Ingenting er så utfordrende som el anlegget på CX.

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Ingenting er så utfordrende som el anlegget på CX.

Post by jonsto »

Har kommet fram til at en av de største utfordringene i verden må være elektrikker på CX. :wink: :D Leser en div. tråder her og på andre forum så ser en at problemene er mange og rare. Men dette vet Thor Øivind alt om. :D
For en måneds tid siden forsvant lyset på klokka i min 83 diesel. Gjorde en liten "tjuvkobling" i lysbryteren og alt var bare fryd og gammen. Men nå er bilen lei av at dette ikke ble ordnet på skikkelig vis. :shock: :cry: Så nå har den fått det med at enkelte ganger når jeg drar i hendelen for å åpne panseret så tuter den. :P Og når jeg slår på parklyset så lyser varsellampene for LHM beholderen, både park og hovedlys kommer på og varmevifta starter. :shock: :roll:
Så nå er det nok påtide å ta en skikkelig kontroll på ledningsnettet.
Hadde blitt en kjedelig hverdag uten CX. :wink: :D :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hoho.. du snakker. Likte særlig det med tuting når du åpner panseret! hihi :lol:

Jeg tror slike sprøe feil kommer at at bilene har "felles" joringspunkt (og kanskje 12V også?) for flere ting. Dermed kan du få til at du har dårlig kontakt til jord/12V for flere enheter, mens enhetene seg imellom har relativt god kontakt. Så kan du altså få strøm som går gjennom enhetene seg imellom istedet for til jord eller 12 volt. Releer kan virke inverterende eller ikke inverterende, men gjør i alle tilfeller at akurat de enhetene som drives av releet ikke nødvendisvis får mindre strøm selv om det er dårlig kontakt. Altså enkle feil som fører til absurde symptomer. :shock: :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ser jo på det som en utfordring. :D
Har et godt valgspråk: "Problemer løses på dagen, det umulige tar litt lenger tid". :wink: :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Ser jo på det som en utfordring. :D
Har et godt valgspråk: "Problemer løses på dagen, det umulige tar litt lenger tid". :wink: :D
Mvh
eller.....man har da citroën for f...... :P :D
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

citro1cx wrote:
jonsto wrote:Ser jo på det som en utfordring. :D
Har et godt valgspråk: "Problemer løses på dagen, det umulige tar litt lenger tid". :wink: :D
Mvh
eller.....man har da citroën for f...... :P :D
Noe mer negativ holdning synes jeg. :wink: :D
Mvh
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

På den positive siden har man veldig informative koblingskjema.Alt man
trenger å vite for å finne fram på en enkel måte står her.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

jank wrote:På den positive siden har man veldig informative koblingskjema.Alt man
trenger å vite for å finne fram på en enkel måte står her.
En sannhet med visse modifikasjoner. :wink: Tror det var billigsalg på gule og grønne ledninger i Frankrike på den tiden. :wink: :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

MEN, dette er ikke bare et citroen fenomen!

I min tid som student traff jeg flere bilinteresserte elektronikk-ingeniører.

Konklusjon: Der de lager "gode" biler har de ikke peiling på hvordan de skal lage bra elektronikk... :shock: :D

Får håpe og tro det har blitt bedre. Men det er egentlig utrolig hvor lite som skal til før noe virker...!



-mattis
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

dagmatti wrote: Konklusjon: Der de lager "gode" biler har de ikke peiling på hvordan de skal lage bra elektronikk... :shock: :D

Får håpe og tro det har blitt bedre. Men det er egentlig utrolig hvor lite som skal til før noe virker...!
Jeg vil påstå at de har hatt peiling på elektronikken. Det de derimot ikke har tatt hensyn til er hvor lenge det skal holde (kanskje det er en innebygd tidsgrense? :shock: ) og hvor lett det vil være å finne frem i alt sammen senere - når bilen er komplett sammenstilt, f.eks. :?

Jeg har fått den vanen (uvanen) når det er noe galt med det elektriske på bilen, at jeg først finner ut hvor det er logisk at feilen og de aktuelle sakene som det kan være feil med er og så starter jeg så langt vekk fra dette som mulig og feilsøker. :wink: Slår til nesten hver gang. :lol:
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Ja, industrien prøver å time holdbarheten til en viss grad. Det er dårlig butikk å lage noe som aldri går istykker hvis man lever av å selge. På samme tid må det jo holde så lenge som folk forventer. :D

Det at ting går istykker kan så klart skyldes dårlig designet elektronikk, bl.a. fordi man har for små marginer som ikke takler komponentvariasjoner over tid.

De fleste feilene man ser skyldes på den andre side dårlig kvalitet på materialer og komponenter, og ikke i seg selv kretsene (skjemaene) (f.eks. bruker man kretskort av papp(!), og releer som ikke takler så mange brytinger eller fuktighet). Noen av de artige koblingene og de merkelige fargekodene og til dels utrolige skjemaer finner man først når man begynner å feilsøke. :D



-mattis
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Cx el må være utrolig godt nesten feil fritt i forhold til min "nabo,s"
2002 mod med stjerne på panseret noe 220cdi greier til 0,6mill.
tysk kina el = problemer, og ikke minst rust på dritten nå venter stakkaren på nye dører panser bagasjerom luke garanti, greier, ca 1 års vente tid.ja den rusta.
I mine yngre dager sa vi:alle biler ruster men Opel har Rekord.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
Post Reply