Feilsøking

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Feilsøking

Post by steinarsv »

Varmetrådene i bakruta virker ikke, hvor starte feilsøking?

Er varmen i sidespeila koblet på samme bryter? Har iallefall aldri merket at isen har blitt borte :)
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er varmen i sidespeila koblet på samme bryter? Har iallefall aldri merket at isen har blitt borte
Ja.
Mvh
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Ja, sidespeilene virker samtidig med bakruten (mange timers feilsøk bak den kunnskapen...)
Har du "automatisk" bakrute? Det vil si at bryteren i konsollen har en "auto"-stilling og at varmetrådene har en ekstrakrets øverst på midten? Det er en fuktighetssensor (som noen tror er en antenne). Hvis du fukter fingeren og tar på det feltet (på innsiden), skal du høre et klikk i reléet som sitter innenfor venstre baklys.
For de fleste ligger feilen der. Hulrommet der reléet sitter blir ofte plaget av fuktighet og skitt, særlig når innerskjermen ruster igjennom. Rengjør kontaktene, men ta også av hetten på reléet for å inspisere. Det ser ofte ikke pent ut. Ta og spray kontakten en stund før du prøver å ta ut reléet, det kan sitte så hardt at du river reléet fra hverandre.
Selve bryteren kan også gjerne være synderen. Jeg måtte krype i det sure eplet å kjøpe ny, (klubben har den nå pent brukt på delelageret) siden det ikke er så greit å få tak i en operativ en brukt.
Til slutt er det stor sannsynlighet for at selve trådene er skadet. Det kan være mikroskopiske sprekker du ikke ser så lett. Jeg kravlet meg i lotus-stilling i bagasjerommet en dag det var riktig kaldt armert med en fintforstøvende dusjflaske. (Vel vet naboene at jeg er glad i CX, men det må ha sett ut som at jeg hadde tørna). Rimet jeg lagde smeltet ved mikrosprekkene. Merk av med tusj, maskér og bruk ledende tusj over sprekken. Tusjen er svindyr.
Lykke til!
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Hvor får du tak i denne tusjen?
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

jank wrote:Hvor får du tak i denne tusjen?
Så noe på NRK en gang som het Repratørene eller noe sånt. Der var det et tips om å fikse varmetrådene med neglelakk. Den bør jo være så blank så mulig da.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Jeg husker ikke i farten hvor jeg kjøpte tusjen, jeg mener det var på et elektrorekvisitanettsted. Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem på onsdag hva den heter. Den er laget for å reparere kretskort hvor den aktive ingrediensen er sølv, derav prisen.
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Clas Ohlson har et produkt som beskrives slik;

Bakrutereparasjon. El-ledende farge som egner seg til utbedring av bl.a. el-bakruten, kretskort, radioantenner, instrumenter etc. Inneholder 3 gram.

Art.nr: 34-786
Pris: 198,00 :shock:
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

her er en link fra Akuten som omhandler nøyaktig det samme tema:

http://forum.citroenakuten.com/viewtopi ... ht=bakruta
Post Reply