Batteritull og strømspøkelser

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

s.bjelke wrote: Men nå er et sprukket hydraulikkrør første prioritet. Mye damp og mye LHM på gårdsplassen i dag morges :wink:
Ja ja, har man CX så har man CX... :lol: Er nok fler her inne som trives med noen grønne flekker på garasjegulvet/gårdsplassen. :wink:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
raymondness
Posts: 104
Joined: Tue 16 Mar, 2004 03:43
Location: Trondheim
Contact:

Re: Batteritull og strømspøkelser

Post by raymondness »

s.bjelke wrote:Det andre er at alle instrumenter og lys pulserer, mest på tomgang og opp til 2000RPM. Jeg har tidligere sett samme broblem, men da bare på hovedlys. Da var det dårlig kontakt på plusspolen.
Så jeg anntar det er for dårlig kontakt som er synderen nå også. Egentlig ikke så rart for den polkontakten er fylt til bristepunktet med ledninger.
Noen som vet hvor man kan få tak i en polkontakt med mye\stort utak? (eller andre løsninger)
Hadde akkurat samme problemet på min GTi tidligere i vinter. Ved kjapt ettersyn oppdaget jeg at plusspolen var knekt. (Knukket???). Jeg byttet den, men pulseringen vedvarte, og batteriet mottok etterhvert heller ikke strøm fra dynamoen. Men etter bytte av dynamo ble alt så meget bedre. Det som er problemet nå er at batteriet ikke tålte påkjenningene og at jeg har litt mystisk krypstrøm en eller annen plass i systemet...
--
Raymond
87 CX 22 TRS
Historie:
86 CX 25 GTi Automatique. (rustoffer) 91 CX TGE (død), 87 CX 22 RS (Går nå i Banjul, Gambia), 81 CX 2000 Athêna (Skjebne uviss...)
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Re: Batteritull og strømspøkelser

Post by 25trd »

[quote="s.bjelke"]Når jeg starter bilen min i kaldt vær så lyser baterilampa og bateriet får ikke strøm fra dynamo. Dette forsvinner etter at motoren får temperatur (vet ikke hvilken temp. det er under 50C), og lyset i baterilampa blir svakere når jeg gir mye turtall.
Jeg synes dette er meget mystisk..... Noen ideèr?quote]

Har skiftet batteri nå, lampa mi har nå begynt å oppføre seg normalt. Batteriet hadde fått så stor indre motstand at generatoren ikke klarte å få opp ladestrømmen tilstrekkelig med en gang. Batteriet mitt har tydeligvis vært dårlig lenge, hører det nå på hastigheten på startmotoren. Jeg fikk heller ingen målefeil på batteriet for en måned siden, og bilen startet helt greit en god tid etter første gang den nektet.
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Fikk akuratt lønning så da blir det nytt bateri! 8)

Biltema er jo en mulighet, men noen som har noen andre forslag?

Hva koster de bateriene du bruker Jon? Og hvor kjøper du de?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

en sak her; med mindre du vil ha et lukket batteri, så viser tester som bladet motor har gjort at Biltema faktisk har de beste batteriene. Ikke bare de billigste.

De har en type batterier som de kaller calsium-calsium eller noe slikt, og disse er vel helt vedlikeholdsfrie, og har mindre selutladning og noen andre fordeler. Husker ikke helt. De koster noe mere. Men en ting med dem er at de egentlig skal ha noe høyere ladespenning for å bli 100% toppladet. Mulig nye biler "kjenner" dette, tviler på at cx'en gjør det. Men ikke sikkert det har så mye å si heller.



-mattis
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Er det diesel du kjører trenger du større batteri enn bensin. Jeg fikk tilbud fra Torshov på et Varta, trolig Blueline, på 100 Ah med 800A startstrøm - kr1099,-.

Jeg endte opp på Battericentralen ved der jeg jobber (Gjøvik) og ble ved Varta Bluline 100Ah/800A for kr1200, men jeg syntes det var verdt kr100 å få skiftet batteriet og sjekket både ladekapasiteten og strømforbruket i bilen samtidig. (Den hjelpen hadde ikke Torshov gitt meg....) :)
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

s.bjelke wrote:Fikk akuratt lønning så da blir det nytt bateri! 8)

Biltema er jo en mulighet, men noen som har noen andre forslag?

Hva koster de bateriene du bruker Jon? Og hvor kjøper du de?
Jeg må jo helt til Trondheim for å handle på Biltema. Når jeg trenger et batteri må jeg som regel ha det i går. :wink: :oops:
Jeg kjører utelukkende på Bosch Silver og kjøper dem av den lokale Bosch forhandleren. Er meget godt fornøyd.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Vil anbefala Optima-batteri. 0 vedlikehald, og fungerer like bra uansett temperatur. Dyrt, ca 2400,-.

Men no har eg fått høyra at dei sel det billeg (under 1000,-) på Felleskjøpet (Varta Optima).
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Kjører med Sønnak Powerline. Betalte kr. 995.- på Autoparts (CD-Cardic) her i Bodø. Disse batteriene er greie å bruke, spesielt siden de er flat på toppen - viktig siden det letter påkoblingen av kabelskoene. kan være jæ.... trangt nedi der.

http://www.sonnak.com/powerline.html

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Vil igjen trekke frem Optima, ja!! Dessidert det beste batteriet jeg har vært borti! Full kraft uansett, vedlikeholdsfritt, ekstrem startstrøm osv.
Thorsov selger dem for 1500,-
har masse Citroèn:-)
Post Reply