22 TRS starter ikke

Her kan du prate/spørre om det elektriske anlegget

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ja det hadde vært flott det, om du tilfeldigvis er bortom TRSen og har kamera for hånd. :D
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Har koblingskjema,men vet ikke hva som blir betegnet som + og - på
coilen.Om jeg går ut i fra at kondensatoren er koblet til- blir det slik.
Tenningsmodul; grå til - på coil
hvit til + på coilen
svart som går til en enkel flat kabelsko videre til en
brun 5 pins kontakt(pin1)Ledning er gul-brun.

Til - skal det gå en grå ledning med svart merke.Denne går til en blå 3 pins kontakt(pin1).Videre går den via sikring F1 til en hvit 4 pins kontakt(pin4),og så til tenningslåsen.


Til + går det en grønn ledning med hvitt merke.Denne går gjennom en
del kontakter og ender opp i turtelleren.Der er også en ledning med
grått merke,som går til TDC sensor.

Håper du blir litt klokere.
25trd
Posts: 154
Joined: Tue 29 Mar, 2005 14:01
Location: Toten

Post by 25trd »

Skal ikke komme med gode eller dårlige forslag jeg, bare ønske deg lykke til!
Har det vært en "hobbyelektriker"der (en som meg) vil du virkelig trenge alle lykkeønskinger du kan få for å finne ut av det.

Gi oss noen tilbakemeldinger etterhvert da!
CX25TGD
CX25TRD
CX25TRI
CX20RE
GSpecial

Uten komfort og hydraulikke,
duger bilen ikke...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Der hvor condensatoren er koblet til står det Batt.+. Går da ut fra at andre siden er -. Fra bilen kommer det fire ledninger. Brun, Grå og to grønne som går inn på samme kabelsko. ( Disse er ganske riktig til turtelleren).Condensatoren har en grønn ledning som gårtil en kabelsko og forgrener seg til nok en kabelsko. Fra tenningsnmodulen kommer tre ledninger. Svart, Grå og Gul (eller er det kvit?). Den Brune fra bilen går sammen med den Svarte fra modulen. Den Grå fra modulen går til den grønne fra condensatoren og inn på + på coilen. Gul fra modulen går til - på coilen. Grå fra bilen går til + på coilen De to grønne fra bilen går til - på coilen.
Mvh
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Ok.Da har jeg byttet om + og - på coilen.Har ikke sett på bilen,kun på
koblingskjema.I følge skjemaet skal kondensatoren være jordet,antok
da at dette skulle være -.
Den grå som da går til + på coilen går til tenningslåsen via sikring F1.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Den grå som da går til + på coilen går til tenningslåsen via sikring F1.
Ja, det er mulig. Jeg bare tegnet av det jeg så når jeg stakk hodet ned i motorrommet på TRSen. Samenlignet egentlig ikke skjemaet med det du skrev heller. Det ovrlater jeg til citro1cx. :wink: Noe hodebry må han ha også. :wink: :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Siste oppdateringer om bilen:
har nå fått fraktet bilen de 9 milene hjem. har koblet etter koblingskjema og byttet spolen i fordeleren. Resultatet var en liten røykstråle fra ciolen. det viste seg at det var varmgang i en svart ledning som går fra pluss på coil og som forsvinner inn sammen de andre ledningene i den tykke kabelkveilen som forsvinner inn i bilen. Fortsatt ingen gnist.

Har en følelse på at dette vil ta en stund å finne ut av. Når det blir mildvær skal jeg ut å prøve og måle meg fram. Et oversiktsbilde i stor oppløsning av motorommet på en fungerende 22 TRS (1986) hadde hjulpet betraktlig.
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Tja. :?:

På min trs finns ikke denne svarte ledningen.
Ikke på koblingskjemaet heller.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jank wrote:Tja. :?:

På min trs finns ikke denne svarte ledningen.
Ikke på koblingskjemaet heller.
Ja, det kan se som du har rett i følge koblingskjemaet. Den mystiske svarte ledningen finnes bare på bilen. Skal prøve en runde med å koble slavisk etter koblingskjema for å se hva som skjer :)

utdrag fra koblingskjema 22 TRS 1985.... fra servicemanualen

Image
Gaston Lagaffe
Posts: 58
Joined: Fri 24 Mar, 2006 20:03
Location: Fredrikstad

Post by Gaston Lagaffe »

Mulig at du har fått start på TRS'en nå. Men et lite tips kan jeg komme med. Hadde startproblemer med min gamle TRS for noen år siden. Starteren dro rundt, men det kom ikke strøm til pluggene. Det toppet seg da starteren en morgen ikke ville våkne til liv.

