22 TRS starter ikke

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Post by Thomazo »

Etter din omfattende litse mistenker jeg også selve tenningslåsen. Min far hadde for mange år siden en -86 TRS der dette viste seg å være feilen etter lang (og kostbar) feilsøking....
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Thomazo wrote:Etter din omfattende litse mistenker jeg også selve tenningslåsen. Min far hadde for mange år siden en -86 TRS der dette viste seg å være feilen etter lang (og kostbar) feilsøking....
nå skulle det vise seg at tenningslåsen mest sannsynlig er ok. Gikk over kabler og ledninger en gang til, og hun ga fra seg gnist på tennpluggen. I morgen skal jeg prøve med ny bensin, startgass og fulladet batteri..og kanskje er hun snart opp og sviver :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

I dag dro jeg ut med ketchupflaske, bensinkanne og en slangebit. Pusset litt plugger, og sjekket pluggledninger. Koblet på direkteinnsprøyting på forgasseren (ketchupflaske med bensin i fritt fall) og damen startet på første forsøk som den største selvfølge etter neten 4 år i dvale. :lol: til min store forundring oppdaget jeg at bilen var helt tørr for bensin...ikke en dråpe bensin kom fra bensinpumpa...ikke rart forrige eier ikke fikk start. et lite skår i gleden er at den bare går på 3 sylindere. I morgen starter feilsøkingen for å finne ut av dette. Kanskje noen har tips om hvor det er lurt å begynne?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

I dag dro jeg ut med ketchupflaske, bensinkanne og en slangebit. Pusset litt plugger, og sjekket pluggledninger. Koblet på direkteinnsprøyting på forgasseren (ketchupflaske med bensin i fritt fall) og damen startet på første forsøk som den største selvfølge etter neten 4 år i dvale. til min store forundring oppdaget jeg at bilen var helt tørr for bensin...ikke en dråpe bensin kom fra bensinpumpa...ikke rart forrige eier ikke fikk start.

Som jeg sa til en annen her på forumet, Vi er mange som har forsøkt å få bilene til å gå på luft og kjærlighet, men det funker ikke i lengden. :roll: :wink: Var tanken tom eller var det pumpa som ikke virker?

Et lite skår i gleden er at den bare går på 3 sylindere. I morgen starter feilsøkingen for å finne ut av dette. Kanskje noen har tips om hvor det er lurt å begynne?


Kan være en plugg fordi om den ser bra ut. Bytt den som streiker med en av de andre og se om problemet flytter seg, prøv også med en annen pluggledning. Hjelper ikke det heller, bør du ta en komp. test.
Venter spent på resultatet. :wink: :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

var ute og prøvekjørte i dag. Bilen går fortsatt på 2/3 sylindere selv om jeg har byttet plugger. Tror ikke det er utenkelig at pluggledninger har havnet på feil plugg. Fikk desverre ikke tid til å sjekke dette i dag. ellers ser det ut til at bilen er verd investeringene. Etter å ha fyllt på 2 liter LHM virker det som om Hydaulikken er i utmerked stand, bortsett fra en leksaje på høyre side på styrstaget. Fjæring og styring virker ok, det samme med det elektriske.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Gaston Lagaffe
Posts: 58
Joined: Fri 24 Mar, 2006 20:03
Location: Fredrikstad

Post by Gaston Lagaffe »

Godt å høre du fikk start på la Voiture!!
C5 2,0 HDI
CX 25 TGI Break 1991
GSA Special 1985
CX 25 GTI 1981
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

kan noen si med utgangspkt i dette bildet hvor pluggledningen skal?

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Den skal til sylinder nr. 4 fra venstre på bildet.

Om du ser på fordeleren fra bilens høyreside og går mot klokken blir
det slik.Utganspunkt i den ledningen du spurte etter.

nr. 2 fra venstre
nr.1 fra venstre
nr.3 fra venstre

Dette er altså sett forfra som på bildet.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

mange takk...da var det slik jeg fryktet :lol:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

:shock: Fruktade du att det var rätt eller att det var fel???????
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

NEI---Jeg skrev mot klokken,det skal være MED klokken. :oops: :oops:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jank wrote:NEI---Jeg skrev mot klokken,det skal være MED klokken. :oops: :oops:
aha..jeg får vel prøve begge deler da....for å være på den sikre siden.
gjøran W wrote:Fruktade du att det var rätt eller att det var fel?......
at det var feil, siden bilen ikke gikk som den skulle. Har misstanker om at 2 pluggledninger er byttet om.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Trenger ikke prøve begge. Det siste som jank skriver er riktig. Eller for dem som har digitalklokke så skal altså den ledningen du har ute til den cylinderen som er nærmest svinghjulet (Gearbksen). Kaller vi denne for 1 så skal ledningen fra det neste uttaket i rettning mot radiator til cyl 3. Tenningsrekkefølge: 1342.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

da er pluggledningene på plass og bilen går normalt :lol: den sviver fint og drar ikke så aller værst :lol: takk for moralsk støtte og hjelp i denne tråden, siden bilen starter og går fint skal jeg vurdere å få den EU godkjent ganske snart.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply