22 TRS starter ikke

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

22 TRS starter ikke

Post by citro1cx »

har nettopp fått tilbud om å ta over en 22 TRS som ikke er startet på noen år. Var en tur i garasjen for å prøve lykken i dag, men fant fort ut at noen hadde vært der før meg. En del av de orginale konektorene var fjernet, og delvis erstattet av standard biltema kabelsko. Et par av ledningene er byttet ut og selvfølgelig i feil farge. Jeg prøver derfor å gå noe mer systematisk til verks. I og med at jeg aldri har hatt 22 TRS før er jeg heller ikke så kjent med det elektriske på den heller. Mine spørsmål er derfor:

Tenningsmodulen:

hvor skal den grå, hvite og sorte ledning kobles?

Image

Forgasseren. hvor skal den røde ledningen kobles?

Image

Coil:

hvilke ledninger skal på coilen på plussiden og minus siden?
hvor kommer ledningene i fra?
hvilken farge har disse ledningene?

Image

Ved batteriet:

hvor skal de 2 grønne ledningene som går over i en grønn?

Image

I tillegg mangler bilen gnist på pluggen, noe som sikkert skyldes lednings kaoset.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Halleluja! Amatør bilelektrikkere er morro. Du får ta med deg fotoapparatet i morgen!
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hehe...ja det er jo akkurat det som er problemet, noen har har gjort en "jobb" sikkert i god mening. Klart jeg skal ta med kamera i morgen :lol:
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Så vakkert men ikke umuligt. Så gå på :twisted: vist du ikke får denne til på noen timer, da mangler du "entusiasme". :!: :!: :idea: :?:
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Finnemann wrote:Så vakkert men ikke umuligt. Så gå på :twisted: vist du ikke får denne til på noen timer, da mangler du "entusiasme". :!: :!: :idea: :?:
entusiasme!!?? ha...jeg har kjørt 9 mil hver vei i 2 dager for å få start på "dronninga" :o :shock: :lol:
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg er så glad i dieselen min jeg.... :D
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jepp, diesel er lettvint :D Helt til det blir noe galt :x
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jaja (sukk)...cx forumet er seg selv likt....ikke et klokt svar å få når man kommer med en riktig utfordring.... :evil: bare visvas om at folk er glade i sine CX'er. :cry: som (noen) av dere vet er jeg ikke helt den store fan av forgassermotorer, men jeg tror likevel det er håp for bilen. Har vært hos Jon i kveld og fått masse teknisk støtte på problemet, så jeg regner med det løser seg ved neste forsøk. 8) :wink: :lol:
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Tog du med dig original kabelhärva när ni var klara?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Göran W wrote:Tog du med dig original kabelhärva när ni var klara?
ja, det gjorde jeg. Den orginale kabelhärvan skal fungere som rettledning, å bytte hele kabelhärvan blir nok for mye arbeid. I tillegg skal jeg prøve å bytte spolen i fordeleren. Bytter også coil om dette ikke hjelper.

Image
Finnemann
Posts: 416
Joined: Mon 22 Mar, 2004 20:20
Location: "Værdens navle"Rogaland

Post by Finnemann »

Ja er der ingen av dere som har HAYNES boka for CX. i den finnes skjema til den bilen.
Om dere ikke har boka, så kan dere ta kontakt med han som kjøpte disel dyret av meg i fjor, han fikk med en Haynes bok.
Split sort isolasjon på kablene der hvor der er skjøtet samen da vil du finne kabler som du kan se farge koder på.
vanskeligt og se om den store sorte er på plass der hvor alle kablene er fordelt og sammen koblet.
Man trenger ikke være idiot for og elske CITROEN men det hjelper
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Ja er der ingen av dere som har HAYNES boka for CX. i den finnes skjema til den bilen.
Hei,

jeg har en Haynes bok, men i den står ikke 20 og 22 motoren i cx på 80-tallet nevnt med et ord?!

Jeg har ikke min 22 bil mere, så jeg er ellers til dårlig hjelp. :( Men kan det være at det står noe i servicemanualen for serie 2 som ligger på serveren?

20/22 motorene er veldig ok de! Men du må være meget påpasselig på kondens/vann i bensinen på vinteren.



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

20/22 motorene er veldig ok de!
Javisster de det. Men akkurat nå er jeg ikke på bølgelengde med dem. har to stk som ikke vil gå. Vi får nå se hvem som gir seg først. :wink: :D
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dagmatti wrote:
Ja er der ingen av dere som har HAYNES boka for CX. i den finnes skjema til den bilen.
Hei,

jeg har en Haynes bok, men i den står ikke 20 og 22 motoren i cx på 80-tallet nevnt med et ord?!

-mattis
jeg har et par tre slike bøker, men som du sier er de ikke til mye hjelp i forhold til koblingsskjema og el. feil på 22 TRS. jeg har likevel funnet en verkstedmanual som dekker 22 TRS på http://www.citdoks.de/index.php, riktig nok på tysk men koblingsskjemaet er på fransk :lol:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

riktig nok på tysk men koblingsskjemaet er på fransk
Og du er selvfølgelig MYE bedre på fransk en på tysk. :wink: :D
Håper du har mange flasker rødvin da. (Eller heller en kartong kanskje?)
Vi glemte å ta bilde iden TRSen du vet. Skal jeg gjøre det?
Mvh
Post Reply