Batteritull og strømspøkelser

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Batteritull og strømspøkelser

Post by s.bjelke »

Når jeg starter bilen min i kaldt vær så lyser baterilampa og bateriet får ikke strøm fra dynamo. Dette forsvinner etter at motoren får temperatur (vet ikke hvilken temp. det er under 50C), og lyset i baterilampa blir svakere når jeg gir mye turtall.
Jeg synes dette er meget mystisk..... Noen ideèr?


Det andre er at alle instrumenter og lys pulserer, mest på tomgang og opp til 2000RPM. Jeg har tidligere sett samme broblem, men da bare på hovedlys. Da var det dårlig kontakt på plusspolen.
Så jeg anntar det er for dårlig kontakt som er synderen nå også. Egentlig ikke så rart for den polkontakten er fylt til bristepunktet med ledninger.
Noen som vet hvor man kan få tak i en polkontakt med mye\stort utak? (eller andre løsninger)
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Hei. Ta deg gjerne en tur hvor de selger slik "bom-bom-bilstereo". :wink: Der har de også polsko i diverse design beregnet for flere ledninger og både grove og tynne ledere. Noen kan kanskje se litt "Harry" ut :lol: men hva gjør vel det når de gjør nytte for seg? Men - se an prisen for der kan det være store forskjeller - og regn med endel mer enn de såkalte "standardskoene"... :oops: Lykke til. 8)
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

Er du sikker på at børstene på dynamoen er ok, da? Hvis de er slitte eller fjærene er slappe kan det gi samme symptomer.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det andre er at alle instrumenter og lys pulserer, mest på tomgang og opp til 2000RPM. Jeg har tidligere sett samme broblem, men da bare på hovedlys. Da var det dårlig kontakt på plusspolen.
Synes dette tyder på noe i rettning av defekt regulator eller diodebru. Slitte sleperinger kan det også være samt det som er nevnt med dårlige børster/børstefjærer.
Si meg, fikk i du tak i en brukt dynamo?
Mvh
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Jepp det er en brukt en som sitter i nå. Fra en TRD tror jeg.
Det var helt fint etter jeg byttet den, men så kom kulda og da denne rare oppførselen. Om jeg for eksempel lar bilen stå i 30min etter å ha varmet den opp så lyser ikke lampa, lar jeg den stå to timer derimot og temperaturen har sunket helt ned, så er det samme gammle problemet. Kan dette skyldes børster\sleperinger\regulator?

Skjønner ikke denne altså..... :?
StaaleB
Posts: 151
Joined: Wed 02 Mar, 2005 15:25
Location: Oslo

Post by StaaleB »

s.bjelke wrote:
Skjønner ikke denne altså..... :?
Børstene glir som regel i en slags styring, og presses til kontakt ved hjelp av fjærene. Etterhvert som børstene slites, kan det som slites av pakke seg i mellom børstene og styringa, gjerne til en slags litt seig masse som gjør at fjærtrykket blir for dårlig til å gi kontakt. Denne massa er treg når den er kald, mindre treg når den blir varm. Er det nok igjen på børstene holder det gjerne med rens og evt. dra (litt) i fjærene.
Ståle Bekkelien
Ex: Hvit 1986 CX 22 TRS
Ex: Blågrå 1986 CX 25 TRD Turbo Break - "Karl Bjarne" blant venner
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Ah, ok. Dette høres ut som en mulighet. Skal ta det fra verandre og se om ikke dette kan være problemet.

