan komme på er ståltråd...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Håvard
Posts: 39
Joined: Tue 15 Jun, 2004 18:08
Location: Stord, Sunnhordland

Post by Håvard »

Regner med at dette ikke er noen Break, ellers har du vell klattra inn bakluka?
Nei, det er ein berline. :oops: Kor i døra er det eg skal fiske då, er det ved sjølve låsen, eller er det lengre framme?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Kom på at jeg lærte et triks på VK1 kjøretøy i fjor. Prøv med en stiv ståltråd eller annet dertil egnet verktøy å får tak i stagene ved å fiske gjennom sprekken der vinduet går ned/kommer opp. Funket på en ford "escrot", men jeg kan ikke garantere at det funker på CX. Kan være en ide å få stoppet motoren og koble fra strømmen for å få koblet ut sentrallåsen (vil ikke stagene bli lettere da??).

Det jeg egentlig tenkte på med ståltråd var selve nøkkelhullet, men det vil jeg tro er veldig vanskelig...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Re: Bilen har låst meg ute, med motoren i gang!

Post by svp »

Dei einaste eg har står i tenningslåsen. Korleis skal eg klare å lirke opp låsen?
Vennleg helsing
Håvard
Hmmm. Har du en slitt lås? Da kan det kanskje være mulig å dirke den opp med en lignende nøkkel...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hadde du vært i nærheten kunne du fått låne med deg eska med ca. 40 nøkler og prøvd deg fram, men.....
Fra spøk til alvor. Et tynnt stålband som du filer ett hakk i og ned ved siden av ruta. prøv å hekte det på staget og løft og trekk. Neste alternativ: Ring Falck ellr Viking. De har utstyr.
har du fått stoppet motoren?
Mvh
Håvard
Posts: 39
Joined: Tue 15 Jun, 2004 18:08
Location: Stord, Sunnhordland

Post by Håvard »

Då var nøklane ute i trygge hender igjen att. Det viste seg å vere ein heil del enklare enn eg hadde trudd. Eg var gjerne særs flaksen, men låsen kom på tredje lirkeforsøk.
har du fått stoppet motoren?
Eg var så heldig at eine batteripolen ikkje var festa, så det var berre å krype under bilen å kvele han med å dra ut ein vakuumslange, og kople polen frå batteriet.

Takk for svar!
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Håvard wrote: Eg var så heldig at eine batteripolen ikkje var festa, så det var berre å krype under bilen å kvele han med å dra ut ein vakuumslange, og kople polen frå batteriet.
Skummelt skummelt......
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Moralen er: Få laget en reservenøkkel. :wink: :D
Mvh
Post Reply