Kupelys

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Kupelys

Post by 25trd »

Jeg har, etter å ha hatt bilen ett års tid, funnet ut at det må være noe elektronikk ett eller annet sted som gir forsinket slukking av kupelyset når dørene lukkes. Som dere sikkert skjønner virker ikke kupelyset så veldig ofte, og det hjelper ikke bevege på dørbryterne. :( Derimot hjelper det av og til å smelle igjen den ene døren mens en annen står åpen. :!: :?: :?

Gjett om jeg ble overrasket første gangen lyset virket og ikke ville slukke når jeg lukket dørene... :shock:

Innbiller meg at det er en styringskrets gjemt ett eller annet sted som har noe dårlig kontakt (jada, jeg vet det er CX ---) men hvor sitter de? :evil: Blir veldig glad hvis det er noen her inne som vet hvor dette er plassert. :mrgreen:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er litt på tynn is, men er ikke det samme uniten som den som styrer sentrallåsen? Gå inn her: http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN/CXEL.HTM Ligger et skjema under centrallås.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Sikkert et skudd i gal rettning i mørket på feil jorde, men jeg hadde på min TRD T1 (før jeg kræsja :cry: ) en mystisk feil med at taklys, sentrallås, radio, sigarettenner/mobilladder og klokke ikke virket...
http://forum.citroenakuten.com/viewtopi ... highlight=
Jeg fikk ikke fikset dette før den ble kondemnert.

I bynelsen av Desember bynte jeg å kjøre Pappas TRD T2. Etter en uke i mine hender fikk den også akkurat samme feil som jeg hadde på min. Jeg tok den inn på skolen og sjekka alle sikkringene i sikkringsboksen. En 20 amp sikkring var gåen og ble bytta med en 15 amp (hadde ikke 20 amp og nermeste oppover var 35amp...). Alt virka etter dette.

Jeg sjekka aldri om det virket å smekke dørene igjen med ei anna dør oppe for at taklyset skulle funke, men i mitt tilfelle så slukket bakgrundsbelysningen i klokka når bryteren for taklyset ble trykket ned (begge tilfellene) og det var trossalt sikkringa som var brutt, så hvordan det gikk til forstår ikke jeg, men det er jo verd et forsøk i allefall.
Lykke til.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Det kan være dårlig jording i dørbryterene.Skru ut,rengjør og eventuelt
skift skruen om den er rustet.Det er jordet gjennom festeskruen.
svp
Posts: 58
Joined: Wed 04 Jan, 2006 17:30
Location: Trondheim

Re: Kupelys

Post by svp »

Derimot hjelper det av og til å smelle igjen den ene døren mens en annen står åpen. :!: :?: :?
Har du bytta pære? :-)

En gang opplevde jeg at en pære i gangen hjemme røk, men virka likevel hvis jeg slo på lyset på badet i tillegg til lyset i gangen. Tråden hadde egentlig røket, men de to delene festa seg altså igjen når jeg slo på lyset på badet mens bryteren stod på i gangen, antageligvis fordi det kom en liten spenning i kretsen da jeg slo på lyset i badet; og når det først begynner å gå strøm der så holdes tråden sammen for å bevare induktansen i kretsen.

På min bil så står også lyset på en stund etter at døra stenges, er det snakk om permanent eller?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Re: Kupelys

Post by Citroencx »

25trd wrote: Innbiller meg at det er en styringskrets gjemt ett eller annet sted som har noe dårlig kontakt (jada, jeg vet det er CX ---) men hvor sitter de? :evil: Blir veldig glad hvis det er noen her inne som vet hvor dette er plassert. :mrgreen:
Den sitter enten foran girstanga eller på veggen til heateren.
Tror den sitter ved girstanga.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Hvis du har stasjonsvogn, og den har 3 pærer i taket, så prøv å ta ut 2 av pærene og bare bruk 1. Kretsen har problemer med å svelge effekten fra 3 pærer, men fikser 1 ok.

Samme gjelder dersom du har 2 lys bak, ett på hver side av bakluka. Sliter du med å få lys i begge så prøv med bare en av gangen.

En annen sak er at selve pæreholderen til taklyset virker direkte billig... kan sikkert skape litt av hvert på egenhånd. :(



-mattis
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hei!

Hvis du har stasjonsvogn, og den har 3 pærer i taket, så prøv å ta ut 2 av pærene og bare bruk 1. Kretsen har problemer med å svelge effekten fra 3 pærer, men fikser 1 ok.

Samme gjelder dersom du har 2 lys bak, ett på hver side av bakluka. Sliter du med å få lys i begge så prøv med bare en av gangen.

En annen sak er at selve pæreholderen til taklyset virker direkte billig... kan sikkert skape litt av hvert på egenhånd. :(

-mattis
Billig???
Den er eksotisk og spennende. Og plast dekslet gir en fin spreding og en myk og riktig dempning av lyset i kupeen.

Den er formidabel.

Det er først i 2005 at MB kjører en kopi av det gjennomtenkete konseptet til CX med stor skjerm som gir mykt lys.
Post Reply