Hvorfor pokker kunne man ikke bruke børsteløse generatorer?!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

det kan også være en ide å sjekke batteripolene og området rundt der. Egentlig er jo de orginale batteripolene elendige på cx og kan godt byttes med noe som er bedre. Vær også obs på at pulsering kan forekomme ved overslag fra pluss til jord, og at dette tilslutt kan ta knekken på både batteri og spenningsregulator og dynamo. Ved kulde og ev. frost kan det danne seg is og fukt som er nok til at strømmen tar en snarvei der en eventuell kabelsko ligger og klemmer modt gods. Når bilen varmes opp fordamper selvfølgelig dette og symptomene forsvinner. Jeg ville med andre ord ventet med å bryte meg på selve dynamoen, men heller sjekket alt det andre først.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Batteritull og strømspøkelser

Post by citro1cx »

s.bjelke wrote: Noen som vet hvor man kan få tak i en polkontakt med mye\stort utak? (eller andre løsninger)
Om jeg noen gang får det for meg at nå skal jeg bytte batteripolkontakt ville jeg byttet til den typen med vingemutter på (se bildet). Slike får du kjøpt over alt på bilutstyrbutikker/båtustyr. En annen variant er den som ofte brukes på amcar. den fungerer i prinsippet på samme måte ved at alle kabler inn til batteriet må påloddes en øyekabelsko og festes på en skrue med bolt i polskoen.

Image
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Ja det høres jo bra ut med vingemuttere.

Og denne is teorien din synes jeg er litt rar
For dette er turtalls avhengig. det at pulseringen er det er ikke uventet. Men jeg kan raskere få ladning fra generator ved å, etter å ha fått en hvis tempratur, revve den opp til 3500 og så øker spenningen i hele bilen(alt blir lysere) og da er den slik for godt. Helt til jeg lar den stå en stund til.....
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

skift børster og regulator, pakken koster 300-500.-kr
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

s.bjelke wrote:Ja det høres jo bra ut med vingemuttere.

Og denne is teorien din synes jeg er litt rar
hehe, ja den er litt merklig, men det har skjedd meg en gang, jeg fikk overslag på en dynamoledning som lå og gnisset mot gods. Etter at jeg isilerte den med med krympeplast og skrudde den skikkelig på plass ble ladingen bra. Enig med "Finnenmann" om at dette høres ut som en spenningregulator/børsteproblem. :wink:
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Og en måling av VOLT når den vandrer opp og ned,
Børstene holdes på plass av 2 skruer,løsne dem litt og bank lett på den .men normalt slites de ene børsten mer enn den andre.
Men nye børster annbefales.mekonomen regulator pakker, men da finnes der billiger og få kjøp.
Jeg kjøper alle deler av denne typ fra Nylunds bileletriske i Stavanger normalt finnes delen på deres lager.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Jeg tror jeg må slutte å lese om problemene som ble tatt opp her på forumet - dette er tredje gang jeg opplever å lese om ett eller annet rart her inne, og noen dager senere begynner samme problemet med min egen bil. :shock: Jeg lurer på om den er hypokonder.....

I løpet av den siste uka har min begynt å oppføre seg slik som du beskriver i starten av tråden. Jeg har derimot også hatt startproblemer en tid når det er noen minusgrader og den har stått uten motorvarmer om natta. Første gangen den nektet å starte var i midt i desember, strømtom, da fikk jeg sjekket batteri og lading og fikk beskjed om at alt var OK. Neste gang den nektet å starte var i romjula, strømtom igjen - alt OK liksom.... :?

Nå viser den alle tegn på defekt batteri - at det tåler en start når bilen er varm/lunken/ikke helt kald (stryk det som ikke passer) 8) men har ikke lenger kapasitet til en real kaldstart. :cry:

Jeg har inntrykk av at ladelampa har begynt å oppføre slik du beskriver det nå som batteriet er blitt enda værre enn det var i starten av måneden. :idea: Batteriskifte? 8) Ne-ei... :wink:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Ja, jeg må måle batteriet. Tror kansje det fikk seg en støkk under forige generator havari.

Min starter derimot perfekt uansett tempratur. Har aldri opplevd problemer, bortsett fra den dagen dynamoen gikk.... :roll:

Men nå er et sprukket hydraulikkrør første prioritet. Mye damp og mye LHM på gårdsplassen i dag morges :wink:
Post Reply