Før dette igjen hadde jeg hatt TRS'en hos Bøhm i Oslo. De byttet pluggledninger og tenningsmodulen. Jeg hadde skiftet coilen tidligere. Likevel vedvarte startproblemet. Og det var værst ved 0 grader.

Til slutt fant jeg årsaken: ledninger som ikke lenger førte strøm. På plusskabelen fra batteriet til starteren var kobberet blitt hvitt og sort og pulveraktig ved batteripolen. Ledningene til/fra Coilen var like dårlig. Kobberet ble til støv mellom fingrene. Det var rett og slett ikke metall igjen i ledningene og kabel. Etter en halvtime med avbiter var nye ledninger og koblinger på plass og startproblemet løst.

Det kan være en idé å sjekke alle kontakter fra batteriet til fordeler og plugger. Skrap også rent kobber i fordelerlokker og den dingsen som snurrer runt. (Prøv også å bytte fordelerlokk - til et nytt!! Ikke brukt!). Er pluggledningene harde, bytter du dem og. Samt ledningen til fordelerlokket.

TRS'en gikk som en klokke etter dette, startvillig som ny. Desverre tok rusta overhånd....
C5 2,0 HDI
CX 25 TGI Break 1991
GSA Special 1985
CX 25 GTI 1981
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Gaston Lagaffe wrote:Mulig at du har fått start på TRS'en nå. Men et lite tips kan jeg komme med. Hadde startproblemer med min gamle TRS for noen år siden. Starteren dro rundt, men det kom ikke strøm til pluggene. Det toppet seg da starteren en morgen ikke ville våkne til liv.

Før dette igjen hadde jeg hatt TRS'en hos Bøhm i Oslo. De byttet pluggledninger og tenningsmodulen. Jeg hadde skiftet coilen tidligere. Likevel vedvarte startproblemet. Og det var værst ved 0 grader.

Til slutt fant jeg årsaken: ledninger som ikke lenger førte strøm. På plusskabelen fra batteriet til starteren var kobberet blitt hvitt og sort og pulveraktig ved batteripolen. Ledningene til/fra Coilen var like dårlig. Kobberet ble til støv mellom fingrene. Det var rett og slett ikke metall igjen i ledningene og kabel. Etter en halvtime med avbiter var nye ledninger og koblinger på plass og startproblemet løst.

Det kan være en idé å sjekke alle kontakter fra batteriet til fordeler og plugger. Skrap også rent kobber i fordelerlokker og den dingsen som snurrer runt. (Prøv også å bytte fordelerlokk - til et nytt!! Ikke brukt!). Er pluggledningene harde, bytter du dem og. Samt ledningen til fordelerlokket.

TRS'en gikk som en klokke etter dette, startvillig som ny. Desverre tok rusta overhånd....
hei og velkommen på forumet. :D har ikke brukt mye tid på TRSen de siste 14 dagene, klimaet i trøndelag er nok desverre langt fra sydfranskt. :(
Det du sier om ledninger som smuldrer opp er nok desverre riktig. Det eneste å gjøre da er å følge ditt råd, og pøse på med kontaktspray, noe jeg skal gå igang med når været tilltater det. Når det gjelder fordelerlokk og pluggledninger samt coilledning er den sjekket og funnet i orden. fordelerlokket er forresten helt nytt. kommer med rapport når jeg omsider får start på den.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

vel, så kom våren...har koblet og vridd hodet men den hvite madamen vil ikke :cry: har misstanker om at det kan være noe annet enn el. feil, men akkurat nå er jeg tom for ideer. Det jeg har gjort hittil er:

nytt batteri
skiftet tenningsmodul
gått over ledningene
skiftet spolen i fordeleren
fordelerlokk og rotor er helt nytt
tenningskabler er nye
pluggene ser friske og fine ut

har såvidt begynt å mumle om hugging, men det hjalp heller ikke, madamen vil ikke gi fra seg gnist. noen forslag? noen som trenger 4 hvite rustfrie dører?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

noen forslag?
Du har selvsagt sjekket alle sikringer?
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

nei har ikke sjekket sikringene, men tror du det er nødvendig?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Vet ikke? Kjører kun diesel, men det kan muligens være noe som trengs for start som drives av strøm som er "sikret" ?
har masse Citroèn:-)
Post Reply