releer foran batteriet på 22 trs

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

releer foran batteriet på 22 trs

Post by Sturla »

Det sitter noen releer foran batteriet (under frontlykten) på min 22trs. Når den "fusket"i helgen hørte jeg "spraking" fra disse, og når jeg kjente med hånden (sikkert dumt) kunne jeg kjenne at de "ristet" i takt med sprakelyden. Litt ledningsmassasje og bilen gikk fint, så jeg skal skifte dette ut, men hva er releene til?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Tja.

På en gti sitter jo releene for kjøleviften her,men på en trs :oops:

OK. i følge skriften;

778 mixture element temp.relay
779 mixture element engine running relay
781 mixture element engine starting relay

Forklaring må dessverre andre gi,har ikke peiling :?:
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Måtte bare sjekk litt til og fant ut at det må ha med varmelementet
som sitter på undersiden av innsugningsmanifolden å gjøre.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk, da stemmer det nok at om disse spøker så spøker motoren, for blandingen blir feil.

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Er i tvil her, jeg tror at det over er data for 25 motoren?! Blandingen er vel strengt tatt satt av faste dyser og blandingsforholdet i forgasseren på 22TRS.

Vil tro at releene gjør noe med tennings-systemet. Ett av de styrer kanskje rett og slett strømmen til tenningsmodulen og fordeleren?



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Hei!

Er i tvil her, jeg tror at det over er data for 25 motoren?! Blandingen er vel strengt tatt satt av faste dyser og blandingsforholdet i forgasseren på 22TRS.

Vil tro at releene gjør noe med tennings-systemet. Ett av de styrer kanskje rett og slett strømmen til tenningsmodulen og fordeleren?



-mattis
Ja vel ja. :shock: da er du kanskje inne på problemet med 22 TRSen min også da. :wink:
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Ja vel ja. da er du kanskje inne på problemet med 22 TRSen min også da.
Ja, når du sier det! :D Faktum er at jeg aldri opplevde at noe tull med disse releene på min 22, men ett eller annet sted sitter jo releene som styrer strømmen til tenninga. Så hvorfor ikke på verst tenkelig plass? :p hihi

Her vil jeg bruke metoden din igjen, ta en fungerende 22trs og napp ut ett og ett relee.

Når jeg tenker meg om, 2 av de kjenner jeg på min gamle, det ene var til kjølevifta foran radiatoren, og det andre til vindusviskeren bak.



-mattis
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Er i tvil her, jeg tror at det over er data for 25 motoren?! Blandingen er vel strengt tatt satt av faste dyser og blandingsforholdet i forgasseren på 22TRS.
Om du mener det jeg skrev er dette hentet fra komponentlisten fra en trs.
Jeg tittet litt på koblingskjema ,uten å studere det grundig.
Konstantert raskt at det er styringer til komponent 727 som er carburettor
mixture heating element.

På en annen liste blir releene nevnt som Fuel heater relays.Nr.778 og779 har diode står det.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Ok, jeg husker det nå. Ja det stemmer det, det sitter et varmelement i manifolden på 22 og de senere 20 motorene. Da jeg laget injection til 22 motoren min fant jeg noen 20 motorer uten denne varmeren.

Dette varmelelementet kan jeg ikke tro har annen funksjon enn å gi litt varme til bensin/luft blandingen som kommer fra forgasseren, for å lette kaldstarten. Selve manifolden er jo varmet opp av kjølevesken i motoren, men før den blir varm kan kondensering av bensinen på veggene her (og inne i sylindrene) føre til mager blanding og problemer med å starte (i kaldt vær).

Denne har altså ingen effekt på blandingen i seg selv (selv om den indirekte har en viss effekt når alt er kaldt), og derfor ingen effekt når motoren er varm. Hvis du slår av denne når motoren er varm bør motoren gå fint likevel. Hvis noen har anledning til å verifisere det (varme-elementet har en flat kontaktstikk på seg tror jeg) er det fint. :D



-mattis
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Dette systemet har 3 releer og får impulser fra egen termobryter og fra
oljetrykksbryteren.Er det bare en kaldstartanordning eller?


Forøvrig er det ikke noe rele mellom tenningslås og tenningsmodul.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Ok,

hvis det er en termobryter der vil jeg tro det er et slags kaldstart eller "kaldgang" system ja. Forøvrig er det heller ikke alle 20/22 motorene som har dette.

Men hvis det ikke er noe rele mellom tenningsmodul og tenningslås er det rart at motoren fusker ved dårlig kontakt her. Hm, hva kan det være mon tro? Kan gnistringen skyldes kortslutninger som trekker ned spenningen?



-mattis
Post Reply